25.10.2016 09:00

Od 2017 nowe zasady rejestracji aut

Jak zapowiedział minister finansów – Wiesław Jasiński – resort szykuje zmiany w akcyzie od samochodów. Nowe normy mogłyby wejść w życie z pierwszym dniem 2017 roku.

Od 2017 nowe zasady rejestracji aut
foto: materiały prasowe

Regulacje miałyby klarownie określać stawkę podatku nakładanego na zarówno nowe auta, jak i te sprowadzone. Impulsem do zmian były liczne procedery polegające na celowym zaniżaniu wartości samochodów, co skutkowało w zaniżaniu podstawy opodatkowania akcyzą. Nierzadko dochodziło także do wymiany poszczególnych części pojazdu na zużyte lub zniszczone, a co za tym idzie – biegli rzeczoznawcy określali niższą wartość auta.

Jeśli rzeczone przepisy wejdą w życie, podstawą opodatkowania będą wiek samochodu oraz pojemność jego silnika. Auto będzie można zakwalifikować do jednego z 4 przedziałów – jako wyprodukowane w 2004 lub starsze, z lat 2005-2009, 2010-2015 lub 2016 i młodsze. Pod względem pojemności motorów brane będą pod uwagę następujące zakresy: poniżej 1,2 litra, od 1,2 do 1,5, od 1,5 do 2. Następnie stawki będą wzrastać wraz ze wzrostem pojemności o 500 centymetrów.

Według zapewnień Wiesława Jasińskiego – stawki dla starszych pojazdów z jednostkami o małych pojemnościach powinny być podobne do tych, obowiązujących obecnie. Za to na oszczędności mogą liczyć wszyscy ci, którzy zdecydują się na zakup nowszych aut. Co jest również istotne – planowane jest wprowadzenie spójnej z prawem drogowym definicji samochodu ciężarowego.

Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, w 2015 w Polsce zarejestrowano 1 144 962 pojazdów osobowych, przy czym blisko 60% z nich było napędzanych silnikami o pojemności od 1,5 do 2 litrów. Co więcej, około 21% spełniało normę emisji spalin Euro 5.

Najistotniejsze zdaje się być jednak to, że według ekspertów, wprowadzenie nowych regulacji pozytywnie wpłynie na budżet państwa przy założeniu podobnej liczby rejestracji samochodów w 2017 roku.

Co ciekawe, senatorowie w czerwcu 2016 roku proponowali obniżkę akcyzy dla aut z silnikami powyżej 2 litrów z myślą o wyeliminowaniu problemu zaniżania wartości, na podstawie której obliczana była akcyza. Projekt zakładał zmniejszenie stawki z 18,6 na 4,6 procenta. Nie trzeba było długo czekać na odrzucenie tego pomysłu. Jako główny powód wskazano zmniejszenie wpływu do budżetu o… 450 milionów złotych.

Tagi: Przepisy