04.11.2016 09:01

Fiat świętuje 50-lecie 124 Spider

Włosi po raz pierwszy pokazali współczesne wcielenie 124 Spider podczas targów motoryzacyjnych LA Auto Show 2015, przy czym historia tego modelu rozpoczęła się 50 lat temu na 1966 Turin Motor Show.

Fiat świętuje 50-lecie 124 Spider
foto: materiały prasowe

Tylnonapędowy samochód wyróżniał się swoim nadwoziem, zaprojektowanym przez studio Pininfarinę. Moment obrotowy pochodził z 1,5-litrowej jednostki, współpracującej z 5-biegową przekładnią. W takiej konfiguracji auto o mocy 90 KM potrafiło rozpędzić się do prędkości maksymalnej 170 km/h.

W 1969 roku zaprezentowano przeprojektowanego Fiata 124 Spider. Zmodernizowano wiele elementów nadwozia – maskę, tylne światła, a także felgi. Jednak co istotniejsze – pojazd otrzymał nowy, 1,6-litrowy silnik rozwijający 110 KM. Po kolejnych 2 latach znowu wprowadzono zmiany. Do gamy dołączył 1,8-litrowy motor.

W 1978 Fiat 124 Spider otrzymał 2-litrowy silnik o mocy 87 KM, a dwa lata później Włosi podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowali zupełnie nowy model o nazwie Spider Europa.

Trzy dekady po zakończeniu produkcji oryginalnego 124 Spider, Fiat zaprezentował następcę o tej samej nazwie. Tym razem Włosi opracowali swój nowy model na bazie Mazdy MX-5. Firma FCA zapewnia, że mimo wielu podobieństw do japońskiego roadstera, samochód ma swój indywidualny charakter i oferuje niepowtarzalne włoskie prowadzenie.

Największe różnice między Mazdą a Fiatem, stanowią silniki. Pod maską tego drugiego znajdziemy jednostkę 1.4 MultiAir, z której inżynierowie wykrzesali 140 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, przekazywanego na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej ręcznej skrzyni lub automatycznej przekładni.

Roadster Fiata w takiej konfiguracji od 0 do 100 km/h rozpędza się w 7,5 sekundy i potrafi osiągnąć 215 km/h. W podstawowej odmianie wyposażeniowej kosztuje od 110 000 zł. W cenie są radio DAB z 7-calowym ekranem, 4 głośniki, port USB i AUX< 2 głośniki w zagłówku fotela, klimatyzacja manualna, pokryta skórą kierownica, tempomat, aktywne zagłówki, systemy ABS, ESC, aktywna maska, obręcze w rozmiarze 16 cali i tylne światła w technologii LED.

Bogatsza odmiana Lusso wymaga dopłaty 7000 zł. Za tę kwotę otrzymamy dodatkowo automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, chromowane końcówki rur wydechowych, elementy we wnętrzu wykończone tzw. czernią fortepianową, obramowania szyby przedniej w kolorze srebrnym, a także 17-calowe felgi z lekkich stopów.

Z czasem gama Fiata ma zostać rozszerzona o model Abarth o mocy 170 KM i 250 Nm.

Tagi: #Fiat #Galeria #News