10 najładniejszych aut 2006-2015 WCOTY

Co roku 48 dziennikarzy z 22 krajów wybiera najlepsze ich zdaniem samochody w poszczególnych kategoriach. Brane są pod uwagę pojazdy sprzedawane w co najmniej 5 krajach i na dwóch kontynentach.
Najbardziej prestiżowym tytułem do zgarnięcia jest World Car of the Year, czyli Samochód Roku. Ponadto wyłaniane są najlepsze sportowe auta, najprzyjaźniejsze dla środowiska oraz najbardziej urzekające pod względem designu. W 2014 roku dołączyła kategoria najlepszych luksusowych samochodów.
Kierując się mocno zakorzenionym stereotypem, najwięcej nagród powinno powędrować do marek rodem z Włoch. A jak jest w rzeczywistości? Przekonajcie się sami:
10. Citroen C4 – 2006
Najbardziej doceniony w 2006 roku pod względem stylistyki samochód kompaktowy Citroena – C4 – jest następcą Xsary. Zaprojektował go Donato Coco. Po raz pierwszy zaprezentowany został na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show w 2004. Powstał na płycie podłogowej Peugeota 307. Za sprawą krągłych kształtów, auto odznaczało się dobrym współczynnikiem oporu powietrza, wyrażanym wartością 0,28 Cx. C4 produkowano w Mulhouse we Francji, Wuhan w Chinach i El Palomar w Argentynie.
9. Audi TT – 2007
Tym razem nagrodzone za design zostało niemieckie auto, które wyszło spod deski kreślarskiej Petera Schreyera i Waltera de’Silvy. Audi TT drugiej generacji powstało na platformie PQ35 i wykorzystywało aluminiowo-stalową konstrukcję. Inżynierom udało się uzyskać dobre rozłożenie masy. Do wyboru klientów były jednostki przekazujące moment obrotowy na przednie lub obie osie. We wnętrzu znajdowały się 4 fotele. Z czasem rozszerzono dostępne wersje nadwoziowe – do coupe dołączył kabriolet. W 2009 na Geneva Auto Show zaprezentowano najostrzejszą odmianę TT RS z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 340 KM i 450 Nm.
8. Audi R8 – 2008
Audi R8 produkowane w fabryce Neckarsulm w Niemczech od czerwca 2006 roku bazowało na Lamborghini Gallardo. Zaprojektował je Walter de Silva. Na początku dostępna była odmiana wyposażona w 4,2-litrowy silnik V8 o mocy 420 KM i 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego, czyli jednostkę znaną z RS4 B7. Motor wprawiał w ruch obie osie za pośrednictwem ręcznej lub automatycznej przekładni. W 2009 roku gamę rozszerzono o odmianę z 5,2-litrowym silnikiem V10 o mocy 525 KM i 530 Nm. Rok później pojawił się długo wyczekiwany kabriolet o nazwie Spyder.
7. Fiat 500 – 2009
Designerzy Roberto Giolito i Frank Stephenson stworzyli następce bardzo popularnego niegdyś Fiata 500. Auto ma umieszczony z przodu silnik i pomieści na pokładzie 4 osoby. Mierzy zaledwie 3,55 m długości, 1,69 m szerokości i waży od 865 do 980 kilogramów. Dostępny jest w odmianie hatchback i kabriolet. Jego wytwarzaniem zajmują się pracownicy fabryki Tychy i zakładu produkcyjnego Toulca w Meksku, skąd trafia do 100 różnych krajów na całym świecie. W wyścigu o słupki sprzedaży konkurował między innymi z Citroen C1, Toyota Aygo, Ford Ka i Renault Twingo.
6. Chevrolet Camaro – 2010
1 kwietnia 2010 roku Camaro otrzymało nagrodę za najlepszy design roku według WCOTY. Za jego design odpowiadali Sangyup Lee i Tom Peters. Produkcyjny model wyglądał niemal identycznie jak koncept zaprezentowany w 2006 roku. Ten muscle car miał umieszczony z przodu silnik i tylny napęd. Do wyboru klientów były takie jednostki jak 3.6 o mocy 315 KM, 6.2 o mocy 430 KM lub w topowej odmianie – ZL1 – 580 KM. Co ciekawe, w 2013 roku pokazano specjalną odmianę Hot Wheels.
5. Aston Martin Rapide – 2011
Brytyjski producent luksusowych samochodów stworzył limuzynę zaprojektowaną przez Marka Reichmana. Pierwsze egzemplarze tego pojazdu opuściły fabrykę w Graz w Austrii w maju 2010 roku. W 2012 wytwarzaniem tego modelu zajął się zakład produkcyjny w Gaydon w Anglii. Auto wykorzystuje umieszczony z przodu 5,9-litrowy silnik V12, który przekazuje moment obrotowy na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej – w egzemplarzach wytwarzanych od 2010 do 2014 roku – lub 8-biegowej przekładni automatycznej.
4. Range Rover Evoque – 2012
Spod ręki Gerry’ego McGoverna wyszedł Evoque, czyli najmniejszy, mierzący 4371 mm długości Range Rover. Crossover może mieć napęd na przód lub obie osie. Dostępny jest w 3 odmianach nadwoziowych – 3-drzwiowy, 5-drzwiowy SUV lub 2-drzwiowy kabriolet o nazwie Convertible. Ten ostatni praktycznie nie ma żadnych konkurentów na rynku. Dotychczas na tak odważny projekt zdecydował się Nissan z modelem Murano, jednak to auto nigdy nie osiągnęło sukcesu sprzedażowego. Z kolei po Range Rovera trzeba się ustawić w długiej kolejce chętnych...
3. Jaguar F-Type – 2013
Dwumiejscowe sportowe coupe opracowano na skróconej platformie XK convertible. Auto wytwarzane jest przez brytyjską markę – będącą własnością indyjskiego giganta Tata Motors – w Castle Bromwich Assembly w Birmingham w Wielkiej Brytanii. Za jego wygląd odpowiadają Matthew Beaven i Ian Callum. Mierzący 4470 mm długości, 1923 mm szerokości i zaledwie 1308 mm wysokości samochód może być napędzany przez jeden z dwóch silników – 3.0 w wariantach 340 lub 380 KM oraz 5.0 o mocy 495, 550 lub 575 KM. Moment obrotowy trafia na tylne lub obie osie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej lub automatu ZF o 8 przełożeniach.
2. BMW i3 – 2014
Dla każdego producenta samochodowego wytwarzającego przede wszystkim auta spalinowe, wyzwanie stanowi opracowanie pierwszego modelu elektrycznego. Wymogiem jest design, który cechuje futurystyczny styl połączony z tradycyjnym wzornictwem. Tego zadania podjął się Richard Kimi. Stworzył on 5-drzwiowe, elektryczne auto miejskie, które stało się pierwszym masowo produkowanym samochodem nieemitującym niebezpiecznych substancji do atmosfery sygnowanym przez BMW.
1. Citroen C4 Cactus – 2015
Można stwierdzić, że za sprawą tego modelu Citroen niejako powrócił do swoich korzeni. W końcu niegdyś jego znakiem rozpoznawczym były awangardowe modele. C4 Cactus został stworzony z polotem – wyróżnia się przede wszystkimi panelami dookoła nadwozia o nazwie AirBumps. Mają one za zadanie amortyzować wszelkie, lekkie uderzenia, co zapewnia miękka, elastyczna powierzchnia wykonana z termoplastycznego poliuretanu, wewnątrz której znalazły się mikrokapsułki wypełnione powietrzem. Szef projektu Cactusa – Mark Lloyd – wyszedł z założenia, że skoro zabezpieczamy swoje smartfony, to czemu nie wykonać podobnego zabiegu w przypadku samochodu...
A Wy zgadzacie się z werdyktem jury?
Oceń artykuł