04.05.2016 09:42

Dwa Mustangi w jednym

Ford i Narodowa Galeria Sławnych Wynalazców w Wirginii zaprezentowali wyjątkowy pojazd, który zdaniem twórców jest wizytówką 50 lat innowacji.

Dwa Mustangi w jednym
foto: materiały prasowe

Patrząc się na to „dzieło” można stwierdzić, że to istna abominacja – w końcu połączono ze sobą dwa bardzo mocno różniące się pojazdy. Ich wspólnym mianownikiem jest nazwa... Pierwszy z nich to Mustang z 1965 roku. A przynajmniej tak mogłoby się wydawać. Motoryzacyjnych purystów ucieszy fakt, że to tylko replika. Za to druga połowa samochodu to „pozostałość” po oryginalnym aucie z 2015 roku.

Pierwsza generacja kultowego Mustanga została opracowana w zaledwie 18 miesięcy pod nadzorem Donalda N. Freya, będącego głównym inżynierem. Ford ucząc się na błędach, czyli na nie najlepiej sprzedającym się modelu Thunderbird z 1955, który mógł pomieścić zaledwie 2 pasażerów, postanowił stworzyć 4-osobowe auto sportowe. Ponadto Fastback oferował konwencjonalny bagażnik, przestronne jak na tamte czasy wnętrze, a przy tym mógł pochwalić się podobną linią nadwozia do tej, znanej z Corvette Sting Ray, czy też Jaguara E-Type.

Mustang

W 1964 roku powstał pierwszy produkcyjny model tego samochodu, na który – dzięki niewygórowanej cenie na rynku amerykańskim – mogli sobie pozwolić nawet przeciętnie prosperujący obywatele. Praktycznie od pierwszego dnia sprzedaży Mustang był rozchwytywany przez klientów. Do marca 1966 wyprodukowano milion Mustangów. Składową spektakularnego sukcesu była szeroka gama silnikowa – w ofercie znajdowały się jednostki 6- i 8-cylindrowe o mocy od 101 do nawet 550 KM w najmocniejszej odmianie GT500.

Z kolei najnowsza, szósta generacja sportowego Forda produkowana jest od września 2014 roku w Stanach Zjednoczonych. To także pierwszy Mustang oficjalnie sprzedawany na rynku europejskim. Mierzy 4784 mm długości, 1916 mm szerokości i 1394 mm wysokości przy rozstawie osi 2720 mm. W Polsce oferowany jest z 2,3-litrowym silnikiem o mocy 315 KM za kwotę 159 000 zł. Niewiele więcej trzeba wydać za 5-litrową odmianę z 420-konną jednostką 5.0 V8 w nadwoziu coupe Fastback (od 180 000 zł). Obie wersje dostępne są z 6-biegową skrzynią ręczną lub automatem o tej samej liczbie przełożeń.

Mustang ze słabszym silnikiem jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,8 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 233 km/h. Mocniejsza odmiana z 5-litrowym V8 na to samo potrzebuje 4,8 s i może pognać nawet 250 km/h.

Możemy zatem mówić o bardzo dobrej relacji ceny w stosunku do jakości. Decydując się na zakup nowego Mustanga, dostaniemy dobrze dopracowany samochód o dużej mocy i z napędem na tylną oś. A to się podoba nie tylko amerykanom – szósta generacja sportowego Fastbacka cieszy się przytłaczającą wręcz popularnością. W efekcie kultowy Ford stał się najchętniej kupowanym sportowym coupe na świecie.

W 2015 roku znalazło się na to auto w odmianie z zamkniętym dachem ponad 110 000 chętnych. Przy czym na kabriolet zdecydowało się jeszcze 30 000 osób. Żywa ikona amerykańskiej motoryzacji oferowana jest w 140 krajach. Największą popularnością cieszy się odmiana z 5-litrowym V8.

Tagi: Duperele Ford