04.05.2016 14:43

Ford opracował 10-biegową przekładnię automatyczną

Amerykański producent samochodów nie chce rezygnować z silników o dużej pojemności. Znalazł inny sposób na uporanie się z nadmiernym zużyciem paliwa.

Ford opracował 10-biegową przekładnię automatyczną
foto: materiały prasowe

Pierwszymi seryjnie produkowanymi samochodami na świecie, które mają wykorzystywać nowe przekładnie automatyczne o 10 przełożeniach będą pickupy o nazwie F-150 z 3,5-litrowymi silnikami 3.5 V6 opracowanymi w technologii EcoBoost. Druga generacja tej jednostki ma mieć zwiększony o 40 Nm maksymalny moment obrotowy. Tym samym motor będzie osiągać imponujące 610 Nm.

Ford obiecuje, że wszystkie modele wyposażone w nową przekładnię będą zapewniać sprawną, szybką i płynną zmianę biegów. Szczególną różnicę odczują wszyscy ci, którzy wcześniej mieli okazję podróżować autami wyposażonymi w 6-biegowe automaty. W zależności od wybranego trybu jazdy, przekładnia będzie zmieniać swój charakter.

W trybie ekonomicznym przy relatywnie niskich obrotach wrzuci wyższy bieg, unikając zapędzania wskazówki obrotomierza pod czerwone pole. Tym samym pozwoli sobie na większą zwłokę, nie reagując tak spontanicznie na każde muśnięcie gazu, co w trybie sportowym. W tym ostatnim z kolei ma gwarantować bardzo sprawne żonglowanie biegami, niezwłocznie redukując przełożenia.

Raj Nair, zastępca dyrektora wykonawczego ds. produkcji i rozwoju oraz szef techniczny Forda, uważa, że to duży krok naprzód:

"

F-150 z 3,5-litrową jednostką EcoBoost i 10-biegową przekładnią pozwoli naszym klientom lepiej wykorzystać jego moc, oferując jednocześnie niewygórowane zużycie paliwa. "

Co ciekawe, nowa przekładnia ma trafić także do takich aut jak Mustang 3.5 V6 EcoBoost – który był światowym bestsellerem w 2015 roku – oraz Chevrolet Camaro ZL1. Z kolei w Fordzie F-150 dostępna będzie od 2017 roku.

Zdaniem producenta, każdy z modeli zyska na osiągach. Czasy przyspieszeń mają być krótsze, a praca samej przekładni lepsza. Przy okazji standardem będzie system Start/Stop, również wpływający na niższe zużycie paliwa, a co za tym idzie mniejszą emisję niebezpiecznych substancji do atmosfery, w tym dwutlenku węgla. Dzięki nowoczesnej konstrukcji, 10-biegowa przekładnia automatyczna może także pochwalić się małą masą własną. Niestety producent nie ujawnił ile dokładnie waży.

Do 2018 roku GM planuje wprowadzić 10-stopniowe automaty do co najmniej 8 pojazdów osobowych.

Tagi: News Ford