07.03.2016 17:22

Adaptacyjna opona sferyczna Goodyeara

Coraz więcej producentów z branży motoryzacyjnej sięga po najnowsze rozwiązania technologiczne, w tym po druk 3D. Korzystają z niego także producenci opon.

Adaptacyjna opona sferyczna Goodyeara
foto: kadr z wideo

Goodyear rozwija koncepcyjny pomysł o nazwie Eagle-360, czyli sferyczne opony, wyróżniające się kulistym kształtem. W stosunku do konwencjonalnego ogumienia, pozwalają one samochodom poruszać się w dowolnie wybranym kierunku. Jest to możliwe za sprawą lewitacji magnetycznej, utrzymującej koła w równej odległości względem auta. Co to w praktyce oznacza dla podróżujących?

Znaczące zwiększenie poziomu komfortu – pojazdy mogą lepiej rozprawiać się ze wszelkimi nierównościami, czy wyrwami w jezdni, jednocześnie eliminując większość hałasów dochodzących spod kół. Dodatkowo samochody zyskują pod kątem sterowności i zwrotności – podczas wykonywania manewru równoległego parkowania auta mogą po prostu poruszać się w poprzek.

W dodatku samo ogumienie komunikuje się z pojazdem, przesyłając informacje o nawierzchni oraz warunkach pogodowych zarówno do własnego systemu kontrolnego, jak i do pobliskich aut. Możliwe jest także monitorowanie obecnego ciśnienia w oponach – co zresztą już jest popularne w produkcyjnych samochodach. Owalny kształt z kolei zwiększa wytrzymałość produktu, pozwalając na pokonanie większej odległości na jednym komplecie.

Innowacją jest także bieżnik zainspirowany naturą – a konkretniej koralowcami. Zachowuje się jak gąbka – jest sztywny w suchych warunkach i miękki podczas deszczu, co ma zapewniać świetne prowadzenie i odporność na aquaplaning. Można zatem powiedzieć, że to adaptacyjne ogumienie, dostosowujące się do warunków panujących na drodze.

Joseph Zekoski – wicedyrektor i szef działu technicznego Goodyear – jest zdania, że ta wizja to dopiero początek:

"

Przez systematyczne obniżanie interakcji kierowcy i zastosowanie autonomicznej technologii, opony będą odgrywały jeszcze ważniejszą rolę jako podstawowe połączenie z drogą. Jako Goodyear rozwijamy koncepcyjne ogumienie, które może zostać wykorzystane w przyszłości na dwa sposoby – jako platforma do testów oraz jako kreatywny impuls do nakłaniający do przełamywania kolejnych granic konwencjonalnego myślenia. "

Co prawda Eagle-360 to tylko projekt koncepcyjny, jednak sama idea jest ciekawa i pobudza wyobraźnię, pokazując jak samochody przyszłości mogą wyglądać. Robią one szczególne wrażenie ze względu na brak fizycznego połączenia z oponami...

Sama firma Goodyear jest jedną z największych przedsiębiorstw wytwarzających opony – zatrudnia ponad 66 000 ludzi na całym świecie w 49 fabrykach na terenie 22 krajów. Innowacyjne ośrodki w Akron w Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu nieustannie opracowują technologiczne rozwiązania dla tej branży.

Tagi: News