09.06.2016 12:16

Volvo 850 obchodzi 25. urodziny

W historii szwedzkiego producenta model 850 był przełomowy. Powstał w wyniku projektu Galaxy, którego nazwa była określeniem wysokich ambicji.

Volvo 850 obchodzi 25. urodziny
foto: materiały prasowe

Volvo za sprawą „osiemsetpięćdziesiątki” osiągnęło liczne sukcesy zarówno na polu sportu motorowego, jak i pod względem wyników sprzedażowych. Zanim jednak do tego doszło, wpierw miejsce miała premiera 850 GLT podczas Stockholm Globe Arena 11 czerwca 1991 roku. To właśnie wtedy po raz pierwszy na żywo zaprezentowano pierwszy w historii marki model, który opcjonalnie oferowany był z napędem na obie osie.

Auto fundamentalnie różniło się od poprzedników, nie tylko pod względem designu. Samochód korzystał z 5-cylindrowych silników, a moment obrotowy wędrował na przednią oś. 850 uzbrojono również w wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych, jak chociażby wykorzystane z tyłu trójkątne wahacze. Nowością był również system ochrony przed uderzeniami bocznymi, a także samoregulujące się pasy bezpieczeństwa.

Pracę nad tym modelem rozpoczęto w 1978 roku. W wyniku projektu Galaxy powstały dwie serie – jedna szwedzka, druga holenderska. Wspólnie opracowano technologię, po czym zespoły zostały podzielone. Holenderska firma Volvo B. V. postanowiła dalej rozwijać projekt, czego wynikiem była seria 400, podczas gdy owocem prac szwedzkiego Volvo Cars było 850.

Pierwszy zaprezentowany model 850 GLT korzystał z 20-zaworowego silnika wolnossącego o mocy 170 KM. W fazie rozwoju, Volvo starało się zrobić co w jego mocy, by jednostka wykazywała się pożądaną charakterystyką, zapewniając sporą liczbę Nm w szerokim zakresie obrotów. W rezultacie samochód oferował dobre właściwości jezdne, a wszystkiemu towarzyszył pieczołowicie dopracowywany dźwięk jednostki.

Kolejną ważną datą w historii modelu 850 był rok 1993. Właśnie wtedy – w lutym – zaprezentowano odmianę kombi, która dzięki zakończoną pionowo tylną częścią nadwozia oferowała maksymalnie dużą ilość miejsca. Jedną z nowości były również wydłużone światła tylne, pokrywające cały słupek D. Podczas prac rozwojowych, główny projektant – Jan Wilsgaard – w prototypowym modelu zastąpił tylne światła tradycyjnymi, porównując ich wygląd. W efekcie powstał samochód, który zgarnął liczne nagrody, w tym „Good Design Grand Prize” w 1994 roku oraz „Most Beautiful Estate”.

Volvo 850 (2)

Z czasem rozszerzono dostępną w 850 gamę silnikową o nowe jednostki. Jednak modelem, który zaskarbił sobie szczególną uwagę całego świata motoryzacyjnego była ostentacyjna żółta odmiana T-5R zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1994 roku. Nadkola tej najmocniejszej wersji wypełniały 17-calowe felgi.

Docelowo miało powstać 2500 egzemplarzy tego wyjątkowego pojazdu, który pod maską miał turbodoładowaną jednostkę z intercoolerem – łączna moc układu wynosiła 240 KM i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Wyróżnikiem T-5R był również dedykowany układ wydechowy, a także żółty kolor nadwozia. Wszystkie egzemplarze limitowanego modelu zostały wyprzedane w zaledwie parę tygodni. Ich los podzieliła seria w czarnym kolorze nadwozia. Zwieńczeniem była „ciemnozielona seria” T5-R. Wszystkie powstawały w takim samym nakładzie 2500 egzemplarzy.

Volvo 850 (5)

1994 rok był tym bardziej wyjątkowy ze względu na powrót Volvo na tory wyścigowe i to w wyjątkowym stylu. Wszystkich zaskoczyły dwie wyczynowe 850s, które swój debiut miały podczas wyścigu na torze Thruxton w Anglii. Za ich bazę posłużyły odmiany w nadwoziu kombi! „Van” rywalizujący w Europie w najbardziej prestiżowej serii British Touring Car Championship (BTCC) cieszył się ogromnym zainteresowaniem widzów oraz mediów.

Szwedzi nawiązali współpracę z zespołem Tom Walkingshaw Racing obsługującym oba pojazdy. Za kierownicą jednego z nich zasiadł Szwed, Rickard Rydell. Drugie wyczynowe 850s prowadzone było przez Holendra – Jana Lammersa. Niestety w 1995 roku zmieniły się regulacje, przez co Volvo musiało wycofać 850 kombi. Auto nie spełniało bowiem wymogów homologacyjnych. Zastąpiono je sedanem, którego prowadził Rickard – tym razem udało mu się zająć wysokie, trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.

Volvo 850 (1)

Z miejsca Volvo 850 zostało okrzyknięte najbezpieczniejszym samochodem na świecie. Jednak Szwedzi nie spoczęli na laurach i w 1995 roku zaprezentowali zupełnie nowe rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa, czyli boczne poduszki powietrzne. Tym samym „osiemsetpiędziesiątka” stała się pierwszym na świecie masowo produkowanym samochodem wykorzystującym takie rozwiązanie.

Przełomowy był także model 850 AWD, wypuszczony na rynek w 1996 roku. W stosunku do bazowej odmiany, auto wyróżniało się stałym napędem na obie osie. Korzystało ze sprzęgła wiskotycznego, automatycznie rozdzielającego moment obrotowy między przednią a tylną osią. W momencie utraty przyczepności któregokolwiek z kół, elektryczny system antypoślizgowy TRACS samoistnie zarządzał momentem obrotowym w taki sposób, by samochód mógł jak najefektywniej odzyskać trakcję, zapewniając mu najlepszą możliwą w określonych warunkach przyczepność.

Wersję 850 AWD napędzał nowo opracowany silnik turbodoładowany o mocy 193 KM. Dokładnie w taki sposób narodziła się także platforma, stanowiąca punkt wyjściowy przy opracowywaniu przyszłych generacji modeli napędzanych na 4 koła – serii XC.

W roku 1996 fabrykę opuściły ostatnie – ze wszystkich 1 360 522 wyprodukowanych – auta o nazwie 850. Następcą modelu była seria 70 – S70 sedan i V70 kombi.

Dobrze wspominacie ten model?

Tagi: Duperele Volvo