08.06.2016 10:19

Jakie marki mają najlepsze sieci dealerskie w Polsce?

Kolejna, już 9. edycja „Badania satysfakcji dealerów samochodowych” została zrealizowana przez DCG Dealer Consulting, pod patronatem merytorycznym firmy doradczej EY. Ranking zdominowały azjatyckie marki.

Jakie marki mają najlepsze sieci dealerskie w Polsce?
foto: materiały prasowe

Ocena satysfakcji dealerskiej obejmowała trzy obszary – najmniej istotna była jakość, niezawodność, dostępność i konkurencyjność oferty importera. Drugim, tym razem kluczowym elementem była polityka importera, będącego przedstawicielem międzynarodowego koncernu. Pod uwagę brano atrakcyjność umowy dealerskiej, ocenę dochodowości prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej i podejście do biznesu.

Ostatnim kryterium była ocena importera jako firmy funkcjonującej na polskim rynku – struktura przedsiębiorstwa, polityka rynkowa oraz kultura organizacyjna, o czym wspomniał Leszek Lerch, partner EY i Lider Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Polsce:

"

Tegoroczne wyniki w zdecydowany sposób pokazują pozytywny trend wzrostowy, jeśli chodzi o poziom satysfakcji dealerskiej. Co prawda średni poziom jakości współpracy wzrósł stosunkowo niewiele: z poziomu 3,34 do 3,36, jednakże z 26 sklasyfikowanych marek aż 17 uzyskało wyższe oceny. Pokazuje to, że poprawa jakości współpracy występuje w znacznej większości dealerów, a bardziej widoczny wzrost średniego wyniku nie jest generowany jedynie przez spektakularne wahania. Da się wręcz zauważyć, że wyniki utrwalają dotychczasowe pozycje poszczególnych marek. "

2007-2016

„Satysfakcję dealerską” oceniano w pięciostopniowej skali. Ankieta składała się z 78 pytań, a 25 ocen cząstkowych decydowało o nocie końcowej. Założona dla badania próba wynosiła minimum 30% populacji wszystkich dealerów w danej marki. Pominięto przedstawicieli niszowych marek, przez co finalnie na liście znalazło się 26 producentów samochodów: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Hyundai. Jeep, KIA, Lancia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen i Volvo.

Wyniki na rok 2016 nie wniosły zbyt wielu zmian, tylko utrwaliły dotychczasowe pozycje poszczególnych marek. Aż trzeci raz z rzędu dwie japońskie marki uplasowały się na szczycie zestawienia – są nimi Mazda z rekordowym wynikiem 4,44, która utrzymała pozycję lidera oraz Toyota ponownie okupująca drugie miejsce. Na trzecim miejscu znalazła się KIA, o czym wspomniał ekspert, Krzysztof Romański pełniący rolę partnera w DCG Dealer Consulting:

"

Warto zaznaczyć, że nota Toyoty to wynik, który jeszcze w 2015 r. dałby marce z Japonii zwycięstwo w badaniu. Kolejne miejsca zajęły, również ocenione powyżej 4,00 KIA oraz Subaru. Druga marka po zeszłorocznym, spektakularnym awansie aż o dziesięć pozycji, zdołała utrzymać w tej edycji wysoką 4. lokatę. Wśród piętnastu najlepiej ocenianych marek noty importerów są coraz bardziej stabilne. Na uwagę zasługuje wzrost oceny koncernu Renault i obu jego marek: Renault i Dacia, które odnotowały awanse o pięć i cztery pozycje. W Grupie Volkswagena niewielki wzrost odnotowało Audi oraz Volkswagen, spadki zaś Skoda oraz SEAT. Na niższym poziomie niż przed rokiem dealerzy ocenili także współpracę z Mercedesem oraz Suzuki. Niewielkie wzrosty odnotowały Opel, Ford oraz Fiat. Pierwszą piętnastkę zamyka w tym roku, awansujący o trzy pozycje Volkswagen. "

W 9. edycji „Niezależnych Badań Satysfakcji Dealerów Samochodowych” przeprowadzonej na przełomie kwietnia i maja 2016 roku, wzięli udział właściciele, a także osoby zarządzające stacjami dealerskimi sprzedającymi auta osobowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 ton. W rezultacie uzyskano 372 ankiety, które zadecydowały o ogólnej klasyfikacji:

top15

A Wasze doświadczenia pokrywają się z powyższymi wynikami badań?

Tagi: #Duperele #Kia #Mazda #Toyota