14.02.2017 10:53

LEM Falcon – pierwszy polski elektryczny motocykl crossowy

Za konstrukcję i budowę polskiego elektrycznego motocykla crossowego odpowiadają studenci Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych przy Politechnice Wrocławskiej.

LEM Falcon – pierwszy polski elektryczny motocykl crossowy
foto: materiały prasowe

Projekt zakłada budowę własnoręcznie wykonanego tylnego zawieszenia, wahacza i ramy. Te dwa ostatnie elementy mają zostać stworzone ze stopu aluminium, o czym wspomniał Paweł Stabla, lider Projektu LEM Falcon:

"

Własnoręcznie robimy również owiewki, wykonane z materiałów kompozytowych, projektujemy elementy do druku 3D. Ponadto istnieje sporo prac warsztatowych związanych z elektryką i elektroniką, takich jak wytwarzanie płytek PCB, lutowanie układów i przewodów itp. z istniejących rozwiązań i dopasowując do naszych potrzeb. Silnik oraz sterownik jest również kupowany, determinowane są regulaminem zawodów (ograniczenie mocy). Światła również są rozwiązaniami komercyjnymi. "

Motocykl ma być napędzany silnikiem o mocy 8 kW, czerpiącym energię z baterii o pojemności 2,4 kWh. Według wstępnych wyliczeń, te parametry mają pozwalać na „ostrą jazdę w terenie do 1 godziny”. Jednoślad ma legitymować się niską masą własną – około 80 kilogramów – oraz prędkością maksymalną rzędu 130 km/h. Twórcy zapewniają, że to nie będzie gadżet na kółkach, o czym świadczą wytrzymałe kompozyty odporne na uderzenie kamieni, a nawet upadek motocykla w typowo crossowych warunkach.

LEM Falcon 1

Jak przystało na futurystyczny projekt, pojazd korzystać ma z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, w tym z elektronicznego wyświetlacza pełniącego rolę deski rozdzielczej. Za jego pomocą będzie można kontrolować nie tylko prędkość i zasięg, ale także temperaturę baterii i sterownika, wraz z napięciem i natężeniem pobieranego z baterii.

Prace nad elektrycznym motocyklem są w zaawansowanym stadium. Zespół powoli przechodzi do fazy wykonawczej projektu – po zakończeniu etapu obliczeń wytrzymałościowych konstrukcji nośnej, wahacza i innych elementów przenoszących obciążenia, wykonane ma zostać oprzyrządowanie spawalnicze, rama i wahacz. Równolegle dopracowywane są geometria poszycia i dobierane odpowiednie struktury kompozytowe.

LEM Falcon 2

Rozwinięciem nazwy LEM jest Light Electric Motorcycle, który oznacza wprost lekki, elektryczny motocykl. Drugi człon – Falcon – nawiązuje do wolności i agresywnej natury sokoła. Wolność w tym rozumieniu oznacza możliwość poruszania się zarówno po bezdrożach, jak i drogach utwardzonych. Niezapomniane doznania z jazdy ma zapewniać sposób rozwijania momentu obrotowego, który będzie dostępny już od najniższych wartości wyrażanych w obr./min.

Za design LEM Falcona odpowiada wrocławska firma Unikat Motorworks. W stylistyce można dostrzec elementy znane z typowych motocykli crossowych, jak i trackerów.

Tagi: Duperele