13.02.2017 10:25

Droga hamowania ciężarówek z różnym obciążeniem

W teście uwzględniono różne ciężarówki dysponujące innym ogumieniem, a także rozmaitymi systemami bezpieczeństwa.

Droga hamowania ciężarówek z różnym obciążeniem
foto: kadr z wideo

Rezultaty mogą być zaskakujące. Niektóre zestawy o relatywnie niskiej masie zatrzymywały się na podobnym dystansie, co ponad trzykrotnie cięższe – za przykład może posłużyć 21 ton z wynikiem 45 metrów i 76 ton, których kierowca był w stanie wyhamować po 49 metrach. Dla porównania opancerzony pojazd z prędkości 86 km/h zatrzymał się po 50 metrach. Z kolei dwie pozostałe ciężarówki ważące po 60 ton zdołały wytracić prędkość po 87 i 46 metrach. To tylko pokazuje jak wiele czynników wpływa na drogę hamowania:

Jednym z popularnych systemów bezpieczeństwa stosowanych nie tylko w autach osobowych, ale także w ciężarówkach jest AEB – Advanced Emergency Braking, który w razie wykrycia przeszkody ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowymi lub świetlnymi. Jeśli to będzie konieczne, system samoistnie uruchomi hamulce.

Zdaniem specjalistów z National Highway Traffic Safety Administration, rozwiązania pozwalające na autonomiczne hamowanie mogą zredukować liczbę śmiertelnych wypadków nawet o 20%. Wielokrotnie do najechania na tył poprzedzającego auta dochodzi w momencie, gdy kierowca jest rozkojarzony. Niedostatecznie skupiony na drodze potrafi nie zauważyć zagrożenia. Jak podaje NHTSA – w 2014 roku w tego rodzaju wypadkach zginęło aż 32 675 osób.

Biegli będący na miejscu wypadku z udziałem Scanii z polskimi numerami rejestracyjnymi dowiedli, że skutki zamachu zminimalizował właśnie system AEB. Jednak żeby na drogach było całkowicie bezpiecznie, sterowanie pojazdami będzie musiały przejąć autonomiczne systemy. Samojezdną ciężarówkę pod koniec października 2016 roku testował Uber. TIR zdołał przejechać po publicznych drogach 193 kilometry, wioząc na pokładzie 51 744 puszek z cenną zawartością – piwa.

Spore niebezpieczeństwo na drogach powodują także kierowcy prowadzący niesprawne technicznie pojazdy. Ewenementem na skalę światową był mężczyzna jadący ciężarówką bez pozbawioną przednich kół.

Tagi: #Duperele