„Gra o tron” na 1. miejscu rankingu seriali najchętniej oglądanych przez polskich internautów

Natalia Hluzow
23.11.2017 18:20
„Gra o tron” na 1. miejscu rankingu seriali najchętniej oglądanych przez polskich internautów Fot. kadr z wideo

Badania przeprowadzone przez agencję mediową MEC wykazały, które seriale nowej generacji cieszą się największą popularnością w Polsce.

Jak poinformował portal WirtualneMedia, agencja mediowa MEC w październiku 2017 przeprowadziła badanie, z którego wynika, że aż 12 milionów Polaków ogląda seriale w internecie. Internauci, na których przeprowadzono badanie, mieli wskazać wszystkie z 27 znajdujących się na liście seriali, które regularnie oglądają. Baza seriali opracowana przez vlogerów z Jakbyniepaczeć, specjalistów z Filmoteki Narodowej oraz portal Serialowa zawierała najważniejsze produkcje stacji kablowo-satelitarnych (HBO, Canal +, Showtime, BBC One) oraz platform streamingowych (Netflix, Showmax, Hulu), które określa się jako seriale nowej generacji lub seriale premium, a więc wysokiej jakości produkcje telewizyjne poruszające ważne tematy w interesujący sposób.

Z grupy wszystkich internautów wyłoniono też tzw. „seryjnych”, a więc osoby, które są głównymi odbiorcami seriali nowej generacji. Osoby te dużo intensywniej niż pozostali internauci korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł seriali (także pirackich), lecz zarazem dużo chętniej płacą za dostęp do ulubionych produkcji. Wśród „seryjnych” przeważają ludzie w wieku 25-34 lata oraz mężczyźni (54% badanych). Choć „seryjni” przyznają, że wolą oglądać po kilka odcinków naraz, nie należy mylić ich z binge-racerami, którzy cechują się oglądaniem pełnych sezonów seriali od razu po premierze.

bing race 1 Fot. foto: materiały prasowe

W czołówce 12 najpopularniejszych seriali premium najwięcej pozycji zajęły produkcje Netflixa (3 z 12), jednak wszystkie zostały pokonane przez „Grę o tron”, która okazała się najchętniej oglądanym serialem zarówno przez wszystkich polskich internautów, jak i przez grupę „seryjnych”. Zaraz za nią uplasował się „Sherlock” (prod. BBC One), a następnie „Wikingowie” (prod. History). Na wysokich pozycjach znalazły się także polskie seriale nowej generacji – „Belfer” na miejscu 7. oraz „Pakt” na miejscu 10.

mec 1 Fot. foto: materiały prasowe

Internauci wybrali też najlepszych producentów seriali nowej generacji. Jak widać na poniższym wykresie, największym zaufaniem widzów cieszy się HBO, które odpowiada m.in. za zwycięską „Grę o tron”, a także „Westworld”, „Wielkie kłamstewka” czy „Pakt”. Na drugim miejscu znajduje się Netflix, zapewne z uwagi na „Stranger Things”, „House of Cards”, „Narcos” i dziesiątki innych oryginalnych produkcji. Trzecie miejsce zajął Canal+, który wyprodukował serial „Belfer”.

mec 2 Fot. foto: materiały prasowe

Jak wynika z badania, źródłem wiedzy „seryjnych” na temat seriali są serwisy internetowe (63%), polecenia znajomych (43%), media społecznościowe (38%) i fora internetowe (34%). Najczęściej wybierają oni produkcje amerykańskie. Daleko po nich znajdują się seriale brytyjskie. Nasze rodzime seriale premium plasują się na trzeciej pozycji.

mec 3 Fot. foto: materiały prasowe

Wśród wszystkich tych rankingów, najciekawsze wydają się jednak wyniki ukazujące rolę, jaką w życiu „seryjnych” pełnią produkcje przeznaczone na mały ekran. Aż 40% „seryjnych” uważa oglądanie seriali za ważny element budowania pozycji społecznej. Według nich jest to obowiązkowa aktywność ludzi obytych towarzysko. Wyżej od oglądania seriali cenią tylko czytanie książek (48%) i chodzenie do kina (46%), jednak niżej znalazło się uczestnictwo w koncertach i festiwalach (34%) oraz uczęszczanie do teatru (21%). Seriale są też najczęściej poruszanym przez nich tematem z rodziną lub znajomymi. Aż 68% „seryjnych” z pomocą seriali buduje więzi społeczne, co zgadza się z wynikami innych badań, które dowiodły, że wspólne oglądanie telewizji jest przepisem na udany związek.

jon snow 2 Fot. foto: kadr z wideo

MEC zrealizował badanie na grupie 2 tys. internautów w październiku 2017 roku metodą CAWI. Przy tworzeniu listy seriali do badania agencja współpracowała z vlogerami z Jakbyniepaczeć, serwisem Serialowa oraz specjalistami z FINA (Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny).

Natalia Hluzow Redaktor antyradia
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.