06.05.2016 11:31

Koncepcyjna Toyota GT86 Shooting Brake

Oddział japońskiego producenta samochodów w Australii zaprezentował nową wariację sportowego modelu GT86.

Koncepcyjna Toyota GT86 Shooting Brake
foto: materiały prasowe

Odmianę Shooting Brake opracowano na bazie seryjnie produkowanej wersji. W stosunku do niej wyróżnia się bardziej praktycznym i przestronniejszym nadwoziem. Pracę nad tym unikatowym projektem rozpoczęły się w listopadzie 2014 roku. Na czele zespołu Toyoty stanął główny inżynier marki – Tetsuya Tada – po tym jak zobaczył wykonany z gliny modelik w skali 1:4. Spodobał mu się pomysł i postanowił go wdrożyć w życie. Do pracy zaciągnął rzemieślników takumi, którzy mieli za zadanie własnoręczne wykonanie pojazdu na bazie szkiców przygotowanych przez australijski zespół designerów.

Zaprezentowany na zdjęciach jedyny w swoim rodzaju czerwony egzemplarz GT86 Shooting Brake jest w pełni zdatnym do użytku modelem koncepcyjnym. Modyfikacje zostały ograniczone wyłącznie do linii dachu oraz tylnej części pojazdu. W porównaniu z seryjnie produkowaną sportową Toyotą, Shooting Brake oferuje więcej przestrzeni w bagażniku, dzięki czemu jest teraz w stanie nawet przewieźć rower i deskę surfingową. Możliwe jest także zamontowanie bagażnika dachowego. Niestety te wszystkie zabiegi spowodowały również „uszczerbek” na wadze, która wzrosła o 39 kg do 1279 kg.

Shooting Brake oparto na modelu GT86 przed modernizacjami, co oznacza, że jest napędzany 2-litrowym silnikiem o mocy 200 KM. Moment obrotowy w wysokości 205 Nm osiągany przy 6400 obr./min. trafia na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni ręcznej. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 7,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Nadkola tej specjalnej odmiany wypełniają standardowe 17-calowe felgi okalane przez opony w rozmiarze 215/45 R17.

Niestety Shooting Brake nigdy nie trafi do seryjnej produkcji pozostając jedynie konceptem, co nie powinno nikogo dziwić zważywszy na zapowiadaną zbliżającą się premierę następcy tego modelu.

Z drugiej zaś strony w marcu 2016 roku na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku zaprezentowano odmianę po faceliftingu z przeprojektowanymi światłami LED z przodu i tyłu, nowymi zderzakami oraz aluminiowymi felgami w nowym wzorze. Co więcej ozdobę dekoracyjną umieszczoną po bokach GT86 zastąpiła ta, wykorzystywana wcześniej w BRZ. Przy okazji wnętrze wykończono lepszej jakości materiałami. A na koniec subtelnie zwiększono moc jednostki do 205 KM i 212 Nm.

Obecna generacja GT86 to żywa legenda, auto mogące poszczycić się licznymi sukcesami. To pierwszy tylnonapędowy samochód w XXI wieku dopuszczonych do startów w rajdach w kategorii R3 przez Międzynarodową Federację Sportów Motorowych FIA. Ponadto takim pojazdem profesjonalny kaskader Alastair Moffat ustanowił rekord Guinnessa bliźniaczym modelem BRZ obracając się wokół własnej osi mając do dyspozycji zaledwie 2,25 m zapasu względem długości auta.

Z kolei niejaki Halard Muller w Samsun 15 lipca 2015 roku przejechał 612 okrążeń o długości 235,5 metra ustanawiając rekord najdłuższego driftu na świecie. Pokonał 144,126 km.

Tagi: #Galeria #News #Toyota