22.06.2016 13:17

FCA zbada przyczynę śmierci Antona Yelchina

27-letni aktor znany ze swojego występu między innymi z serii „Star Trek” zginął po odniesieniu rozległych obrażeń spowodowanych przez jego własne auto, które stoczyło się z podjazdu. Dlatego też FCA postanowiło przeprowadzić śledztwo w tej sprawie.

FCA zbada przyczynę śmierci Antona Yelchina
foto: kadr z wideo

Już wcześniej koncern FCA wzywał do serwisów właścicieli Jeepa Grand Cheeroke, Dodge’a Chargera i Chryslera 300S właśnie przez wzgląd na możliwość wystąpienia takiej sytuacji.

Teoretycznie, ustawienie przekładni na P powinno wystarczyć w zwykłym samochodzie, jednak w tych trzech wyżej wymienionych skrzynia w rzeczywistości wskakiwała na pozycję neutralną (N), co oznaczało, że pojazd w każdej chwili mógł się stoczyć. Jak wynika z przeprowadzonego przez NHTSA (national Highway Traffic Safety Administration) przez tę „wadę” doszło do ponad 200 wypadków, w których obrażenia odniosło 41 osób.

Anton Yelchin zginął przygnieciony przez Jeepa Grand Cheeroke z 2015 roku. Przekładnia znana jako Monostable została zaprojektowana przez niemiecką firmę ZF, jednak to koncern FCA jest odpowiedzialny za ich wykorzystywanie w markach takich jak Jeep, Dodge i Chrysler. To właśnie inżynierowie tych firm powinny dopracować mechanizm tak, by zapewniał bezpieczeństwo.

Problem polega na tym, że przekładnia nie może tradycyjnie zostać przesunięta o parę pozycji w dół lub górę, tylko za każdym razem przeskakuje o jeden poziom, po czym pozycja drążka powraca na środek. NHTSA wcześniej w 2015 roku opublikowało komunikat w tej sprawie:

"

Operowanie skrzynią Monostable jest nieintuicyjne i nie zapewnia dostatecznie dobrych informacji zwrotnych kierowcy, przez co istnieje zwiększone ryzyko na niezamierzoną zmianę biegu. "

Dlatego też doszło do akcji serwisowej, która była nietypowa – nie została wymierzona w samochód jako taki, tylko... we właścicieli. Chodziło o to, by poinformować ich o tym, jak należy korzystać z przekładni w sposób właściwy. Powstał nawet filmik ilustrujący jak sobie poradzić z tym zagadnieniem:

Warto jednak zauważyć, że skrzynie biegów ZF są bardzo popularne. Wykorzystują je takie firmy jak między innymi Audi, BMW, a także Jaguar Land Rover. Na przykład w modelu A8, marka z siedzibą w Ingolstadt zastosowała zabezpieczenie, które automatycznie aktywuje się w momencie gdy kierowca chce opuścić samochód, zostawiając go na niewłaściwym biegu.

A Waszym zdaniem wina leży po stronie użytkowników czy producenta?

Tagi: #Chrysler #Fiat #Jeep #News