02.06.2016 09:33

Poznaj najlepsze silniki 2016 roku

Od 1999 dziennikarze z całego świata co 12 miesięcy wybierają najlepsze ich zdaniem silniki. Pod uwagę brane są liczne parametry.

Poznaj najlepsze silniki 2016 roku
foto: materiały prasowe

Najlepiej żeby jednostka bezzwłocznie reagowała na każde muśnięcie gazu, dysponowała sporą liczbą Nm dostępną w szerokim zakresie obrotów, chętnie zapędzała wskazówkę obrotomierza pod czerwone pole oraz była pozbawiona jakiejkolwiek turbodziury. W dodatku powinna również odznaczać się adekwatnym zapotrzebowaniem na paliwo, a najlepiej jak najniższym.

Z drugiej jednak strony patrząc się na niektóre silniki, które były dotychczas wybierane przez jury, można podważać niejako zasadność tych wyborów. W 2003 roku tytuł najlepszej jednostki roku powędrował do 1,3-litrowego Renesisa z Mazdy RX-8, który tak naprawdę wielu swoim właścicielom sprawował nie lada problemy i nie chodzi tutaj o awaryjność, tylko o to, że Wankle wymagały specjalnego traktowania, przez co z perspektywy użytkownika były mało atrakcyjne.

Ba, na rynku aut używanych niemała liczba osób decyduje się na wymianę tych silników na starsze jednostki o gorszych parametrach. Nieliczni, dysponujący większym budżetem, wybierają motor K20Z4 z Hondy Civic Type-R o bardzo zbliżonych parametrach i charakterystyce, który jest nieznaczne cięższy – idealnie zatem zastępuje Renesisa, zużywa przy tym mniej paliwa i nadaje się do codziennej eksploatacji.

W 2016 roku tytuł International Engine of the Year zgarnęła jednostka 3.9 biturbo V8 o mocy 669 KM, z której korzysta Ferrari 488 GTB, o czym wspomniał Graham Jonhson, jeden z prezesów zarządu firmy UKIP Media & Events organizującej konkurs:

"

Dla silników turbodoładowanych to ogromny krok naprzód pod względem wydajności, osiągów i elastyczność. To bez wątpienia najlepsza produkowana dzisiaj jednostka i na zawsze zostanie zapamiętana jako jedna z najlepszych kiedykolwiek produkowanych. "

Minęło 8 lat od kiedy jakikolwiek silnik o liczbie przekraczającej 4 cylindrów zdobył tytuł International Engine of the Year. Najnowsza jednostka Ferrari F154CB powstała w technologii downsizingu, zastępując 4,5-litrowy motor z Ferrari 458.

Maksymalna moc 670 KM osiągana jest przy 8000 obr./min., a 760 Nm dostępne są już od 3000 obr./min. na 7. biegu. Imponuje również doskonała reakcja na gaz wynosząca 0,8 sekundy przy 2000 obr,/min. na 3. biegu, co potwierdza Dean Slavnich, jeden z prezesów International Engine of the Year:

"

Ta jednostka jest niebywale wydajna zarówno na drodze, jak i torze, do tego do uszu pasażerów dociera oszałamiający dźwięk V8 z Maranello – to wszystko wystarczyło, by ten motor dostał się do ostatniej rundy konkursu. Jednak silnik największe wrażenie robi swoim wyrafinowanym charakterem – Ferrari uzbroiło go w liczne, nowoczesne, zaawansowane technologie – który pozwolił zdeklasować bardzo poważnego rywala, zeszłoroczną kreację BMW PHEV, czyli i8, jak również Porsche z nową 3-litrową 6-cylindrową jednostką z 911. Serdecznie gratulujemy Ferrari, to naprawdę absolutnie fenomenalny i niezwykły motor. "

W pozostałych kategoriach wygrały następujące silniki:

  • Poniżej 1 litra pojemności – 998 ccm turbo EcoBoost Forda
  • Od 1 do 1.4 – 1.2 PureTech koncernu PSA
  • Od 1.4 do 1.8 – hybryda 1.5 z BMW i8
  • Od 1.8 do 2.0 – Mercedes-AMG 2.0 turbo
  • Od 2.0 do 2.5 – Audi 2.5 turbo z RS i RSQ3
  • Od 2.5 do 3.0 – Porsche 3.0 turbo z 911
  • Od 3.0 do 4.0 – Ferrari 3.9 biturbo V8 z 488 GTB
  • Powyżej 4 litrów – Ferrari 6.3 V12 z F12tdf
  • Ekonomiczny silnik – w pełni elektryczna jednostka z Tesli Modelu S i X
  • Nowy silnik – Ferrari 3.9 biturbo V8 z 488 GTB
  • Wydajny silnik – Ferrari 3.9 biturbo V8 z 488 GTB

A Wam spośród aut, którym jeździliście, jaki silnik najbardziej przypadł do gustu?

Tagi: News Ferrari