23.05.2018 16:44

Kraj Kwitnącego Rocka #1: Babymetal

Rozpoczynamy nowy cykl, prezentujący najważniejszych wykonawców rockowych i metalowych z Japonii. Na dobry początek – młodziutkie księżniczki kawaii metalu.

Kraj Kwitnącego Rocka #1: Babymetal
foto: Alexia Arrizabalaga/Photoshot/REPORTER/EAST NEWS

Kultury Japonii i Zachodu od kilkuset lat przenikają się wzajemnie, co zawsze daje bardzo interesujące efekty. Anglosaska popkultura po II wojnie światowej podbiła serca Japończyków, lecz ci przefiltrowali ją przez własny zmysł estetyczny, dodając wiele elementów charakterystycznych dla prastarej kultury swojego kraju. W efekcie współczesna japońska kultura popularna, choć silnie zainspirowana trendami z Zachodu, rodzi zjawiska jedyne w swoim rodzaju, które swoją egzotyką zaskakują i fascynują odbiorców z całego świata.

Nie inaczej było w przypadku muzyki rockowej. Japończycy pokochali ją tak jak wszyscy, ale dodali wyjątkowo dużo od siebie. Japońscy wykonawcy rockowi i metalowi bardzo wyróżniają się na tle kolegów po fachu z Zachodu, a na muzycznej scenie Kraju Kwitnącej Wiśni można znaleźć zjawiska, które nie mogłyby powstać nigdzie indziej. Na przykład kawaii metal.

Kawaii metal – co to jest?

Czym jest metal, nie trzeba chyba Czytelnikom Antyradio.pl tłumaczyć. Ale co oznacza „kawaii”? Słówko to znaczy tyle, co „urocze, słodkie”. Używane jest między innymi na określenie pociesznych postaci z komiksów manga i seriali anime, szczególnie małych zwierzątek i dzieci. To jeden z podstawowych terminów w słowniku japońskiej popkultury – oznacza umiłowanie słodkości, dziecinności i zamierzonej kiczowatości.

Kawaii metal bądź kawaiicore to zatem „słodki metal”. Ten gatunek muzyki łączy brzmienie heavy metalu ze słodkimi melodiami, typowymi dla japońskiego popu, czyli j-popu. Z japońskiej muzyki pop kawaii metal zaczerpnął również kult „aidoru”, czyli idoli. Idolami nazywa się w tym kontekście bardzo młode wokalistki pop, których zadaniem jest brzmieć słodko i wyglądać na scenie, ku uciesze nastoletnich (bardzo często także dorosłych) fanów. „Fan” to spore niedomówienie – wielbiciele idolek są najczęściej wprost obsesyjnie nimi zafascynowani.

„Słodki metal” to zatem ciężka muzyka ze słodkimi melodiami, wykonywana przez młode, śliczne dziewczęta. Ucieleśnieniem idei kawaii metalu jest pierwszy i najpopularniejszy wykonawca tego nurtu, Babymetal.

Babymetal – wysłanniczki Boga Lisa

Zespół Babymetal tworzą trzy wokalistki – Suzuka „Su-metal” Nakamoto, Moa „Moametal” Kikuchi i Yui „Yuimetal” Mizuno. Najstarsza Suzuka ma zaledwie 21 lat, a jej koleżanki są z rocznika 1999. Młodziutkie Japonki śpiewają i tańczą w strojach, które wyglądają jak skrzyżowanie japońskiego uniformu uczennicy i pancerza wojowniczki z komiksu fantasy. Niech nie zmyli Was jednak ich słodki wygląd – muzyka Babymetalu, za który odpowiada towarzyszący mu Kami Band (czyli „zespół bóstw”) to death metal z elementami power, speed i klasycznego heavy.

W skład Babymetalu wchodzą nie tyle wokalistki, co wykreowane na potrzeby zespołu ich alter ego. Wokół nich zbudowana jest narracja, stanowiąca podstawę między innymi oficjalnych zespołowych komiksów. Nad jej spójnością czuwa producent wykonawczy projektu (przyznacie, rzecz raczej niespotykana w zespołach metalowych), Kei „Kobametal” Kobayashi. Su-metal, Yuimetal i Moametal wcielają się na scenie w wysłanniczki bóstw, a ich mistrzem jest Bóg Lis. Wokalistki w wywiadach twierdzą, że zostały wybrane przez Lisa i występowanie w Babymetalu jest ich niebiańską misją.

Początki w szkole pop

Rzeczywistość wyglądała nieco bardziej prozaicznie. W 2010 Kobametal postanowił połączyć do tej pory odległe od siebie światy idolek i heavy metalu. Zespół wyłonił się z girlsbandu Sakura Gakuin, który jest zespołem naśladującym… szkołę. Początkowo Babymetal był działającym w obrębie tej „Wiśniowej Akademii” metalowym kółkiem zainteresowań.

Babymetal zadebiutował 28 listopada 2010 na koncercie Sakura Gakuin. W kwietniu 2011 trio nagrało swój pierwszy utwór, „Doki Doki Morning” na album Gakuin, „Sakura Gakuin 2010 Nendo: Message”. Piosenka błyskawicznie stała się przebojem na YouTube. W październiku ukazał się tam również teledysk, pierwsze oficjalne wideo Babymetalu. Przypomnijmy, dziewczęta miały wtedy 12-14 lat.

Zespół zaczął przerastać popularnością macierzystą „szkołę”. W marcu 2012 ukazał się pierwszy singiel Babymetalu, nagrany we współpracy z zespołem Kiba of Akiba, zatytułowany „Babymetal x Kiba of Akiba”. Dotarł on do pierwszego miejsca japońskiej listy przebojów dla wykonawców niezależnych. W czerwcu tego samego roku zespół wydał pierwszy samodzielny singiel, „Headbanger”. Dwa miesiące później zadebiutował na największym festiwalu muzycznym w Japonii, Summer Sonic Festival, gdzie zagrał jako najmłodszy wykonawca w historii.

Na początku 2013 roku Suzuka „ukończyła szkołę” Sakura Gakuin i mogła całkowicie poświęcić się swojemu „kółku zainteresowań”. Kolejne single Babymetalu lądowały już na głównej japońskiej liście przebojów, Oricon. Zespół zaczął zdobywać popularność także w innych krajach Azji Wschodniej.

„Babymetal”: najlepszy album XXI wieku

26 lutego 2014 do sklepów trafił długo oczekiwany debiutancki album tria, „Babymetal”. Zawierał wszystkie wcześniejsze przebojowe single. Sława dziewcząt zaczęła docierać też na najważniejsze światowe rynki muzyczne – zespół stał się sensacją wśród fanów japońskiej popkultury na całym globie, co zaowocowało notowaniami na listach w takich krajach, jak Wielka Brytania i Niemcy. Babymetal jako jeden z nielicznych artystów z Japonii umieścił album na amerykańskiej liście Billboard 200. W 2016 roku czytelnicy prestiżowego magazynu „Metal Hammer” uznali „Babymetal” za najlepszy album XXI wieku!

W 2014 roku zespół po raz pierwszy zagrał w Europie (w Paryżu, Kolonii i Knebworth w Anglii), a także w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Wielkie koncerty w najsłynniejszej japońskiej sali koncertowej Budokan w Tokio zarejestrowano i wydano na DVD „Live at Budokan: Red Night & Black Night Apocalypse” oraz CD „Live at Budokan: Red Night”. Kilka miesięcy później ukazało się również DVD „Live in London: Babymetal World Tour 2014” z zapisem show grupy w Londynie.

„Metal Resistance”: droga do wielkości

Nowy rozdział w karierze zespołu zwiastował singiel „Road Of Resistance”, w którego nagraniu wzięli udział muzycy powermetalowego Dragonforce, Sam Totman i Herman Li. Utwór zapowiadał drugi studyjny album Babymetalu, „Metal Resistance”, który trafił do sklepów 29 marca 2016.

Płyta znacznie przebiła popularnością debiut – dotarła do 39. miejsca listy „Billboardu” oraz 2. miejsca rockowej listy w Wielkiej Brytanii i hardrockowej w USA. Na punkcie Babymetalu zapanowało szaleństwo. Zespół jako pierwszy japoński wykonawca wystąpił na stadionie Wembley w Londynie. Przy okazji zanotowano tam rekord wszech czasów, jeśli chodzi o sprzedaż gadżetów w ciągu jednego wieczoru!

Babymetal zaczęły dostrzegać wielkie gwiazdy muzyki. Zespół potrafił się odnaleźć zarówno w świecie popu, jak i metalu. Japonki występowały jako support zarówno Lady Gagi, jak i Metalliki, Korna, Guns N’ Roses i Red Hot Chili Peppers. Nie wszyscy fani ciężkiego grania byli do nowego zjawiska przekonani, ale z pewnością musiało na nich zrobić wrażenie błogosławieństwo, jakiego udzielił mu sam Metalowy Bóg. W czerwcu 2016 zespół wystąpił z Robem Halfordem z Judas Priest i zaśpiewał „Painkiller” i „Breaking The Law”.

Co dalej z Babymetalem?

Babymetal zdobywał kolejne szczyty, ale niestety, w grudniu 2017 na idealnym obrazie zespołu pojawiły się pierwsze rysy. Na dwóch koncertach w Hiroszimie, po raz pierwszy w historii zespołu, nie wystąpiła Yuimetal. Tłumaczono to chorobą wokalistki, ale zabrakło jej również na pierwszych koncertach światowej trasy, która rozpoczęła się 8 maja 2018 w Kansas City.

Zniecierpliwieni fani przez kilka dni domagali się wyjaśnienia, aż wreszcie amerykański management zespołu zdobył się na zdawkowy komunikat: Yui pozostaje członkinią zespołu, ale nie weźmie udziału w trasie.

Nie wiadomo, jak będzie wyglądać przyszłość Babymetalu. Wiemy tylko tyle, że zespół wchodzi w nową fazę – dołączyć do niego ma tajemniczych Siedmiu Wybrańców, ale wciąż nie znamy ich funkcji. Być może więcej światła rzuci powieść graficzna „Apocrypha. The Legend Of Babymetal”, która ma ukazać się w październiku 2018. Z kolei 7 maja 2018 miał swoją premierę singiel „Distortion”, nie zapowiada on jednak trzeciego albumu Babymetalu.

Maciej Koprowicz
Tagi: Babymetal Kraj Kwitnącego Rocka Duperele