05.09.2016 10:06

Niedrogie, wodorowe modele Hyundaia w sprzedaży w 2018

Południowokoreański producent samochodów ma ambitne plany. Chce, by ich zupełnie nowy model napędzany wodorem – który trafi do sprzedaży w 2018 roku – kosztował o połowę mniej od obecnie oferowanego ix35 Fuel Cell.

Niedrogie, wodorowe modele Hyundaia w sprzedaży w 2018
foto: materiały prasowe

Hyundai tym samym ma zamiar promować tego rodzaju napęd. Docelowo planuje sprzedać ponad 10 000 wodorowych pojazdów do 2020 roku. Żeby to osiągnąć potrzebne są dwie rzeczy – tak przynajmniej uważają przedstawiciele tej firmy. Po pierwsze, należy zwiększyć maksymalny zasięg. Obecnie oferowane ix35 w tej wyjątkowej odmianie pozwala na przejechanie do 415 kilometrów na jednym baku. Model przyszłości będzie mógł pokonać nawet do 600 kilometrów.

Po drugie, cena musi być bardziej przystępna. Istnieją dwa sposoby na osiągnięcie upragnionego celu – zredukowanie kosztów produkcji lub przeforsowanie dotacji rządowych.

Hyundai klientom zainteresowanym ix35 Fuel Cell nie daje wyboru – są oni skazani na program leasingowy, w ramach którego w trzy lata mają przekazać na konto marki sumę rzędu 210 000 zł.

Na pytanie czy warto, postarali się odpowiedzieć dwaj norwescy naukowcy – Arnt-Goran Hartvig i Marius Bornstein. Udowodnili imponujące możliwości wodorowych samochodów. W 24 godziny pokonali 2383 kilometry pojazdem nieemitującym niebezpiecznych substancji do atmosfery. Ich średnia prędkość podróży wyniosła 100 km/h. Dokonali tego na publicznych drogach w Niemczech.

Zajechali raczej bliżej niż dalej, ponieważ krążyli między dwoma stacjami wodorowymi w Hamburgiu i Berlinie. Swoje zmagania udokumentowali na filmie za pomocą kamer GoPro. Poradzili sobie z korkami w miastach oraz podróżą po autostradzie, co stanowi dobitny dowód na to, że pojazdy napędzane wodorem bardzo dobrze radzą sobie w codziennych sytuacjach.

Co ciekawe, nie był to pierwszy wyczyn tego duetu. W czerwcu 2015 roku tym samym modelem samochodu zdołali pokonać 700 kilometrów na jednym baku. Jeszcze innym razem przejechali z Oslo do Monako, tankując wyłącznie na stacjach wodorowych, znajdujących się wzdłuż tej liczącej 2260 kilometrów trasy.

Hyundai Motor Company prowadzi działania mające przybliżyć markę do celu, jakim jest produkcja wodorowych aut na masową skalę.

Tagi: News Hyundai