11.05.2018 14:41

Polski rynek muzyczny systematycznie rośnie. Podsumowanie 2017 roku przez ZPAV

Związek Producentów Audio Video oraz Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego podsumowały 2017 rok na rynku muzycznym. Okazuje się, że jest to kolejny dobry rok dla polskiego rynku muzycznego.

Sklep z winylami
foto: shutterstock.com

Jak podał wcześniej Związek Producentów Audio Video pierwsze półrocze 2017 roku było bardzo dobre dla branży muzycznej. Również całościowe podsumowanie 2017 roku okazało się być optymistyczne.

Przychody krajowej branży wzrosły w 2017 roku o prawie 6%, osiągając poziom 288 mln 810 tys. złotych. To dało Polsce 22. miejsce w światowym rankingu, podobnie jak przed rokiem. Natomiast łączne przychody światowego przemysłu muzycznego, przy wzroście o 8,1%, wyniosły 17,3 mld USD.

Rynek muzyczny w Polsce w 2017

Na wzrost rynku korzystnie wpłynął rozwój sprzedaży cyfrowej. W Polsce przychody z tego tytułu wzrosły o 33,5% i stanowią 32,3% ogólnej sprzedaży. Jeżeli zaś chodzi o ogólną tendencję, to na świecie udział sprzedaży cyfrowej w łącznych przychodach wyniósł 54%, przy wzroście 19,1%.

Niestety gorzej wygląda sprzedaż fizyczna. W Polsce przychody spadły w 2017 roku o 3,5%, zaś na świecie odnotowano spadek o 5,4%.

Winyle przeżywają renesans

Już od kilku lat panuje moda na winyle. Dowodem na to jest fakt, że sprzedaż czarnych płyt wzrosła w Polsce o prawie 63%. Tym samym osiągnięto poziom ponad 27 mln zł. Na świecie sprzedaż wzrosła o 22,3% stanowiąc 3,7% światowego rynku.

Jednak oczywiście siłą napędową rynku jest streaming, co raczej nikogo nie zadziwi. 176 mln użytkowników płatnych subskrypcji w serwisach strumieniowych przyczyniło się do wzrostu tego segmentu na świecie o 41,1%. Na jeszcze wyższym poziomie, bo aż 45,6%, uplasował się wzrost przychodów z tytułu streamingu w Polsce, stanowiąc już 85% sprzedaży cyfrowej.

Pierwszym polskim wykonawcą w krajowym zestawieniu Top Digital jest Sylwia Grzeszczak, która pojawiła się na pozycji 7. z singlem „Bezdroża”, w którym gościnnie wystąpił Mateusz Ziółko.

Top digital

Problemy przemysłu muzycznego

Pomimo dobrych wyników branża muzyczna zwraca uwagę na problemy i wyzwania, które stoją przed rynkiem i kolejny raz przypomina o problemie „Value Gap”. Niespójne zastosowania przepisów dotyczących odpowiedzialności w środowisku cyfrowym doprowadziły do tego, że niektóre platformy cyfrowe uważają, że nie ponoszą odpowiedzialności za muzykę, którą udostępniają publicznie.

ZPAV podkreśla zatem, że konieczne są działania legislacyjne w celu zapewnienia prawidłowego i konsekwentnego stosowania przepisów dotyczących odpowiedzialności w środowisku cyfrowym tak, by platformy nie mogły twierdzić, że nie muszą uzyskiwać licencji na rozpowszechnianie muzyki. Środowisko muzyczne jest w tej kwestii jednomyślne.

Aleksandra Degórska
Tagi: Rock News