10.11.2015 12:15

50 inżynierów Mazdy od 8 lat opracowuje Wankla

Wyobraźnię fanów jednostek Wankla rozbudziły pierwsze zdjęcia koncepcyjnego modelu RX-VISION. Wkrótce Mazda pokazała ten samochód na żywo w Tokio i wreszcie… zdradziła informacje dotyczące jego wyjątkowego motoru. W nomenklaturze japońskiego producenta nosi on nazwę 16X.

50 inżynierów Mazdy od 8 lat opracowuje Wankla
foto: materiały prasowe

Japoński producent szukał przełomowego rozwiązania, dzięki któremu jednostka tego typu ten mógłby ponownie trafić do seryjnej produkcji. Jednak dotychczasowe prace nie przyniosły pożądanych rezultatów. Szef Mazdy, Masamichi Kogai, w wywiadzie opowiedział o ambitnych planach marki:

"

Naszym marzeniem jest dopracowanie silnika rotacyjnego do takiego stopnia, w którym klienci go zaakceptują. Wiele obecnych fanów tych jednostek nie byłoby usatysfakcjonowanych, jeśli nowo powstały motor byłaby dokładnie taki sam, jak te poprzednie. "

Mimo niepowodzeń i ograniczonych funduszy, Mazda ma zamiar pracować nad silnikami Wankla dopóki, dopóty ich cel nie zostanie osiągnięty. To, czy koncept RX-VISION trafi do seryjnej produkcji, zależeć będzie od tego, jak dobry okaże się będzie 16X.

Mazda opracowując nowy, sportowy model nie trzyma się tradycyjnego harmonogramu. Powód jest prosty – szefostwo nie chce żeby ich inżynierowie pracowali pod presją czasu. Mają oni za zadanie opracować technologię, która skutecznie rozprawi się z takimi problemami motorów rotacyjnych jak wygórowane spalanie, większa emisja niebezpiecznych substancji do atmosfery oraz wyższa podatność na usterki w stosunku do tradycyjnych jednostek.

Według szefa działu rozwoju Mazdy, Kiyoshi Fujiwary, zespół 50 inżynierów może zdawać się być niewystarczający, ale oni wszyscy są bardzo oddani swojej pracy. Ci ludzie zasilili szeregi japońskiego producenta, właśnie dlatego że chcieli rozwinąć technologię rotacyjnych silników.

Jak się okazuje – nie powinniśmy się głowić nad tym czy jednostki Wankla pojawią się pod maskami seryjnie produkowanych samochodów. Właściwe pytanie brzmi – kiedy to się ziści?

Tagi: News Mazda