24.06.2016 10:03

Nissan GT-R w starciu z superszybkim dronem

Japoński producent samochodów chce dać wszystkim fanom motoryzacji przedsmak tego, co ich czeka na Festiwalu Prędkości w Goodwood. A czekać będzie między innymi Nissan GT-R...

Nissan GT-R w starciu z superszybkim dronem
foto: kadr z wideo

Okazuje się, że opracowanie piekielnie szybkiego samochodu i stworzenie klipu promocyjnego to bardzo wymagające zadania. Poważnie do tego ostatniego zagadnienia podszedł Nissan, który z myślą o sfilmowaniu GT-Ra z roku modelowego 2017 w jego naturalnym środowisku, czyli na torze, zaprojektował specjalnego drona wyścigowego typu FPV oferującego podgląd z kamery w czasie rzeczywistym.

Zupełnie tak jak w przypadku samochodu, tak i w dronie zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania. Za jego projekt odpowiadają zwycięzcy mistrzostw World Drone Prix, czyli firma Tornado XBlades Racing. Efekty są zdumiewające. Między innymi dzięki niskiemu współczynnikowi oporu powietrza dron potrafi ze startu zatrzymanego rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie 1,3 sekundy! To o 0,2 s szybciej od bolidu opracowanego przez AMZ, który zdobył rekord Guinnessa wśród najszybszych pojazdów napędzanych elektrycznie.

Nissan postanowił zaprezentować możliwości obu swoich maszyn. Dlatego też potężny GT-R i superszybki dron stanęły w szranki na torze Silverstone. Za kierownicą samochodu usiadł kierowca Nissana NISMO – Ricard Sanchez. Drona pilotował James Bowles, mistrz brytyjskich krajowych wyścigów dronów w 2015 roku. Pojedynek miał miejsce na blisko 2-kilometrowym fragmencie Silverstone:

W GT-Rze moc pochodzi z 24-zaworowego, silnika V6 twin-turbo o pojemności 3,8 litra i mocy 570 KM. Do 633 Nm momentu obrotowego przekazywanych jest na obie osie. Dzięki tej jednostce, mierzące 4710 mm długości, 1895 mm szerokości, 1370 mm wysokości auto o masie 1752 kilogramów jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy i rozwinąć prędkość 315 km/h.

Jednak w starciu z dronem istotna jest także zwrotność – średnica zawracania GT-Ra to 12,2 m, podczas gdy jego superlekki konkurent (ważący 0,7 kg) na dokonanie tego samego potrzebuje 0,3 m.

Dron GT-R mierzy 300 mm długości i szerokości oraz 6,5 cm wysokości i potrafi rozwinąć maksymalną prędkość 185 km/h. Pierwszą setkę osiąga po 1,3 s dzięki czterem śmigłom napędzanym silnikami 2000 kV XNova oraz ramie kwadrokoptera Sky-Hero.

Mimo tak zaawansowanej technologii dron przegrał. I nie ma się zatem co dziwić Nissanowi, że do boju nie wystawił mocniejszego, półwyczynowego GT-Ra Nismo...

Tagi: Duperele Nissan