26.11.2015 15:44

Miniaturowy tunel aerodynamiczny GM

Wbrew pozorom tunel aerodynamiczny jest bardzo skomplikowany i drogi, dlatego niewiele firm jeszcze parę lat temu było w stanie pozwolić sobie na wybudowanie własnego centrum testowego. General Motors zaś, niedawno nabyło drugi tunel do pomiarów oporów ruchu powietrza samochodów.

Miniaturowy tunel aerodynamiczny GM
kadr z wideo

Amerykanie jednak nie poszli utartymi szlakami i zdecydowali się na zastosowanie nietypowego rozwiązania. Opracowali miniaturowy tunel, który jest już używany do testowania nowych modeli aut osobowych i ciężarowych. Rozwiązanie choć trywialne, jest bardzo skuteczne i znacząco ułatwia pracę nad projektem we wczesnych stadiach rozwoju. Na tej technologii mocno skorzystają zarazem projektanci, jak i inżynierowie.

Pomimo miniaturyzacji, skala przedsięwzięcia wciąż robi wrażenie. Nowy budynek ma ponad 3200 metrów kwadratowych wielkości i został wybudowany na terenie centrum technicznego GM-u. Znajdujący się tuż obok w pełni wymiarowy tunel aerodynamiczny zostanie w przyszłym roku unowocześniony.

Cała filozofia stojąca za nowo powstałym projektem jest nader prosta – zarówno samochody, jak i cała reszta, są o 60% mniejsze, dzięki czemu uzyskiwane rezultaty są bardzo miarodajne względem pełnowymiarowych aut. W nowym tunelu aerodynamicznym został zbudowany system rolek, za pomocą których można przeprowadzić symulację jazdy do prędkości 250 km/h.

Wykorzystując technikę zaawansowanego druku 3D można z ogromną precyzją odtworzyć wszystkie elementy samochodu, które odgrywają tak ważną rolę w aerodynamice. O zamiłowaniu Amerykanów do detali świadczy perfekcyjne wykończenie nawet takich podzespołów jak blok silnika, podwozie i cały system zawieszenia. Szaleńcza dokładność pozwala na dopracowanie nawet takich parametrów jak poziom wyciszenia w kabinie.

Lepsza aerodynamika odwdzięcza się także niższym zużyciem paliwa. Według Kena Morrisa, wiceprezydenta GM ds. globalnej integralności produktów, nowe przedsięwzięcie jest inwestycją, która zaowocuje w przyszłości:

"

Połączone możliwości naszych obu tunelów do pomiarów oporów ruchu powietrza pozwoli nam osiągnąć wiodące w branży wyniki aerodynamiczne. Uważamy, że nowy, zminiaturyzowany tunel za 30 mln dolarów to inwestycja w kierunku lepszej, bardziej energooszczędnej przyszłości. "

Czas pokaże jak ta inwestycja odbije się na samochodach produkcyjnych.

Tagi: Opel News