31.08.2016 10:29

Audi świętuje 40-lecie silników 5-cylindrowych

Zazwyczaj jednostki dysponują parzystą liczbą cylindrów. Nieco inaczej jest w przypadku niektórych modeli Audi, a wszystko dlatego – jak złośliwi twierdzą – że 40 lat temu ktoś zapomniał o tym fakcie wspomnieć inżynierom niemieckiej marki.

Audi świętuje 40-lecie silników 5-cylindrowych
foto: materiały prasowe

To właśnie w 1976 roku firma z siedzibą w Ingolstadt zaprezentowała pierwszy 5-cylindrowy silnik pracujący pod maską Audi 100, który pozycjonowany był w gamie wyżej od motoru o liczbie 6 cylindrów. Miał pojemność 2,1 litra i generował 136 KM.

Na przestrzeni 40 lat motoryzacja bardzo mocno się zmieniła – producenci zaczęli stosować między innymi bezpośredni wtrysk paliwa, czterozaworowe głowice, turbodoładowanie. Audi nie próżnowało i opracowało również turbodiesla o nieparzystej liczbie cylindrów.

O słuszności podjętych decyzji może świadczyć fakt, że po dzień dzisiejszy tego typu jednostki są wytwarzane przez Audi, śladami którego podążała przez jakiś czas między innymi Lancia. Ba, sprawdzają się do tego stopnia, że tytuł najlepszego silnika 2016 roku w kategorii od pojemności 2.0 do 2.5 zgarnął 5-cylindrów motor 2.5 turbo znany z chociażby RS Q3.

W najmocniejszym wariancie, silnik ten generuje okrągłe 400 KM. Jednostka ta zadebiutowała w Audi TT RS. W stosunku do poprzednich konstrukcji wyróżnia się nowym, aluminiowym blokiem, który zastąpił stalowy. To pozwoliło na zredukowane masy o 10 kilogramów. Moc wzrosła o 60 KM do 400 KM, którym „towarzyszy” 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Potężny „5-cylindrowiec” współpracuje w standardzie z 7-biegową przekładnią automatyczną, wykorzystującą dwa sprzęgła. Moment obrotowy wędruje do 4 kół. Wszystko to sprawia, że Audi TT RS jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy w odmianie coupe i 3,9 sekundy w wersji „topless”. A to już piekielnie szybko – w końcu te rewiry zarezerwowane są dla takich tuz jak Audi R8. Słabszy wariant tego modelu o mocy 540 KM rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy.

Niemiecki producent z czterema okręgami w logo zdecydował się uczcić 40-lecie poprzez otwarcie wystawy Audi Forum w Neckarsulm, przedstawiającej historię jednostek 5-cylindrowych. Zatem jeśli będziecie w okolicach, możecie postawić tam swoją stopę, począwszy od początku września do 6 listopada 2016 roku.

O niezwykłej roli jednostek 5-cylindrowych świadczy również obszerna galeria aut, które korzystały z takich silników, niekiedy zdobywając czołowe lokaty w sportach motorowych:

A Wy mieliście kiedyś Audi z motorem o tej liczbie cylindrów?

Tagi: News Audi Galeria