23.11.2016 10:09

Land Roverem wjechał wprost w ciężarówkę

Niebezpieczne zdarzenie drogowe zostało nagrane kamerą pokładową znajdującą się w samochodzie pracowników Inspektoratu Transportu Drogowego.

Land Roverem wjechał wprost w ciężarówkę
foto: kadr z wideo

Kierowca czarnego Land Rovera Discovery wyprzedził pojazd z kamerą pokładową, po czym zaczął zjeżdżać do prawej krawędzi jezdni, bez uprzedniego zasygnalizowania manewru zmiany pasa. Następnie z impetem uderzył w naczepę ciężarówki jadącej prawym pasem. Akcja rozgrywała się na autostradzie A2 pod Skierniewicami. Z relacji świadków wynika, że silnik samochodu wyprodukowanego przez brytyjską markę zaczął płonąć, przy czym udało się go ugasić.

Mimo tak groźnie wyglądającego wypadku kierowca auta osobowego przeżył. W stabilnym stanie został przewieziony do szpitala. Za prawdopodobną przyczynę wypadku podaje się zasłabnięcie lub zaśnięcie za kierownicą.

O ile takie zdarzenia drogowe są raczej rzadkością, to ich konsekwencje mogą być bardzo poważne. Nie ma zatem co się dziwić producentom samochodowym, którzy opracowują coraz nowsze rozwiązania mające na celu zminimalizować skutki wypadków lub im całkowicie zapobiec. Stale rosnącą popularnością cieszą się takie systemy jak asystent pasa ruchu, informujący kierowcę (sygnałami dźwiękowymi, wizualnymi lub wibracjami) o niezamierzonym wyjechaniu poza pas ruchu. Bardziej zaawansowane mechanizmy potrafią nawet samoistnie skorygować tor jazdy.

Jednak największe nadzieje na zminimalizowanie liczby wypadków pokłada się w autach samojezdnych oraz w asystencie autonomicznego hamowania awaryjnego. O ile te pierwsze wciąż można uznać za relatywnie odległą wizję, o tyle te drugie są już wykorzystywane w wielu samochodach. Auto w razie wykrycia zagrożenia, tj. w momencie zbyt szybkiego zbliżania się do kolidującego z torem jazdy obiektu, poinformuje kierowcę o niebezpieczeństwie, a jeśli ten nie zareaguje, to system automatycznie zacznie hamować. Jak wynika z badań NHTSA, takie rozwiązanie może zmniejszyć liczbę zabitych nawet o 50%.

Dlatego też największe firmy na rynku amerykańskim podpisały porozumienie, na mocy którego wszyscy wspomniani producenci mają wyposażać wszystkie swoje auta w ten system od 1 września 2022 roku. Równolegle inne marki zawarły koalicję, celem której jest przeforsowanie regulacji wspierających rozwój samochodów autonomicznych.

Tagi: Duperele