10.11.2016 09:38

Poduszki powietrzne i pasy w służbie bezpieczeństwa

Samochody są projektowane w taki sposób, by zapewniały maksymalnie wysoki poziom bezpieczeństwa. Przynajmniej w teorii.

Poduszki powietrzne i pasy w służbie bezpieczeństwa
foto: kadr z wideo

W praktyce większości producentów chodzi o uzyskanie jak najwyższych not w testach zderzeniowych, które nie zawsze muszą oddawać rzeczywisty stan. Dlatego też osoby stojące na czele organizacji zajmujących się kwestią bezpieczeństwa pojazdów, dopracowują metodykę badań. Niemniej warto pamiętać, że samochód przy bezpośrednim czołowym uderzeniu, może lepiej chronić pasażerów, co spowodowane jest większą powierzchnią deformacji. Jednak w rzeczywistych warunkach ludzie próbują się ratować przed kolizją, przez co wielokrotnie uderzają jedynie częścią przodu lub co gorsza, kończą swoją podróż na wąskich obiektach, np. na drzewach.

Niemniej, nowoczesne samochody oferują wydajne hamulce, strefę zgniotu, asystentów kierowcy, systemy bezpieczeństwa, mające na celu nie dopuścić lub zminimalizować skutki wypadku. Przy czym wciąż nieocenione są poduszki powietrzne oraz pasy bezpieczeństwa, o czym przekonali się pasażerowie podróżujący po rosyjskich drogach.

Kierowca samochodu wyposażonego w kamerę pokładową nagrywającą to, co dzieje się na pokładzie i przed maską pojazdu, jechał po prostej drodze. Nagle, poruszające się przed nim auto uderzyło w poprzedzający pojazd, momentalnie wytracając prędkość. Prowadzący nie był w stanie wyhamować, ani nie podjął się próby ominięcia przeszkody, w wyniku czego zakończył swoją podróż, uderzając w tył Mercedesa. Momentalnie eksplodowały poduszki powietrzne, minimalizując skutki wypadku. Szybko okazało się, że osoby jadące w aucie z kamerą pokładową wyszli z tego zdarzenia bez szwanku:

Gdyby wszystkie auta były wyposażone w systemy autonomicznego hamowania w razie wystąpienia niebezpieczeństwa, dochodziłoby do zdecydowanie mniejszej liczby wypadków, a skutki wielu z nich, byłyby znacznie mniejsze. Ba, NHTSA obliczyło, że mogą one zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków o 50%.

Co więcej, 20 producentów zawarło porozumienie, zobowiązując się do fabrycznego wyposażania wszystkich aut sprzedawanych od 1 września 2022 roku na terenie USA w standardowy system automatycznego hamowania, którego działanie zobrazowało Mitsubishi w jednej ze swoich reklam:

A Wasze samochody jakie mają systemy bezpieczeństwa?

Tagi: Duperele