08.03.2016 15:09

Biegli badają ogumienie prezydenckiego BMW

W piątek 4 marca 2016 roku na 204 kilometrze autostrady A4 między Wrocławiem a Katowicami, doszło do incydentu, w którym wzięło udział prezydenckie BMW serii 7. Za przyczynę wypadku wskazuje się leciwe ogumienie.

Biegli badają ogumienie prezydenckiego BMW
foto: brzeg24.pl / East News

Po nagłym pęknięciu opony, prawie 4-tonowy samochód wylądował w rowie – nikomu nic się nie stało, a pojazd został uszkodzony w nieznacznym stopniu. Prokuratora Okręgowa w Opolu prowadzi śledztwo, które ma wykazać czy samo zdarzenie miało jakiś związek z pozostałymi kolizjami, do których doszło na tym samym odcinku autostrady. Termin zakończenia prac wyznaczono na 21 marca 2016 roku.

Jednak największe podejrzenia budzi stan samego ogumienia. Biuro Ochrony Rządu ma przygotować specjalny wykaz czynności przeprowadzonych w prezydenckim BMW serii 7 – w raporcie znajdą się między innymi informacje dotyczące sposobu serwisowania i przeglądów.

Auto prezydenta Andrzeja Dudy korzystało ze specjalnego niskoprofilowego ogumienia PAX w rozmiarze 245/710 R490 AC, które pozwala na kontynuowanie jazdy po przebiciu lub nawet przestrzeleniu. Prawa tylna opona została wyprodukowana przez firmę Michelin w październiku 2010 roku we Włoszech. Po wypadku BMW 760Li High Security trafiło do centralnego laboratorium kryminalistycznego Komendy Głównej Policji.

tvn24

W teorii system PAX pozwala przejechać bez powietrza odległość do 200 km przy prędkości nieprzekraczającej 80 km/h – zdaniem świadków kolumna prezydencka poruszała się z prędkością około 140 km/h. Samo ogumienie mocno różni się w stosunku do konwencjonalnych opon. Koło jest asymetryczne – jego średnica wewnętrzna jest większa niż zewnętrzna, co pozwoliło na zamontowanie giętkiej podpory na feldze.

Kolejna różnica to samo mocowanie. Opona nie jest utrzymywana na feldze, tylko zatrzaśnięta na niej, w wyniku czego nie spada nawet nie mając powietrza. Nieodzownym elementem takiej konstrukcji jest także czujnik ciśnienia – bez niego niemożliwym byłoby zauważenie przebicia. Producent gwarantuje wysoką przyczepność nawet po uszkodzeniu ogumienia.

Takie rozwiązanie nie tylko poprawia znacząco bezpieczeństwo, ale także przy zwykłym użytkowaniu pozwala zaoszczędzić dużo przestrzeni we wnętrzu – w końcu zbędne jest koło zapasowe.

Prezydenckie BMW 760Li High Security na tle zwykłego modelu wyróżnia się karoserią z dwuwarstwowej stali oraz kuloodpornymi szybami o grubości 6 cm. Pojazd zatem sprawdzi się nie tylko pod ostrzałem z broni palnej, ale także przed chemicznymi atakami.

Tagi: #BMW #News