15 najważniejszych premier 2015 roku

Rok 2015 nieubłaganie zbliża się do końca. To też bardzo dobry moment na podsumowanie minionych 12 miesięcy. Przez ten okres na brak emocji w motoryzacyjnym świecie nie mogliśmy narzekać.
Działo się bardzo dużo. Jednym z najbardziej spektakularnych wydarzeń była afera Dieselgate, której konsekwencje Volkswagen będzie jeszcze przez długi czas odczuwać. Wszystko zaczęło się 18 września 2015 roku w USA – właśnie wtedy Agencja Ochrony Środowiska (EPA) oskarżyła Volkswagena o naruszenie ustawy o czystym powietrzu. W następstwie śledztwa odkryto nielegalne oprogramowanie manipulujące wynikami testów na emisję niebezpiecznych substancji do atmosfery w silnikach oznaczonych logotypem EA 189.
Poza ogromną wpadką jednego z największych koncernów motoryzacyjnych, pojawiło się także wiele nowości na rynku. Prezentujemy najciekawsze z nich, głównie auta luksusowe lub klasy premium – w końcu te pojazdy uzbraja się w najnowocześniejsze technologie, które po jakimś czasie trafiają do zwykłych modeli. Dlatego często są one tak istotne dla całego przemysłu samochodowego.
1. Alfa Romeo Giulia QV
To jeden z najbardziej przełomowych modeli w gamie Alfy Romeo, zwiastujący powrót do modeli z napędem na tylną oś. Rozkład tego auta wynosi 50:50, a pod maską znalazł się 3-litrowy silnik V6 o mocy 510 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego, w którym palce maczało samo Ferrari. Giulia osiąga 100 km/h w 3,9 s i rozpędza się do 307 km/h. Masa własna wynosi 1524 kg. QV osiągnęło imponujący czas na Nurburgringu – 7:39 minuty.
2. Audi A4
A4 to konkurent Giulii, BMW serii 3, Mercedesa klasy C, Jaguara XE oraz budżetowego Superba. Ta generacja oznaczona jest logotypem B9 i została po raz pierwszy na żywo zaprezentowana szerszemu gronu na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Stylistycznie mocno wzoruje się na swoim poprzedniku – auto nieznacznie urosło. Jednocześnie udało się zredukować jego masę własną o 120 kg.
3. Bentley Bentayga
To pierwszy seryjnie produkowany SUV tej luksusowej marki. Wytwarzany jest w fabryce w Crewe w Wielkiej Brytanii – na potrzeby tego modelu zainwestowano w nią 840 milionów funtów. Bentayga napędzana jest 6-litrowym, podwójnie doładowanym silnikiem W12 o mocy 608 KM i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który trafia na obie osie za pośrednictwem automatu ZF. To najszybszy SUV na świecie – osiąga prędkość 301 km/h. Opcjonalnie można w nim zamówić specjalny zegar na konsoli centralnej za 150 000 funtów!
4. BMW serii 7
To 6. generacja flagowej limuzyny bawarskiego producenta. Nowością w gamie jest model hybrydowy plug-in oznaczony 740e. Litowo-jonowe akumulatory pozwalają na pokonanie dystansu do 40 km przy prędkości maksymalnej nieprzekraczającej 120 km/h. Producent obiecuje średnie spalanie 2,1 l/100 km. W konstrukcji nadwozia wykorzystywane są kompozyty wzmacniane włóknem węglowym (CFRP). W stosunku do swojego poprzednika auto jest lżejsze o 130 kg.
5. Fiat Tipo
Włoski producent wskrzesił model o nazwie Tipo. Samochód został opracowany przez jedno z największych centrów badawczo-rozwojowych Tofas w Turcji, przy współpracy ze studiem designerskim Centro Stile Fiat z Włoch. Nowego kompaktowego sedana wyceniono w Polsce na 45 000 zł za wersję 1.4 16V Fire 95 KM Tipo. Do wyboru klientów są 4 poziomy wyposażenia – Tipo, Pop, Easy i Lounge. Auto wyróżnia się także opływową sylwetką – w tunelu aerodynamicznym pojazd ten osiągnął rezultat wynoszący 0,29 Cx.
6. Fiat 124 Spider
Z okazji 50-lecia modelu 124 Spider, Fiat pokazał następce tego modelu na targach motoryzacyjnych w Los Angeles. Roadster powstał na bazie Mazdy MX-5, co szczególnie mocno rzuca się w oczy wewnątrz – wszystko zostało żywcem, bez żadnych zmian, przeniesione z Japończyka. Różnią się jedynie znaczki. Za to w samej karoserii na próżno doszukiwać się wielu podobieństw. Auto będzie napędzane silnikiem 1.4 o mocy 140 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
7. Ford Focus RS
To jeden z tych samochodów marki Ford, obok Mustanga, który budzi najwięcej emocji. Po raz pierwszy w historii został on wyposażony w napęd na obie osie oraz system Launch Control, który optymalizuje przyspieszenie, poprzez odpowiednią dystrybucję momentu obrotowego między przednią a tylną osią. Auto może uzyskać dodatkowe 30 Nm (do 470 Nm) momentu obrotowego na 15 sekund, dzięki funkcji overboost. Pod maską znalazł się 2,3-litrowy silnik EcoBoost, wytwarzający 350 KM.
8. Jaguar F-Pace
To ma być prawdziwy SUV z pazurem – Jaguar opracowując F-Pace postawił na właściwości jezdne. Nowe auto oparto na bardzo lekkiej i sztywnej platformie. Aż 80% struktury samego nadwozia składa się z aluminium. Masę zredukowano również poprzez wykorzystanie specjalnych komponentów do produkcji tylnej klapy i belki. Według producenta, w komfortowych warunkach F-Pace może przewieźć do 5 dorosłych osób i zapewnia 650 l przestrzeni w bagażniku. Ceny tego auta w Polsce zaczynają się od 199 000 zł.
9. Opel Astra
Piąta generacja Astry zadebiutowała na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Parę tygodni później, dokładniej 29 września 2015 roku, ruszyła jej seryjna produkcja w fabryce w Gliwicach. Auto oferuje nowoczesne reflektory w technologii LED oraz wentylowane fotele z funkcją masażu. W stosunku do poprzednika, kompaktowy Opel jest nawet do 200 kg lżejszy w porównaniu do adekwatnych wersji silnikowych. W Polsce cennik Astry V otwiera 1.4 100 KM Essentia, za którą trzeba zapłacić co najmniej 59 900 zł.
10. Porsche 911
Po raz pierwszy w historii, bazowe odmiany Porsche 911 napędzane są turbodoładowanymi silnikami o pojemności 3 litrów. Zastąpiły one wykorzystywane wcześniej jednostki 3.4 i 3.8. Motor w podstawowym wariancie generuje 370 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W odmianie S wartości te wzrastają do 420 Km i 500 Nm – to więcej o 20 KM i 60 Nm w porównaniu do wersji, którą zastępuje. Nowością jest także kierownica z przyciskiem do wyboru jednego z 4 trybów jazdy – Normal, Sport, Sport Plus i Individual.
11. Porsche Mission E
Koncepcyjne, elektryczne Porsche było jedną z największych gwiazd targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Ponad 2 miesiące po debiucie, przedstawicielstwo niemieckiej firmy ze Stuttgartu oficjalnie ogłosiło, że powstanie produkcyjna wersja tego modelu, w związku z czym utworzonych zostanie 1000 nowych miejsc pracy. Na rozwój sektora elektrycznego w fabryce Stuttgart-Zuffenhausen przeznaczonych zostanie 700 miliardów euro. Mission E wykorzystuje nowoczesną technologie ładowania litowo-jonowych baterii – w 15 minut można osiągnąć poziom naładowania rzędu 80%. Wszystko wskazuje na to, że Tesla będzie miała nowego, bardzo poważnego konkurenta...
12. Renault Talisman
To następca poczciwej Laguny. Rywalizować będzie w segmencie D z takimi autami jak Volkswagen Passat, Skoda Superb i Ford Mondeo. Producent uważa, że jego nowy pojazd dawał namiastkę luksusu, o czym świadczy bogate dodatkowe wyposażenie – 8,7-calowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego, nagłośnienie Bose, wyświetlacz Head-Up Display, adaptacyjny tempomat, skórzana tapicerka Nappa, czy też elektrycznie sterowane fotele z funkcją masażu. Talisman oferuje 4 tryby jazdy – Comfort, Eco, Neutral i dowolny, czyli Perso. W Polsce ceny tego auta rozpoczynają się od 92 900 zł za odmianę dCi 110. Kombi kosztuje o 4000 zł więcej.
13. Skoda Superb
Nowy Superb trzeciej generacji – obok Audi A4, BMW serii 7, Jaguara XE, Mazdy MX-5, Opla Astry i Volvo XC90 – jest jednym z finalistów konkursu Car of the Year 2016. Tradycyjnie już, model ten zachwyca swoją niezwykle obszerną kabiną. W stosunku do poprzednika poprawiono właściwości jezdne. Nowy jest także system adaptacyjnego zawieszenia, wpływający na pracę układu kierowniczego oraz na reakcje silnika. Superb w podstawowej wersji z silnikiem 1.4 TSI o mocy 125 KM to wydatek zaledwie 79 500 zł.
14. Tesla Model X
To pierwszy na świecie w pełni elektryczny pojazd sportowo-użytkowy. Auto wyróżnia się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza (0,24 Cx) oraz „sokolimi skrzydłami", które znacząco ułatwiają dostęp do drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Model X przewiezie do 7 dorosłych osób, dzięki konfiguracji siedzeń 2 + 3 + 2. Po złożeniu ostatniego rzędu powstaje płaska podłoga. Elektryczny SUV w pośredniej wersji 90D ma dwa silniki, każdy o mocy 295 KM. Bariera 100 km/h osiągana jest już po 4,8 s. Producent obiecuje zasięg wynoszący 414 km.
15. Volvo S90
To ofensywa na niemieckie auta klasy premium. Flagowa limuzyna Volvo mierzy 4,96 m długości, aż 2,02 m szerokości. Jest przy tym dość niska – ma 1,44 m wysokości. Stylistyka, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz, przywodzi na myśl XC90, na którego płycie podłogowej zostało opracowane S90. W ofercie szwedzkiego producenta znajdą się wyłącznie silniki 4-cylindrowe. Topowa wersja w tym modelu napędzana będzie hybrydowym tandemem T8 AWD Twin Engine o mocy 400 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wszystkie 4 koła mają być wprawiane w ruch za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 5,8 s.
Istotnymi premierami 2015 roku były również Audi R8, Audi Q7, BMW M2, Ferrari 458 GTB, Hyundai Tucson, Infiniti Q30, Jaguar F-Type z napędem na obie osie, Jaguar XF, Kia Sportage, Volkswagen Tiguan i Volkswagen Touran.
Którego samochodu pokazanego w 2015 najbardziej wyczekiwaliście?
Oceń artykuł