15 najważniejszych premier 2015 roku

Dorota Iglikowska
29.12.2015 13:44
15 najważniejszych premier 2015 roku Fot. materiały prasowe

Rok 2015 nieubłaganie zbliża się do końca. To też bardzo dobry moment na podsumowanie minionych 12 miesięcy. Przez ten okres na brak emocji w motoryzacyjnym świecie nie mogliśmy narzekać.

Działo się bardzo dużo. Jednym z najbardziej spektakularnych wydarzeń była afera Dieselgate, której konsekwencje Volkswagen będzie jeszcze przez długi czas odczuwać. Wszystko zaczęło się 18 września 2015 roku w USA – właśnie wtedy Agencja Ochrony Środowiska (EPA) oskarżyła Volkswagena o naruszenie ustawy o czystym powietrzu.  W następstwie śledztwa odkryto nielegalne oprogramowanie manipulujące wynikami testów na emisję niebezpiecznych substancji do atmosfery w silnikach oznaczonych logotypem EA 189.

Poza ogromną wpadką jednego z największych koncernów motoryzacyjnych, pojawiło się także wiele nowości na rynku. Prezentujemy najciekawsze z nich, głównie auta luksusowe lub klasy premium – w końcu te pojazdy uzbraja się w najnowocześniejsze technologie, które po jakimś czasie trafiają do zwykłych modeli. Dlatego często są one tak istotne dla całego przemysłu samochodowego.

1. Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Fot. foto: materiały prasowe

To jeden z najbardziej przełomowych modeli w gamie Alfy Romeo, zwiastujący powrót do modeli z napędem na tylną oś. Rozkład tego auta wynosi 50:50, a pod maską znalazł się 3-litrowy silnik V6 o mocy 510 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego, w którym palce maczało samo Ferrari. Giulia osiąga 100 km/h w 3,9 s i rozpędza się do 307 km/h. Masa własna wynosi 1524 kg. QV osiągnęło imponujący czas na Nurburgringu – 7:39 minuty.

2. Audi A4

Audi A4 Fot. foto: materiały prasowe

A4 to konkurent Giulii, BMW serii 3, Mercedesa klasy C, Jaguara XE oraz budżetowego Superba. Ta generacja oznaczona jest logotypem B9 i została po raz pierwszy na żywo zaprezentowana szerszemu gronu na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Stylistycznie mocno wzoruje się na swoim poprzedniku – auto nieznacznie urosło. Jednocześnie udało się zredukować jego masę własną o 120 kg.

3. Bentley Bentayga

Bentley Fot. foto: materiały prasowe

To pierwszy seryjnie produkowany SUV tej luksusowej marki. Wytwarzany jest w fabryce w Crewe w Wielkiej Brytanii – na potrzeby tego modelu zainwestowano w nią 840 milionów funtów. Bentayga napędzana jest 6-litrowym, podwójnie doładowanym silnikiem W12 o mocy 608 KM i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który trafia na obie osie za pośrednictwem automatu ZF. To najszybszy SUV na świecie – osiąga prędkość 301 km/h. Opcjonalnie można w nim zamówić specjalny zegar na konsoli centralnej za 150 000 funtów!

4. BMW serii 7

BMW 7 Fot. foto: materiały prasowe

To 6. generacja flagowej limuzyny bawarskiego producenta. Nowością w gamie jest model hybrydowy plug-in oznaczony 740e. Litowo-jonowe akumulatory pozwalają na pokonanie dystansu do 40 km przy prędkości maksymalnej nieprzekraczającej 120 km/h. Producent obiecuje średnie spalanie 2,1 l/100 km. W konstrukcji nadwozia wykorzystywane są kompozyty wzmacniane włóknem węglowym (CFRP). W stosunku do swojego poprzednika auto jest lżejsze o 130 kg.

5. Fiat Tipo

Tipo Fot. foto: materiały prasowe

Włoski producent wskrzesił model o nazwie Tipo. Samochód został opracowany przez jedno z największych centrów badawczo-rozwojowych Tofas w Turcji, przy współpracy ze studiem designerskim Centro Stile Fiat z Włoch. Nowego kompaktowego sedana wyceniono w Polsce na 45 000 zł za wersję 1.4 16V Fire 95 KM Tipo. Do wyboru klientów są 4 poziomy wyposażenia – Tipo, Pop, Easy i Lounge. Auto wyróżnia się także opływową sylwetką – w tunelu aerodynamicznym pojazd ten osiągnął rezultat wynoszący 0,29 Cx.

6. Fiat 124 Spider

Fiat 124 Fot. foto: materiały prasowe

Z okazji 50-lecia modelu 124 Spider, Fiat pokazał następce tego modelu na targach motoryzacyjnych w Los Angeles. Roadster powstał na bazie Mazdy MX-5, co szczególnie mocno rzuca się w oczy wewnątrz – wszystko zostało żywcem, bez żadnych zmian, przeniesione z Japończyka. Różnią się jedynie znaczki. Za to w samej karoserii na próżno doszukiwać się wielu podobieństw. Auto będzie napędzane silnikiem 1.4 o mocy 140 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego. 

7. Ford Focus RS

Focus RS Fot. foto: materiały prasowe

To jeden z tych samochodów marki Ford, obok Mustanga, który budzi najwięcej emocji. Po raz pierwszy w historii został on wyposażony w napęd na obie osie oraz system Launch Control, który optymalizuje przyspieszenie, poprzez odpowiednią dystrybucję momentu obrotowego między przednią a tylną osią. Auto może uzyskać dodatkowe 30 Nm (do 470 Nm) momentu obrotowego na 15 sekund, dzięki funkcji overboost. Pod maską znalazł się 2,3-litrowy silnik EcoBoost, wytwarzający 350 KM.

8. Jaguar F-Pace

F-Pace Fot. foto: materiały prasowe

To ma być prawdziwy SUV z pazurem – Jaguar opracowując F-Pace postawił na właściwości jezdne. Nowe auto oparto na bardzo lekkiej i sztywnej platformie. Aż 80% struktury samego nadwozia składa się z aluminium. Masę zredukowano również poprzez wykorzystanie specjalnych komponentów do produkcji tylnej klapy i belki. Według producenta, w komfortowych warunkach F-Pace może przewieźć do 5 dorosłych osób i zapewnia 650 l przestrzeni w bagażniku. Ceny tego auta w Polsce zaczynają się od 199 000 zł.

9. Opel Astra

Opel Astra Fot. foto: materiały prasowe

Piąta generacja Astry zadebiutowała na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Parę tygodni później, dokładniej 29 września 2015 roku, ruszyła jej seryjna produkcja w fabryce w Gliwicach. Auto oferuje nowoczesne reflektory w technologii LED oraz wentylowane fotele z funkcją masażu. W stosunku do poprzednika, kompaktowy Opel jest nawet do 200 kg lżejszy w porównaniu do adekwatnych wersji silnikowych. W Polsce cennik Astry V otwiera 1.4 100 KM Essentia, za którą trzeba zapłacić co najmniej 59 900 zł.

10. Porsche 911

Porsche 911 Fot. foto: materiały prasowe

Po raz pierwszy w historii, bazowe odmiany Porsche 911 napędzane są turbodoładowanymi silnikami o pojemności 3 litrów. Zastąpiły one wykorzystywane wcześniej jednostki 3.4 i 3.8. Motor w podstawowym wariancie generuje 370 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W odmianie S wartości te wzrastają do 420 Km i 500 Nm – to więcej o 20 KM i 60 Nm w porównaniu do wersji, którą zastępuje. Nowością jest także kierownica z przyciskiem do wyboru jednego z 4 trybów jazdy – Normal, Sport, Sport Plus i Individual.

11. Porsche Mission E

Mission E Fot. foto: materiały prasowe

Koncepcyjne, elektryczne Porsche było jedną z największych gwiazd targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Ponad 2 miesiące po debiucie, przedstawicielstwo niemieckiej firmy ze Stuttgartu oficjalnie ogłosiło, że powstanie produkcyjna wersja tego modelu, w związku z czym utworzonych zostanie 1000 nowych miejsc pracy. Na rozwój sektora elektrycznego w fabryce Stuttgart-Zuffenhausen przeznaczonych zostanie 700 miliardów euro. Mission E wykorzystuje nowoczesną technologie ładowania litowo-jonowych baterii – w 15 minut można osiągnąć poziom naładowania rzędu 80%. Wszystko wskazuje na to, że Tesla będzie miała nowego, bardzo poważnego konkurenta...

12. Renault Talisman

Renault Talisman Fot. foto: materiały prasowe

To następca poczciwej Laguny. Rywalizować będzie w segmencie D z takimi autami jak Volkswagen Passat, Skoda Superb i Ford Mondeo. Producent uważa, że jego nowy pojazd dawał namiastkę luksusu, o czym świadczy bogate dodatkowe wyposażenie – 8,7-calowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego, nagłośnienie Bose, wyświetlacz Head-Up Display, adaptacyjny tempomat, skórzana tapicerka Nappa, czy też elektrycznie sterowane fotele z funkcją masażu. Talisman oferuje 4 tryby jazdy – Comfort, Eco, Neutral i dowolny, czyli Perso. W Polsce ceny tego auta rozpoczynają się od 92 900 zł za odmianę dCi 110. Kombi kosztuje o 4000 zł więcej.

13. Skoda Superb

Superb Fot. foto: materiały prasowe

Nowy Superb trzeciej generacji – obok Audi A4, BMW serii 7, Jaguara XE, Mazdy MX-5, Opla Astry i Volvo XC90 – jest jednym z finalistów konkursu Car of the Year 2016. Tradycyjnie już, model ten zachwyca swoją niezwykle obszerną kabiną. W stosunku do poprzednika poprawiono właściwości jezdne. Nowy jest także system adaptacyjnego zawieszenia, wpływający na pracę układu kierowniczego oraz na reakcje silnika. Superb w podstawowej wersji z silnikiem 1.4 TSI o mocy 125 KM to wydatek zaledwie 79 500 zł.

14. Tesla Model X

Tesla X Fot. foto: materiały prasowe

To pierwszy na świecie w pełni elektryczny pojazd sportowo-użytkowy. Auto wyróżnia się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza (0,24 Cx) oraz „sokolimi skrzydłami", które znacząco ułatwiają dostęp do drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Model X przewiezie do 7 dorosłych osób, dzięki konfiguracji siedzeń 2 + 3 + 2. Po złożeniu ostatniego rzędu powstaje płaska podłoga. Elektryczny SUV w pośredniej wersji 90D ma dwa silniki, każdy o mocy 295 KM. Bariera 100 km/h osiągana jest już po 4,8 s. Producent obiecuje zasięg wynoszący 414 km.

15. Volvo S90

S90 Fot. foto: materiały prasowe

To ofensywa na niemieckie auta klasy premium. Flagowa limuzyna Volvo mierzy 4,96 m długości, aż 2,02 m szerokości. Jest przy tym dość niska – ma 1,44 m wysokości. Stylistyka, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz, przywodzi na myśl XC90, na którego płycie podłogowej zostało opracowane S90. W ofercie szwedzkiego producenta znajdą się wyłącznie silniki 4-cylindrowe. Topowa wersja w tym modelu napędzana będzie hybrydowym tandemem T8 AWD Twin Engine o mocy 400 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wszystkie 4 koła mają być wprawiane w ruch za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 5,8 s.

Istotnymi premierami 2015 roku były również Audi R8, Audi Q7, BMW M2, Ferrari 458 GTB, Hyundai Tucson, Infiniti Q30, Jaguar F-Type z napędem na obie osie, Jaguar XF, Kia Sportage, Volkswagen Tiguan i Volkswagen Touran.

Którego samochodu pokazanego w 2015 najbardziej wyczekiwaliście?

Dorota Iglikowska Redaktor antyradia
TOP 5
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.