23.06.2016 10:48

Elektryczny bolid studentów – od 0 do 96 km/h w 1,5 s

Dowodów na ogromne możliwości elektrycznych aut nie brakuje, czego potwierdzeniem mogą być dokonania Elona Muska, Matta Rimaca, a także studentów z Zurichu.

Elektryczny bolid studentów – od 0 do 96 km/h w 1,5 s
foto: kadr z wideo

Szwajcarski klub zrzeszający fanów sportu motorowego – Academic Motorsports Zurich – stworzył bolid, który zdobył rekord świata w kategorii najszybciej przyspieszającego elektrycznego samochodu. Studenci zawiesili poprzeczkę bardzo wysoko – ich pojazd od 0 do 60 mil na godzinę (96,56 km/h) zdołał rozpędzić się w czasie 1,513 sekundy!

Zdaniem studentów ich bolid to coś więcej niż tylko „sprinter”. Został zbudowany przez grupę liczącą około 20-30 niedoszłych absolwentów ETH Zurich i Hochschule Luzern w 2014 roku na potrzeby rywalizacji Formula Student Electric. Wykorzystuje wykonane z włókna węglowego felgi i ogromny spojler. Zastosowanie tak drogich materiałów było możliwe dzięki wsparciu sponsorów, o czym wspomina jeden z studentów:

"

Zespół jest niezależny finansowo od obu uniwersytetów i wspierany przez firmy z całego świata. Dostajemy pieniądze oraz materiały w zamian za umieszczanie logo firm na bolidach i ubraniach. Naszym zadaniem jest coroczne projektowanie, produkowanie i testowanie nowych pojazdów wyścigowych, które biorą udział w Formula Student. AMZ Racing powstało w 2006, co oznacza, że w 2016 obchodzimy nasze 10-lecie.  "

Studenci w bolidzie z 2012 znacząco poprawili aerodynamikę – nowością były przednie i tylne skrzydła. W modelu z 2013 zastosowali po raz pierwszy napęd na obie osie – to był historyczny samochód. Dzięki niemu AMZ nie tylko pokonało wszystkich elektrycznych konkurentów, ale także tych, napędzanych silnikami spalinowymi. Same początki nie były łatwe:

"

Wszystko zaczęło się od pojazdów spalinowych. W 2010 stworzyliśmy nasz pierwszy elektryczny bolid, który wygrał rywalizację w klasyfikacji generalnej w Formula Student UK. W 2011 powstał nowszy samochód wykorzystujący zaprojektowane przez nas samych jednostki elektryczne, powstałe z prostych przyczyn. Po prostu nie mogliśmy znaleźć lepszych silników, które spełniałyby nasze oczekiwania. "

Zdobycie tytułu w tych prestiżowych zawodach to nie lada gratka – co roku bierze w nich udział około 600 zespołów z całego świata. Pierwsza rywalizacja z tego cyklu miała miejsce w Austin w Teksasie w 1981 roku. 35 lat później wyścigi z tej serii odbywają się na całym świecie, przy czym runda w Wielkiej Brytanii jest wyjątkowa, ponieważ bolidy elektryczne konkurują w ramach jednej kategorii ze spalinowymi.

Jednak sama platforma Student Formula nie powstała z myślą o rozwijaniu ogromnych prędkości, tylko o inżynierii. Poza wyścigiem, studenci muszą wyjaśnić grupie inżynierów z jury, dlaczego zdecydowali się na poszczególne rozwiązania. Nie bez znaczenia są również koszty – odbywa się wydarzenie polegające na analizie wydatków. Do tego trzeba dorzucić rywalizację w kategorii strategii biznesowej – grupa osób stara się przekonać inwestorów do oferowanego przez nich produktu.

Odbywa się jeszcze 5 tzw. „dynamicznych” konkurencji. Samo wzięcie w nich udziału jest sporym wyczynem, ponieważ nim bolid trafi na tor wyścigowy, musi zostać poddany ocenie niezależnych ekspertów, tak by oni mogli upewnić się, że są one bezpieczne i spełniają wyśrubowane normy. Następnie brane pod uwagę są przyspieszenie, jazda po płycie poślizgowej, czas okrążenia kwalifikacyjnego oraz 22-kilometrowy wyścig, podczas którego niezwykle istotnym parametrem jest zużycie energii lub paliwa.

Udział w zawodach z serii Formula Student biorą także studenci z Politechniki Wrocławskiej, którzy opracowali model o nazwie RT07.

Jak Wam się podoba taki rodzaj rywalizacji?

Tagi: #News