05.10.2016 10:17

W terenie zabudowanym pojedziemy wolniej?

Nowe przepisy o ruchu drogowym, które trafiły do uzgodnień międzyresortowych, zakładają obniżenie i ujednolicenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym. 

W terenie zabudowanym pojedziemy wolniej?
foto: kadr z wideo

Jak przekonują zwolennicy ustawy, Polska jest jedynym kraje w UE, gdzie w zależności od godziny na miejskich drogach można jeździć z dwoma różnymi prędkościami. W dzień (liczony od 5 do 23) trzeba stosować się do liczb widocznych na znakach, mówiących o ograniczeniu do 50 km/h.

W nocy (między 23 a 5), gdy ruch na drogach (i przejściach dla pieszych) jest znikomy, kierowcy mogą rozwijać w terenie zabudowanym prędkość 60 km/h. Te przepisy jak do tej pory wydawały się być rozsądne – praktyczny brak ruchu na drodze owocował zwiększeniem limitu prędkości.

Jak jednak wynika z policyjnych statystyk, jazda nocą nie jest wcale tak bezpieczna, jak mogłoby się wydawać.

W godzinach obowiązywania podwyższonego limitu prędkości w 2015 roku odnotowano 5,7% wszystkich miejskich wypadków – zginęło w nich jednak 11,1% wszystkich ofiar. Podobnie wyglądają dane o zdarzeniach z pieszymi – między 23 a 5 odnotowano 4,7% wszystkich wypadków tego typu, przyniosły jednak ono 9,4% ofiar śmiertelnych.

Rozwiązaniem tego problemu ma być obniżenie limitu prędkości maksymalnej w nocy do znanej z godzin dziennych wartości 50 km/h. Nie wiadomo jednak, czy taki ruch w jakikolwiek sposób wpłynąłby na poprawę statystyk – przeciwnicy nowelizacji wskazują, że kierowcy jeżdżący w nocy czują się zdecydowanie mniej ograniczani przepisami, niż kierujący w dzień.

Z badań Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że kierowcy jeżdżący w nocy łamią limit prędkości w mniejszym stopniu, w niektórych przypadkach nawet jeżdżąc wolniej, niż pozwalałyby na to obowiązujące ograczenia.

Średnia prędkość kierowców w terenie wybudowanym według przeprowadzonych przez KRBRD badań wynosi:

  • na drogach dwujezdniowych w stolicach województw - 60 km/h w dzień i 66 km/h w nocy
  • na drogach jednojezdniowych w stolicach województw - 55 km/h w dzień i 58 km/h w nocy
  • na drogach krajowych w obwodach małych miast i wsi - 60 km/h w dzień i 69 km/h w nocy
  • na drogach wojewódzkich w obwodach małych miast i wsi - 65 km/h w dzień i 71 km/h w nocy

Nowe przepisy nie przewidują zmniejszenia dopuszczanej prędkości maksymalnej na autostradach, wynoszącej 140 km/h. Jeśli zostaną przyjęte, zobligowani do korzystania ze ścieżek rowerowych zostaną użytkownicy segwayów, deskorolek, rolek i wrotek.

Jak szybko jeździcie nocą?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Przepisy