30.11.2015 15:53

Pagani Zonda La Nonna przejechała milion kilometrów

Pagani Automobili S.p.A. w swoim salonie samochodowym wystawiło na ekspozycję Zondę, która przejechała ponad milion kilometrów. Nawet w zwykłym aucie to ogromny przebieg, co dopiero w supersamochodzie!

Pagani Zonda La Nonna przejechała milion kilometrów
fot: prototypezero.net

Do tego pojazdu przylgnęła nieformalna nazwa „La Nonna”, co w tłumaczeniu na język polski oznacza „Babcię”. Tym mianem Zondę Prototyp 2 zaczęli określać pracownicy salonu, dlatego że był to najstarszy na wystawie model. Auto zostało zbudowane w 1998 roku i pod maską miało potężny silnik M120 o pojemności 6 litrów i mocy 394 KM, dzięki któremu rozpędzało się do prędkości maksymalnej 330 km/h. W dzisiejszych czasach liczba KM nie imponuje, zważywszy na to, że Mercedes w swojej A-klasie 45 AMG [LINK] montuje jednostki o mocy 381 KM.

Zonda C12 należąca do producenta poddawana była na przestrzeni lat wielu modyfikacjom. Służyła jako swoisty „królik doświadczalny", na którym testowano niemalże wszystkie nowinki techniczne. To z kolei wymagało pokonywania wielu kilometrów w celu sprawdzenia tego, jak w praktyce nowo zaadaptowane podzespoły się spisują. Dzięki heroicznym wysiłkom tego konkretnego egzemplarza, opracowywane zostały wszystkie modele aż do tego, o nazwie 760.

Po bardzo intensywnej eksploatacji, przyszedł czas na zasłużoną „emeryturę”. „Babcię” odsunięto od służbowych obowiązków w 2013 roku, kiedy to zakończyły się wszystkie prace rozwojowe nad Zondą.

Dwa lata temu, zasłużona „La Nonna” z okazji 60-lecia Horacio Pagani została w pełni odrestaurowana i przywrócona niemalże do oryginalnej konfiguracji – ze srebrnym lakierem nadwozia i czerwonym, skórzanym wnętrzem. Parę dodatków zainspirowanych przez Zondę Cinque pozostało niezmienionych, a cały proces renowacji trwał prawie dwa lata.

„Babcię” obecnie można oglądać w starym salonie Pagani. W planach władze marki mają postawienie tego wyjątkowo ważnego egzemplarza w nowo powstałym muzeum. W końcu odegrał on wyjątkowo ważną rolę na kartach historii Pagani…

Zonda C12 zadebiutowała w 1999 na targach motoryzacyjnych w Genewie. Jej silnik V12 opracowany został przez Mercedesa-AMG. Moc 394 KM i 570 Nm momentu obrotowego trafiającego na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej ręcznej skrzyni pozwalała na sprint do 100 km/h w 4,2 s, a do 160 km/h – w 9,2 s. W 2012 roku poczciwy model Pagani doczekał się następcy, czyli modelu Huayra.

Tagi: #Duperele #Pagani