18.11.2015 17:41

Huracan LP 580-2 napędzany wyłącznie na tylną oś

Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Los Angeles, włoski producent zaprezentował najnowszego Huracana o tajemniczej nazwie LP 580-2. Co ona dokładnie oznacza?

Huracan LP 580-2 napędzany wyłącznie na tylną oś
foto: materiały prasowe

LP (z włoskiego longitudinale posteriore) oznacza centralne umieszczenie silnika, za pierwszą liczbą (580) stoi moc wyrażana w KM, a za drugą (2) – liczba kół na które trafia moment obrotowy. W stosunku do dobrze znanej wersji LP 610-4, różnica polega na zmniejszonej mocy o 30 KM oraz napędzie jedynie na tylną oś.

Dzięki pozbyciu się przedniego napędu, waga w stosunku do wersji napędzanej na wszystkie koła, została zredukowana o 33 kg. Łączna masa wynosi 1389 kg, przy jej rozłożeniu – 40% na przód i 60% na tył. Ponadto usztywniono zawieszenie, a sam układ kierowniczy ma zapewniać jeszcze lepsze wyczucie tego, co się dzieje z przednimi kołami. Inaczej także zestrojono kontrolę stabilizacji trakcji, która teraz będzie miała znacznie więcej roboty. Wprowadzone zmiany powinny zmniejszyć tendencję tego auta do nadsterowności, z czego niechlubnie zasłynęło LP 610-4.

W bezpośrednim porównaniu do poprzednika, czyli Gallardo LP 550-2, nadwozie LP 580-2 usztywniono aż o 50%.

Tylnonapędowy Huracan zapożyczył od wersji Spyder (kabriolet) system dezaktywacji cylindrów – aż do 5 z nich, co stanowi połowę, może zostać wyłączonych. Dzięki takiemu zabiegowi zmniejszono średnie zapotrzebowanie na paliwo do 11,9 l/100 km. Emisja dwutlenku węgla oscyluje wokół 278 g/km.

Moc pochodzi z centralnie umieszczonego silnika 5.2 V10 o mocy 580 KM i 540 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Aż 75% tych wartości dostępnych jest już od 1000 obr./min. Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów jest jedyną dostępną w tym samochodzie – niestety producent nie przewiduje ręcznej przekładni. Pierwsze 100 km/h Huracan LP 580-2 osiąga już po 3,4 s, czyli o 0,2 s wolniej niż w wypadku LP 610-4, dysponującego wartościami parametrami o 30 KM i 20 Nm. Prędkość maksymalna jest o 5 km/h niższa, co oznacza, że na płaskiej powierzchni rozpędzimy się „tylko” do 320 km/h.

Projektanci odpowiedzialni za wygląd LP 580-2, nieco przeprojektowali przedni zderzak, powiększając wloty powietrza, które pośrednio wpłynęły na zwiększony docisk przedniej osi. Według producenta elektrycznie ruchomy tylny spojler jest zbędny w tej odmianie.

W kabinie znalazł się 12,3-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości sprzężony z nowym systemem multimedialnym.

Ten supersamochód włoskiego producenta porusza się na 19-calowych felgach, które są okalane przez specjalnie opracowane dla tego modelu opony Pirelli PZero. Przyszli właściciele będą mogli wybrać kolor nadwozia z tej samej, niezmienionej palety, za to program personalizujący „Ad Personam” otwiera nowe możliwości, według producenta wręcz nieskończone, dla konfiguracji barw wnętrza i karoserii.

Huracan LP 580-2 dostępny będzie na terenie całej Europy w sugerowanej cenie 150 000 euro (około 638 000 zł), nie wliczając podatku VAT. To o 19 500 euro (około 83 000 zł) taniej niż LP 610-4, którego ceny w Polsce zaczynają się od 250 099,03 euro (około 1 063 700 zł).

Tagi: #Lamborghini #News