22.03.2016 14:08

AntyWywiad: Nacjonalizm i patriotyzm w rocku

Michał Maurycy Mazurkiewicz odwiedził redakcję serwisu Antyradio.pl, by porozmawiać z nami o tematyce patriotycznej i nacjonalistycznej w muzyce rockowej.

AntyWywiad: Nacjonalizm i patriotyzm w rocku
foto: kadr z wideo

Gdzie leży granica między patriotyzmem a nacjonalizmem? Teoretycznie oba zjawiska odnoszą się do tego samego - miłości do ojczyzny - lecz podejścia do nich mogą się znacząco różnić. Kiedy obok tej miłości pojawia się rywalizacja czy wręcz potrzeba walki, rozgraniczenie na tych dobrych i tych złych, do głosu dochodzi nacjonalizm. W ostatnich latach mamy też coraz więcej do czynienia z popnacjonalizmem...

Próbując zrozumieć tę różnicę i wyznaczyć choćby orientacyjną granicę, poprosiliśmy o pomoc Michała Maurycego Mazurkiewicza. Michał jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego, licencjatem kulturoznawstwa Azji i Afryki oraz magistrem stosunków międzynarodowych. Do jego zainteresowań należą zarówno tożsamość narodowa i studia narodowościowe, jak również patriotyzm i nacjonalizm w rocku oraz historia muzyki. Dzięki temu nietypowemu połączeniu mieliśmy okazję przyjrzeć się tym niełatwym zjawiskom na przykładzie naszych ulubionych cięższych brzmień.

Zobaczcie pierwszą część naszej rozmowy, w której próbowaliśmy zająć się tymi niełatwymi podziałami, a także dokonać rozgraniczenia na tle muzyki rockowej.

Kiedy już poznaliśmy konkretne definicje oraz różnice między rockiem nacjonalistycznym, patriotycznym i tożsamościowym, pora przyjrzeć się konkretnym przykładom. W naszej rozmowie zahaczyliśmy zarówno o te najbardziej znane płyty - „Powstanie warszawskie” Lao Che czy „Siła i honor” posła Pawła Kukiza - jak i najnowsze przykłady rocka tożsamościowego w postaci Horytnicy i Contra Mundum.

Zwróciliśmy uwagę, w jaki sposób poszczególni artyści podchodzą do kwestii patriotycznych i jak się te podejścia różnią. Zbadaliśmy również drogę, jaką rock tożsamościowy pokonał od wcześniejszych dziejów rocka nacjonalistycznego, kojarzącego się jeszcze z rejonami RAC (Rock Against Communism). Znalazło się też miejsce dla słynnego „The Wall” Pink Floyd.

Nasze wnioski możecie poznać w drugiej części AntyWywiadu z Michałem Maurycym Mazurkiewiczem.

Korzystając z okazji, poruszyliśmy również temat Phila Anselmo i jego rasistowskiego zachowania na Dimebash 2016. Wystąpienie wzbudziło mnóstwo kontrowersji i spotkało się z krytyką wielu muzyków, w tym Robba Flynna, a jego następstwem były m.in. odwołane koncerty Down. Wychodząc z krajowego kręgu kulturowego do Ameryki, dotarliśmy do Anaheim, gdzie w marcu 2016 roku doszło do brutalnego starcia Ku Klux Klanu z metalowcami.

O niebezpieczeństwach związanych z nacjonalizmem, rasizmem i cięższą muzyką porozmawialiśmy w trzeciej części AntyWywiadu.

Na szczęście w naszym państwie do takich konfliktów nie dochodzi i zdaniem naszego gościa nie musimy się ich obawiać w najbliższym czasie. Jak wynika z naszej rozmowy, grunt to zachować otwarty umysł i nie ograniczać się wyłącznie do jednej tematyki.

Jakub Gańko
Tagi: Anty TV