01.02.2016 18:52

10 ważnych utworów Turbo

Z okazji przypadających 1 lutego 2016 roku 61. urodzin gitarzysty zespołu Wojciecha Hoffmana przypominamy ważne momenty w karierze kapeli. Czego jeszcze nie wiecie o polskiej formacji?

10 ważnych utworów Turbo
foto: REPORTER / EastNews

Wszystko zaczęło się w 1980 roku w Poznaniu. Założycielem był Henryk Tomczak, a pierwszy skład kapeli tworzyli Hoffmann, Wojciech Anioła i Wojciech Sowula. Z upływem lat skład ulegał zmianie, tylko gitarzysta przez te 36 lat pozostaje bez zmian. Turbo to jeden z najdłużej funkcjonujących polskich zespołów heavymetalowych, który na stałe wpisał się w historię ostrych brzmień.

W czasie długiej kariery zespół zmieniał swoje oblicze - poczynając od hard rocka, przez heavy oraz thrash metal czy też nawiązując do death metalu. Wybranie tylko 10 ważnych utworów, które wpłynęły na kapelę jest nie lada wyzwaniem, dlatego też obok znanych hitów, które po dziś dzień można usłyszeć w radiu proponujemy mniej znane przeboje, ale z przełomowych dla formacji płyt.

1. „Fabryka keksów

Jesienią 1980 roku rolę wokalisty przejął Piotr Krystek. Swój pierwszy duży przebój zespół stworzył już pod koniec tego samego roku. Podczas sesji nagraniowej zarejestrowane zostały takie numery, jak „Taka właśnie jest muzyka”, „Śmiej się błaźnie”, „Jeszcze jeden papieros”, ale to właśnie utwór „Fabryka keksów” autorstwa Zbigniewa Hołdysa stał się hitem.

2. „Dorosłe dzieci

W 1982 roku wykrystalizował się skład zespołu. Oprócz Wojciecha Hoffmana oraz Wojciecha Anioły dołączyli wówczas do kapeli muzycy z Poznania - wokalista Grzegorz Kupczyk, gitarzysta Andrzej Łysów oraz basista Piotr Przybylski. Zespół nagrał wówczas w Rozgłośni Polskiego Radia w Szczecinie swój debiutancki album „Dorosłe dzieci”. Za okładkę płyty odpowiedzialni byli Alek Januszewski oraz fotograf Antoni Zdebiak, zaś w roli producenta pojawił się Janusz Maślak.

Utwór tytułowy stał się wielkim przebojem 1982 roku i po dziś dzień jest najsłynniejszym hitem zespołu. Za tę kompozycję odpowiedzialny jest Hoffmann, zaś słowa stworzył Andrzej Sobczak - zawodowy tekściarz, którego sprowadził jeszcze Tomczak. Spory sukces zaowocował oczywiście wieloma koncertami.

3. „Szalony Ikar

Album „Dorosłe Dzieci” otwiera właśnie ta kompozycja. Za tekst również jest odpowiedzialny Sobczak, zaś muzyka jest dziełem Hoffmann oraz Kupczyka. Numer po dziś dzień wybrzmiewa na koncertach zespołu.

4. „Smak Ciszy

Wkrótce znowu doszło do zmian personalnych w zespole, bowiem jeszcze w lipcu 1983 roku do kapeli dołączył basista Bogusz Rutkiewicz, zaś rok później za perkusję zasiadł Alan Sors. Po wydaniu pierwszego albumu zespołu wytwórnia zaczęła naciskać na muzyków, by złagodzili swoje brzmienie. Artyści ulegli, a Hoffmann po dziś dzień nieco się wstydzi, że zboczył z hardrockowego kursu na rzecz bardziej komercyjnego grania. Mimo wszystko przyznaje, że nie sposób jest nie zwracać uwagę na gusta odbiorców, jeśli ktoś zamierza utrzymywać się z muzyki.

W 1985 roku ukazał się drugi krążek kapeli zatytułowany „Smak Ciszy”. Za okładkę odpowiedzialni byli Jacek Brzozowski oraz fotograf Andrzej Szozda. Zespół zadedykował ten album Iron Maiden i co za tym idzie, na tej płycie czuć nawiązanie do tej kapeli. Na albumie znalazły się takie numery, jak chociażby „Już nie z Tobą” czy „Cały czas uczą nas”, do których powstały teledyski. Jednak to właśnie tytułowy utwór stał się kolejnym przebojem zespołu.

5. „Jaki był ten dzień

Również ta ballada z albumu „Smak Ciszy” dobrze radziła sobie na listach przebojów. Sukces płyty poskutkował zaproszeniami do programów telewizyjnych czy na festiwale, jak chociażby Rock Arena. Numer stał się klasykiem, bez którego nie może się obejść żaden koncert Turbo.

6. „Kawaleria Szatana

Trzeci krążek kapeli jest zdecydowanie mocniejszy i stał się jedną z ważniejszych heavymetalowych płyt w latach 80. Mowa o albumie „Kawaleria Szatana”, który stał się wielkim przełomem w karierze zespołu, bowiem po jego ukazaniu się Turbo nawiązał współpracę z Metal Mind Productions, a pozycja kapeli na rynku muzycznym się ugruntowała. Na tym krążku teksty pisali już sami muzycy i większość z nich jest dziełem Kupczyka.

Choć niektórzy odwołując się do tytułu krążka zarzucali kapeli, że jest to album satanistyczny, prawda jest zupełnie inna. Podczas nagrywania tytułowego numeru artyści mieli wrażenie, że brzmi on jak marsz kawalerii - stąd też ten tytuł. Numer „Kawaleria Szatana cz. I” stał się ulubionym kawałkiem fanów.

Na płycie szatan powraca wraz z „Kawalerią Szatana cz. II”

7. „Ostatni wojownik

Zespół wraz z TSA i Katem został okrzyknięty tak zwaną „wielką trójcą” rodzimego metalu. Po sukcesie „Kawalerii Szatana” siłą rzeczy grafik zespołu stawał się coraz bardziej napięty. Kapela wystąpiła m.in. na festiwalu Metalmania u boku takich grup, jak Helloween, Overkill czy Running Wild. Nagranie z tego koncertu ukazały się na koncertowym albumie „Alive!” w 1988 roku.

W 1987 roku nadszedł czas na kolejny studyjny krążek zatytułowany „Ostatni wojownik”, na którym pojawiło się 6 utworów, w tym numer tytułowy. Muzycy zaprezentowali na tym albumie swoje thrashmetalowe oblicze. Album ukazał się również w anglojęzycznej wersji nakładem wytwórni Noise Records.

8. „Barbaric Justice

W 1990 roku w składzie Robert Friedrich na wokalu, niezmiennie Wojciech Hoffmann, Tomasz Olszewski oraz Tomasz Goehs zespół wydał album „Dead End” nakładem angielskiej wytwórni płytowej Music For Nation. Ciężkie brzmienie zespołu bliskie deathmetalowej stylistyce, które słychać w takich numerach, jak chociażby „Barbaric Justice” przypadło do gustu brytyjskim krytykom. To miał być nowy etap w karierze kapeli, która planowała europejską trasę koncertową wraz z zespołem Exodus składającą się z 46 koncertów. Nie wiedzieć czemu nie doszło to do skutku. Ta sytuacja negatywnie wpłynęła na formację, która na początku lat 90. rozpadła się, a reaktywacja kapeli nastąpiła dopiero w 1996 roku.

9. „Upiór w operze

Po 10 latach ciszy w 2001 roku zespół wydał krążek „Awatar” w dwóch wersjach językowych. Na tym albumie Turbo nie bał się eksperymentować. Płyta została bardzo dobrze przyjęta przez krytyków zaskoczonych nieco nowoczesnym brzmieniem kapeli. Album został nominowany do Fryderyków w 2002 roku. Wówczas Turbo tworzyli Kupczyk, Hoffmann, basista Bogusz Rutkiewicz oraz perkusista Mariusz Bobkowski. Na krążku oprócz autorskich kompozycji pojawiły się również covery Black Sabbath oraz Deep Purple. Natomiast fani zwrócili szczególną uwagę na 2. numer z tej płyty zatytułowany „Upiór w operze”.

10. „Serce na stos

12. album „Piąty Żywioł” ukazał się 12 listopada 2013 roku i zebrał bardzo dobre oceny. Za produkcję płyty odpowiedzialny był Perła, były gitarzysta Acid Drinkers. Na krążku w roli wokalisty zaprezentował się Tomek Struszczyk. Singlem promującym to wydawnictwo był „Cień Wieczności”, ale kapela na koncertach wykonuje właśnie „Serce na stos”.

Które utwory Turbo najbardziej sobie cenicie?

Aleksandra Degórska
Tagi: Duperele Turbo