19.01.2017 09:45

Do końca 2017 powstanie 396 km dróg szybkiego ruchu

Między styczniem a grudniem 2017 roku sieć dróg w Polsce ma rozrosnąć się łącznie o 396 km, przy czym w ciągu pierwszych 6 miesięcy oddanych ma zostać 135 km – poinformowała „Rzeczpospolita”.

Do końca 2017 powstanie 396 km dróg szybkiego ruchu
foto: rafmarmoto.pl

Infrastruktura z perspektywy rozwoju gospodarczego jest niezwykle istotna, dlatego w 2017 roku na tego rodzaju inwestycje ma zostać przeznaczonych 21 miliardów złotych. Drogi szybkiego ruchu przyczyniają się w dużym stopniu do redukcji liczby wypadków. Obecnie do lwiej części niebezpiecznych zdarzeń drogowych dochodzi na bocznych drogach, gdzie wielokrotnie manewry wyprzedzania kończą się tragicznie.

Ponadto podróż autostradą lub drogą ekspresową pozwala na znacznie szybsze dotarcie do celu w komfortowych warunkach, a utrzymywanie jednostajnej prędkości wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji niebezpiecznych substancji do atmosfery. Podsumowując – same korzyści. I całe szczęście, że dróg szybkiego ruchu w Polsce z roku na rok przybywa.

Nie zmienia to faktu, że nie we wszystkich częściach kraju jest tak dobrze. Przykładowo na Podlasiu na tysiąc kilometrów kwadratowych dróg przypada średnio 1,6 km dróg szybkiego ruchu, podczas gdy w województwie łódzkim i na Śląsku jest ich 14 razy więcej, co wynika z danych przedstawionych podczas panelu „Do Polski wschodniej nam po drodze” w trakcie Kongresu Gospodarczego. Dlatego też Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ma ambitne plany stworzenia „ekspresówki” łączącej Rzeszów z Lublinem.

Co ciekawe, wcześniej MIB podjęło inicjatywę mającą na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych ujętych w programie 2014-2023. Usprawnione mają zostać działania z zakresu prawnego, technologicznego i finansowego.

Z myślą o osiągnięciu efektów powołano 5 grup roboczych, które 5 kwietnia 2016 roku na posiedzeniu Komitetu Sterującego zaakceptowało liczne zmiany. Wśród nich są między innymi: zmniejszenie minimalnej szerokości pasa dzielącego drogi dwujezdniowe, zbilansowanie robót ziemnych, zwiększenie wykorzystywania lokalnych zasobów kruszyw oraz materiałów z recyklingu, przy jednoczesnym zmniejszeniu terminów gwarancji na roboty budowlane i opracowaniu katalogu typowych rozwiązań konstrukcji mostowych.

Tagi: #News