23.11.2016 09:36

Kto będzie winny wypadku autonomicznych aut?

Wraz z rozpoczęciem masowej produkcji samochodów wyposażonych w systemy autonomiczne, niezbędne będzie uregulowanie prawne wielu kwestii.

Kto będzie winny wypadku autonomicznych aut?
foto: materiały prasowe

W pełni autonomiczne pojazdy będą musiały robić znacznie więcej niż tylko skanować otoczenie. Zdaniem Tatcham Research, powinny one również zbierać informacje dotyczące wypadków, na podstawie których w przyszłości firmy ubezpieczeniowe będą mogły wypłacać odszkodowania.

Niezbędna jest wiedza dotycząca tego, kto w czasie zdarzenia drogowego prowadził samochód – czy kierowca, czy autopilot – o czym wspomniał Peter Shaw, dyrektor generalny Tatcham Research:

"

Przyszłe legislacje powinny chronić klienta tak, by w razie wypadku można było łatwo zdefiniować kto jest winny doprowadzenia do zdarzenia drogowego. Czy to była wina kierowcy czy może zawiódł system autonomiczny? Wyciągnięcie odpowiednich wniosków będzie możliwe jedynie w momencie, gdy ubezpieczyciel otrzyma dostęp do danych o kolizji. Chcielibyśmy zobaczyć jak firmy motoryzacyjne współpracują z ustawodawcami oraz firmami ubezpieczeniowymi w trakcie tworzenia odpowiedniego systemu. Możliwość szybkiego udowodnienia faktów leży we wspólnym interesie, dlatego firmy ubezpieczeniowe w Wielkiej Brytanii wnoszą o uregulowanie tej kwestii na poziomie międzynarodowym. "

Z informacji o wypadkach skorzystać miałyby nie tylko firmy ubezpieczeniowe, ale także odpowiednie służby, które dzięki sprawnemu przepływowi danych mogłyby szybciej pojawić się na miejscu zdarzenia, co także potencjalnie pomogłoby markom motoryzacyjnym ulepszyć własne produkty.

Jakie dane docelowo miałyby być zbierane? Nagranie wideo – 30 sekund przed wypadkiem oraz 15 sekund po wypadku – a także informacje z systemu GPS o tym lokalizacji i prędkości. Niezwykle istotne byłyby także dane o trybie jazdy, o tym czy kierowca wpływał na system autonomiczny, próbował przejąć nad nim kontrolę, dotykał pedałów i kierownicy oraz czy siedział na miejscu kierowcy z zapiętymi pasami.

Obecnie gromadzone przez producentów dane są szczególne pomocne dla nich samych. Pomagają bowiem dopracowywać poszczególne elementy pojazdów oraz systemy. 

Tagi: #News