09.10.2015 11:52

25 lat temu Slayer wydał album „Seasons in the Abyss”

Płyta pojawiła się na sklepowych półkach 9 października 1990 roku. Czego jeszcze o niej nie wiecie?

25 lat temu Slayer wydał album „Seasons in the Abyss”
foto: materiały prasowe

„Seasons in the Abyss” to piąty studyjny krążek zespołu Slayer. Znalazło się na nim 10 kompozycji. Nagrania do albumu trwały od stycznia do czerwca 1990 roku w dwóch różnych studiach - Hit City West Hollywood Sound oraz Record Plant w Los Angeles. Dwa lata po nagraniu płyty, w 1992 roku Dave Lombardo zdecydował się opuścić zespół. Kolejną perkusista nagrał ze Slayerem dopiero w 2006 roku.

Zespół promował płytę podczas trasy koncertowej „Clash of the Titans Tour” w 1991 roku. Podczas wydarzenia w różnych konfiguracjach zespół wspierały Megadeth, Anthrax, Testament, Suicidal Tendencies oraz znajdująca się na początku kariery grupa Alice in Chains.

Produkcja

Za produkcję longplaya odpowiadał Rick Rubin, który w swojej karierze współpracował z takimi zespołami, jak Metallica, Slipknot, AC/DC, Aerosmith czy Black Sabbath, ale również z grupą Beastie Boys. Co ciekawe, czery lata przed wydaniem „Seasons in the Abyss”, Kerry King zagrał na gitarze i pojawił się w teledysku do utworu „No Sleep till Brooklyn” z 1987 roku.

Rubin był też producentem poprzednich albumów Slayera - wydanym w 1986 roku „Reign in Blood” i „South of Heaven” z 1988 roku. 

Za projekt okładki odpowiadał Larry Carroll, który jest też autorem grafik do „Reign in Blood”, „South of Heaven”, a także „Christ Illusion”. W 2014 roku zespół wydał przerobioną grafikę z okazji świąt Bożego Narodzenia z napisem „Seasons Greetings… In the Abyss”.

Slayer - Seasons Greetings… In the Abyss

Błąd Kerry'ego Kinga

W 2010 roku, z okazji 20. rocznicy nagrania albumu, w jednym z wywiadów Kerry King przyznał się do dość zabawnej pomyłki. Singiel „Dead Skin Mask” powinien brzmieć zupełnie inaczej. Jak to się stało?

"

Wiesz co zabawnego odkryłem? Że grałem źle solo do Dead Skin Mask” przez prawie osiem lat. Wróciłem i sprawdziłem... Kiedy się zorientowałem, skończyłem akurat pracę z moim nauczycielem gry na gitarze. Powiedziałem mu „Stary, powinieneś zrobić z tego książkę z utworami, dam ci riffy, które napisałem”. I kiedy spojrzałem na te nuty, to okazało się, że grałem niektóre riffy zupełnie nie tak, jak powinienem! "

Inspiracje

Teksty do czterech utworów napisał Tom Araya, do kolejnych czterech Kerry King, a autorami słów do „War Ensemble” i „Hallowed Point” jest duet Jeff Hanneman i Tom Araya. Muzyków zainspirowały różnego rodzaju morderstwa, wojny, postaci o psychopatycznych skłonnościach oraz motywy satanistyczne.

Singiel „Dead Skin Mask” nawiązuje do historii seryjnego mordercy Eda Geina, który żył w latach 1906-1984. Chociaż mężczyźnie udowodniono zabójstwo jedynie dwóch kobiet, to prawdopodobnie odpowiadał również za śmierć kilkunastu innych osób, których szczątki trzymał na swojej farmie w Wisconsin. Odniesienia do jego postaci pojawiają się m.in. w „Teksańskiej masakrze piłą mechaniczną” Tobe'a Hoopera, „Psychozie” Alfreda Hitchcocka oraz „Milczeniu owiec” Thomasa Harrisa.

Slayer nakręcił też teledysk do tytułowej kompozycji „Seasons in the Abyss”. Był to pierwszy klip w karierze zespołu. Powstał na pustyni w Kairze, a w tle widać m.in. piramidy w Gizie.

Utwór „Born of Fire” początkowo miał być kompozycją instrumentalną, ale King w ostatnim momencie postanowił napisać tekst do utworu. Z kolei w utworze „Blood Red” zespół postanowił nawiązać do protestów na placu Tian’anmen w Chinach, które odbyły się w 1989 roku. Tom Araya przyznał, że duże znaczenie dla powstania numeru miało też najbardziej znane zdjęcie z tamtych wydarzeń. 

"

Gazety i magazyny rozpisywały się o tym, co dzieje się w Chinach. Zdjęcie mężczyzny, który stoi na przeciwko czołgu było tym, co zainspirowało nas do stworzenia tego utworu. Były jeszcze inne rzeczy - zabijano ludzi za głosowanie w Ameryce Południowej. Postanowiłem połączyć te wszystkie rzeczy. "

W singlu „Temptation” można usłyszeć dwie partie wokalne. Kerry King i Tom Araya mieli bowiem dwie różne wizje tego, jak powinien zostać zaśpiewany tekst. W związku z tym wokalista nagrał obie wersje, a Rick Rubin postanowił nałożyć je na siebie. Między innymi z tego powodu utwór nigdy nie był grany podczas występów i pojawił się na setliście dopiero w czasie trasy koncertowej w 2010 roku.

Dużą dyskusję wywołał też tekst „Hallowed Point”. Tom Araya zaprzeczył jednak pogłoskom, jakoby był zwolennikiem zachęcania ludzi do stosowania broni palnej.

"

Utwór jest o broni, o pociskach i tym, co mogą zrobić z ciałem. Może zmienić skórę w konfetti. Jest o motywacji, która sprawia, że stosuje się broń. Ludzie pytają „czy to utwór, który zniechęca do jej używania?”. Nie. „Czy to utwór, który zachęca do jej używania?". Też nie. Broń jest niebezpieczna, ale nie jestem do niej nastawiony negatywnie. Sam ją posiadam.  "

Wokalista i basista przyznał też, że utwór Expendable Youth” dotyczy przemocy wśród członków ulicznego gangu, której doświadczył muzyk.

"

Dorastałem w sąsiedztwie takiego gangu. Dobrze wiem, jaka panuje w nim mentalność. "

Tracklista:

  1. War Ensemble
  2. Blood Red
  3. Spirit in Black
  4. Expendable Youth
  5. Dead Skin Mask
  6. Hallowed Point
  7. Skeletons of Society
  8. Temptation
  9. Born of Fire
  10. Seasons in the Abyss

Od czasu opublikowania płyty Slayer wydał sześć płyt studyjnych. Ostatnia, „Repentless”, miała swoją premierę 11 września 2015 roku i znalazło się na niej 11 nowych utworów, m.in. „Repentless”, „You Against You”, „Cast The First Stone” i „When the Stillness Comes”.

Czy z okazji rocznicy wydania albumu zamierzacie odświeżyć sobie „Seasons in the Abyss”?

Justyna Kierzkowska
Tagi: Rock News Slayer