06.09.2016 11:35

Skoda Octavia obchodzi 20. urodziny

Na początku września 1996 roku czeski producent samochodów rozpoczął wytwarzanie Octavii w nowo otwartej fabryce Mlada Boleslav.

Skoda Octavia obchodzi 20. urodziny
foto: materiały prasowe

Pracę nad tym modelem rozpoczęto w 1992 roku, mniej więcej rok po tym, jak grupa Volkswagena przejęła część udziałów Skody. Model oparto o płytę podłogową Volkswagena PQ 34, z której korzystał między innymi Golf IV. W 1996 roku klienci mogli wybrać jedną z dwóch odmian silnikowych Octavii – 4-cylindrowy silnik benzynowy lub wysokoprężny.

W 1998 roku gamę rozszerzono o nową odmianę nadwoziową – kombi. Rok później dołączyła wersja z napędem na obie osie. Dzięki bogatej ofercie, Skodzie udało się sprzedać około 970 000 sedanów pierwszej generacji i ponad 470 000 kombi. Ostatni egzemplarz Octavii I opuścił fabrykę w listopadzie 2010 roku. W międzyczasie w 2004 ruszyła produkcja drugiej generacji tego popularnego modelu kompaktowego. Do 2013 roku wyprodukowano 1 600 000 sztuk, z czego 900 000 z nich w nadwoziu kombi.

Trzecia generacja Octavii została zaprojektowana przez Jozefa Kabana. Wielkoseryjna produkcja ruszyła w grudniu 2012 roku. Auto obecnie jest wytwarzane w nie tylko w fabryce Mlada Boleslav, ale także innych zakładach w Rosji, Kazachstanie, Indiach i Chinach.

Pod koniec marca 2016 roku Skoda osiągnęła kolejny kamień milowy. Linię montażową opuścił milionowy egzemplarz Octavii trzeciej generacji, podczas gdy łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła 5 milionów.

Popularny kompakt to istne oczko w głowie czeskiego producenta, który uważa, że ten model wyznacza standardy w swojej klasie pod względem przestrzeni, bezpieczeństwa, przemyślanych rozwiązań i komfortu. To również symbol gwałtownego rozwoju firmy.

Ostatni „wypust” Octavii dostępny jest w większej liczbie wersji niż kiedykolwiek wcześniej. Klienci do wyboru mają nadwozia hatchback oraz kombi z silnikami wysokoprężnymi lub benzynowymi, przekazującymi moment obrotowy na przednią lub obie osie. Topowa odmiana RS to najszybsza seryjnie produkowana Skoda w historii. Z kolei G-TEC z fabryczną instalacją gazową oferuje niskie zużycie paliwa i gazu oraz łączny zasięg do 1330 kilometrów. Uzupełnieniem gamy są pseudoterenowy Scout i ekskluzywny Laurin & Klement.

W tej klasie głównymi konkurentami Skody są między innymi Renault Megane, Opel Astra, czy Peugeot 308. Czeski producent swój bazowy wariant Octavii z 1,2-litrowym silnikiem TSI o mocy 85 KM wycenił na 63 960 zł. Najdroższa wersja RS 230 kosztuje od 127 190 zł.

Mimo licznych sukcesów, Skoda nie spoczęła na laurach. Już wkrótce ma zadebiutować Octavia po gruntownym faceliftingu, a do salonów wjedzie nowy SUV o nazwie Kodiaq.

Tagi: News Skoda