AntyWywiad: Nacjonalizm i patriotyzm w rocku

Jakub Gańko
22.03.2016 14:08
AntyWywiad: Nacjonalizm i patriotyzm w rocku Fot. kadr z wideo

Michał Maurycy Mazurkiewicz odwiedził redakcję serwisu Antyradio.pl, by porozmawiać z nami o tematyce patriotycznej i nacjonalistycznej w muzyce rockowej.

Gdzie leży granica między patriotyzmem a nacjonalizmem? Teoretycznie oba zjawiska odnoszą się do tego samego - miłości do ojczyzny - lecz podejścia do nich mogą się znacząco różnić. Kiedy obok tej miłości pojawia się rywalizacja czy wręcz potrzeba walki, rozgraniczenie na tych dobrych i tych złych, do głosu dochodzi nacjonalizm. W ostatnich latach mamy też coraz więcej do czynienia z popnacjonalizmem...

Próbując zrozumieć tę różnicę i wyznaczyć choćby orientacyjną granicę, poprosiliśmy o pomoc Michała Maurycego Mazurkiewicza. Michał jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego, licencjatem kulturoznawstwa Azji i Afryki oraz magistrem stosunków międzynarodowych. Do jego zainteresowań należą zarówno tożsamość narodowa i studia narodowościowe, jak również patriotyzm i nacjonalizm w rocku oraz historia muzyki. Dzięki temu nietypowemu połączeniu mieliśmy okazję przyjrzeć się tym niełatwym zjawiskom na przykładzie naszych ulubionych cięższych brzmień.

Zobaczcie pierwszą część naszej rozmowy, w której próbowaliśmy zająć się tymi niełatwymi podziałami, a także dokonać rozgraniczenia na tle muzyki rockowej.

Kiedy już poznaliśmy konkretne definicje oraz różnice między rockiem nacjonalistycznym, patriotycznym i tożsamościowym, pora przyjrzeć się konkretnym przykładom. W naszej rozmowie zahaczyliśmy zarówno o te najbardziej znane płyty - „Powstanie warszawskie” Lao Che czy „Siła i honor” posła Pawła Kukiza - jak i najnowsze przykłady rocka tożsamościowego w postaci Horytnicy i Contra Mundum.

Zwróciliśmy uwagę, w jaki sposób poszczególni artyści podchodzą do kwestii patriotycznych i jak się te podejścia różnią. Zbadaliśmy również drogę, jaką rock tożsamościowy pokonał od wcześniejszych dziejów rocka nacjonalistycznego, kojarzącego się jeszcze z rejonami RAC (Rock Against Communism). Znalazło się też miejsce dla słynnego „The Wall” Pink Floyd.

Nasze wnioski możecie poznać w drugiej części AntyWywiadu z Michałem Maurycym Mazurkiewiczem.

Korzystając z okazji, poruszyliśmy również temat Phila Anselmo i jego rasistowskiego zachowania na Dimebash 2016. Wystąpienie wzbudziło mnóstwo kontrowersji i spotkało się z krytyką wielu muzyków, w tym Robba Flynna, a jego następstwem były m.in. odwołane koncerty Down. Wychodząc z krajowego kręgu kulturowego do Ameryki, dotarliśmy do Anaheim, gdzie w marcu 2016 roku doszło do brutalnego starcia Ku Klux Klanu z metalowcami.

O niebezpieczeństwach związanych z nacjonalizmem, rasizmem i cięższą muzyką porozmawialiśmy w trzeciej części AntyWywiadu.

Na szczęście w naszym państwie do takich konfliktów nie dochodzi i zdaniem naszego gościa nie musimy się ich obawiać w najbliższym czasie. Jak wynika z naszej rozmowy, grunt to zachować otwarty umysł i nie ograniczać się wyłącznie do jednej tematyki.

Jakub Gańko Redaktor antyradia
Polub Antyradio na Facebooku
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.