27.06.2016 13:07

Konsekwencje Brexit dla branży motoryzacyjnej

Specjaliści zajmujący się rynkiem motoryzacyjnym przygotowali raport, w którym uwzględnili potencjalne skutki opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię.

Konsekwencje Brexit dla branży motoryzacyjnej
foto: materiały prasowe

52% z 33 milionów głosujących w referendum opowiedziało się za wyjściem z UE. Od razu rozgorzała dyskusja nad konsekwencjami tej decyzji dla branży motoryzacyjnej. Okazuje się, że ponad 800 000 ludzi pracuje w fabrykach na terenie Wielkiej Brytanii. Głos w tej kwestii zajęli przedstawiciele Society of Motor Manufacturers & Traders (SMMT), z dyrektorem generalnym – którym jest Mike Hawes – na czele:

"

Nasz komunikat jest prosty: dzięki członkostwu w Unii Europejskiej branża motoryzacyjna ożyła, jest dużo miejsc pracy, inwestycji i wzrostów. Ta gałąź wręcz rozkwita, odnotowujemy kolejne rekordy pod względem eksportu oraz liczby zarejestrowanych pojazdów. Zdaniem naszych specjalistów opuszczenie Unii Europejskiej mogłoby zagrozić obecnej sytuacji. "

W 2015 roku sprzedano aż 1,5 miliona samochodów wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, przy czym aż 57% z nich zostało wyeksportowanych do krajów Unii Europejskiej. Bycie jej członkiem sprawia, że nie ma cła, podczas gdy pozostałe kraje przestrzegają tych samych standardów produkcji. Jeśli wyspiarze opuściliby unię, niezbędne byłoby wypracowanie nowych relacji między poszczególnymi krajami.

Sytuacja jest zatem poważna. Nieobojętni na nią pozostają byli prezenterzy Top Gear, a konkretnie – Jeremy Clarkson i James May, pracujący nad nowym programem Grand Tour. W typowym dla nich stylu – humorystycznym – postanowili przyjrzeć się temu zagadnieniu, z przymrużeniem oka, rozładowując napiętą atmosferę:

"

Ja i James May jesteśmy zgodni ze sobą jedynie w paru kwestiach, między innymi Europy oraz tego, że stary Ford Mondeo jest dobry. Chcemy wciąż być częścią Unii Europejskiej. W ramach naszego programu Grand Tour mamy zamiar zwiedzać różne zakątki świata, w tym Europy. Gdybyśmy nie byli członkami Unii, poruszanie się po Starym Kontynencie byłoby znacznie trudniejsze i realizacja programu zajęłaby nam jakieś 100 lat i kosztowało dużo pieniędzy. Dlatego też nigdy nie filmowaliśmy w Szwajcarii – to strata czasu. "

Poważniej do Brexit podchodzą analitycy LMC Automotive, zdaniem których jeszcze w tym roku sprzedaż nowych aut mogłaby zmniejszyć się o 120 000 w samej Wielkiej Brytanii. W przeciągu kolejnych dwóch lat byłoby to 400 000 aut.

Według innych analiz – Evercode ISI – marki motoryzacyjne w 2 lata straciłyby łącznie około 8 miliardów euro. Firma Jaguar Land Rover szacuje, że do 2020 straciłaby miliard euro.

Co sądzicie o Brexit?

Tagi: News