06.05.2015 13:58

Plagiat czy inspiracja?

Wiele znanych numerów, które zawojowały świat, często posiada swoje odpowiedniki z przeszłości, które brzmią niemal identycznie. Gdzie znajdują się granice czerpania z dokonań innych, a gdzie dochodzi do plagiatu?

Plagiat czy inspiracja?

Niektórzy narzekają, że w muzyce wszystko zostało już powiedziane i jest jedynie podawane w nieco zmieniony sposób. Wierzymy w pomysłowość i oryginalność artystów, ale jest pewna zasadność w powyższym stwierdzeniu. Sprawdźcie nasze zestawienie numerów, które niebezpiecznie brzmią jak plagiaty.

1. Tom Petty i Red Hot Chili Peppers

„Dani California”, singiel Red Hotów z płyty „Stadium Arcadium”, wydał się prezenterom z amerykańskiego radia niezwykle podobny do piosenki „Mary Jane's Last Dance” z 1993 roku autorstwa Toma Petty’ego. Trzeba przyznać rację prezenterom WGMD, którzy zwrócili uwagę na bliźniaczo brzmiące akordy i melodię wokalu. Największą różnicę można zauważyć w tempie kompozycji, które jest nieco podkręcone. Tom Petty tłumaczył, że nie będzie wnosił pozwu sądowego przeciwko zespołowi:

"

Nie wierzę w rozprawy sądowe. Nawet bez walczenia o prawa do piosenek jest złożonych wystarczająco dużo idiotycznych pozwów. "

Chyba Petty wyświadczył Red Hotom przysługę.

2. Pearl Jam i Metallica

Przy okazji wydania „Death Magnetic” Metallica zapowiadała powrót do swoich korzeni. Nikt nie spodziewał się, że odwołując się do przeszłości zwrócą się w stronę brzmienia z deszczowego Seattle. W utworze „The End of The Line” wyraźnie słychać riff, który słuchaczom Pearl Jam jest znany od 1993 roku z „Why Go?".

3. The Kinks i Green Day

Zespół Billy’ego Joe Armstronga po pierwszych płytach, gdzie królowały szybkie punkowe tempa, stopniowo łagodniał. Przykładem takiego grania jest ich płyta z 2000 roku, czyli „Warning” wraz z tytułową kompozycją. Chwytliwy utwór został jednak oparty na gitarowym motywie Brytyjczyków z The Kinks, dokładniej na tym z „Picture Book” z końca lat 60.

Green Day jeszcze parokrotnie został oskarżony o popełnienie plagiatu. Niektóre przypadki kończyły się w sądzie, jak ten dotyczący piosenki „American Idiot”. Zespół wygrał jednak rozprawę. 

4. The White Stripes i Kid Rock

Skromną aranżacyjnie piosenkę Jacka i Meg White’ów Kid Rock rozbudował o kolejne brzmienia instrumentów, tworząc tym samym wzniosły utwór o wolności. Jednak pierwowzoru dla melodii i partii gitary należy szukać w „As Ugly As I Seem” The White Stripes.

Może takie decyzje przy komponowaniu „Born Free” miały być właśnie manifestem nieograniczonej swobody Kid Rocka?   

5. Killing Joke i Nirvana

Jeden z największych przebojów Cobaina i jego kolegów z przełomowej płyty „Nevermind”, „Come As You Are", okazuje się mieć swoje riffowe korzenie w innym utworze. Nirvana zdawała sobie z tego sprawę zastanawiając się czy wydawać go na singlu.

Słynny rozpoczynający utwór motyw brzmi podobnie do tego zawartego w „Eighties” Killing Joke. Sprawa o plagiat trafiła do sądu. Została ona umorzona po śmierci Cobaina. Po latach Paul Raven, basista Killing Joke, wyśmiewa całą sprawę:

"

Dla Dave’a Grohla i dla mnie po takim czasie jest to już tylko zabawne wspomnienie. "

Tak prezentuje się porównanie obu kompozycji:

6. Foo Fighters i The Offspring

Na swoim ostatnim wydawnictwie Kalifornijczycy z The Offspring jako drugi singiel promujący płytę wydali „Days Go By”. Stonowane tempo piosenki i jej melodyjność oraz chwytliwość miały z pewnością przysłużyć się podniesieniu sprzedaży, w końcu już raz to zadziałało, przy „Times Like These” Foo Fighters. Nie jest to co prawda bezczelna kalka, ale trudno nie doszukać się kilku znaczących podobieństw.  

7. Joe Satriani i Coldplay

Satriani po odsłuchaniu „Viva La Vida” Coldplay zauważył, że zagrana przez niego cztery lata wcześniej melodia pokrywa się z tą, którą wyśpiewuje Chris Martin. Wirtuoz gitary udał się z tym do wyższych instancji zakładając sprawę o plagiat jego piosenki „If I Could Fly”. Coldplay wydał później oświadczenie:

"

To zwykły zbieg okoliczności. Jesteśmy zdziwieni podobieństwami utworów tak samo jak Joe Satriani. "

Artyści mieli się następnie umówić na zapłatę ustalonej kwoty pieniędzy, która zakończyła spór.

8. The New Seekers i Oasis

Bracia Gallagherowie w swojej karierze wielokrotnie zasiadali w sądzie jako oskarżeni, jednak ten proces musiał być dla nich najdotkliwszy. Australijska grupa The New Seekers zarzuciła Oasis dokonania plagiatu ich piosenki z lat 70. „I'd Like To Teach The World To Sing”, która stała się rozpoznawalna, po tym jak wykorzystano ją w reklamie Coca Coli.

Sprawa dotyczyła utworu „Shakermaker”, a Gallagherowie idąc na ugodę zobowiązali się do wypłaty pół miliona dolarów dla The New Seekers. Ciekawe czy po tych doświadczeniach sięgają jeszcze czasami po puszkę wspomnianego napoju?

9. Albert Hammond i Radiohead

Jeśli przyjrzymy się nazwiskom osób wymienionych jako autorzy słynnego „Creep” Radiohead zobaczymy tam Alberta Hammonda i Mike’a Hazelwooda. Co to za ludzie?

Kompozytorzy pochodzącej z 1973 roku ballady „The Air That I Breathe”, którzy z powodzeniem wygrali sprawę z zespołem. Na drodze sądowej udowodnili, że progresja akordów i melodia wokalu w „Creep” są bliźniaczo podobne do tych, których użyli oni w swojej kompozycji. Udało im się uzyskać zyski płynące z bycia współautorami hitu.

10. The Rolling Stones i The Verve 

Co prawda The Verve uzyskali zgodę na użycie i przearanżowanie słynnego orkiestrowego brzmienia, jednak w granicach rozsądku. Zdaniem menadżera Stonesów zaszło to zbyt daleko.

Mick Jagger i Keith Richards zdobyli ostatecznie prawa współautorów i pełne zyski z należności licencyjnych. Symfoniczne partie zostały skomponowane przez Andrew Oldhama w 1966 roku na podstawie hitu Stonesów o nazwie „The Last Time”.

Robert Skowronski
Tagi: Metallica Duperele Red Hot Chili Peppers Nirvana