24.06.2016 12:18

ZDS zapowiada koniec z przekręcaniem liczników?

W Polsce popularnym procederem jest tzw. „cofanie przebiegów” w samochodach używanych. Ma to na celu zwiększenie rynkowej wartości pojazdu. Naprzeciw wychodzi Związek Dealerów Samochodów.

ZDS zapowiada koniec z przekręcaniem liczników?
foto: materiały prasowe

ZDS ma ambitny plan zakładający utrudnienie tego typu działań. Zgodnie z nim, w ramach pierwszej rejestracji pojazdu używanego sprowadzonego do Polski, na właścicielu ciążyłby obowiązek przedstawienia certyfikatu badania technicznego, wymaganego krajach należących do Unii Europejskiej.

Tam też należy odnotować przebieg przy okazji badania w stacji kontroli pojazdów. W ten sposób stosowne informacje można byłoby również znaleźć w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Jednak zanim do tego dojdzie – o ile w ogóle – ZDS ma zamiar stworzyć akcję informacyjną, mającą na celu uświadamianie ludzi jak się bronić przed oszustami i dlaczego warto skorzystać z różnych możliwości weryfikacji przebiegu. Do tego przedstawiciele Związku Dealerów Samochodów żądają surowych kar za cofanie liczników.

W obronie przed nieuczciwymi handlarzami pomóc ma także nowo powstały serwis internetowy (bezkrecenia.pl), na którym można znaleźć wzory certyfikatów obowiązujących w poszczególnych krajach. Zaznaczono w nich miejsce, gdzie musi być wpisany przebieg auta. Zatem każdy kto nie ma zaufania do sprzedającego, może zażądać takiego certyfikatu z ostatniego badania technicznego dokonanego za granicą.

Alternatywnie można również skorzystać z pomocy firm świadczących usługę weryfikacji przebiegu pojazdu. Istnienie tego rodzaju przedsiębiorstw działających zupełnie legalnie dobitnie pokazuje przerażającą skalę tego procederu.

Z kolei kupując używane auto zarejestrowane w Polsce warto skorzystać ze strony rządowej historiapojazdu.gov.pl, gdzie po wpisaniu odpowiednich parametrów – numeru rejestracyjnego, VIN-u, daty pierwszej rejestracji – bezpłatnie otrzymamy szereg informacji.

W ten sposób można sprawdzić ostatni zarejestrowany stan licznika, informację o tym czy badanie techniczne jest aktualne, o polisie OC, pojemności silnika, emisji CO2, średnim zużyciu paliwa, masie własnej, dopuszczalnej ładowności, świadectwie homologacji, dacie wydania aktualnego dowodu rejestracyjnego, a także historię uwzględniającą badania techniczne, zmiany właściciela, ewentualne zgłoszenia kradzieży pojazdu.

Szykują się zmiany ku lepszemu?

Tagi: #News