17-letni stażysta NASA odkrył niezwykłą planetę w trzecim dniu praktyk

13.01.2020 11:41
17-letni stażysta NASA odkrył niezwykłą planetę w trzecim dniu praktyk Fot. materiały prasowe NASA

To dopiero dwunasta taka planeta znana ludzkości i pierwsza odkryta dzięki kosmicznemu teleskopowi TESS. Wolf Cukier, 17-letni stażysta NASA, dostrzegł w danych dotyczących tranzytów informacje o globie krążącym wokół układu dwóch gwiazd.

Stażyści nie mają zazwyczaj łatwego życia. Jeśli mają szczęście, otrzymują do zrobienia najbardziej uciążliwe zlecenia, jeśli zaś mają pecha, uczą się tylko przygotowywać kawę i wykonywać obowiązki kuriera.

W NASA do kwestii szkoleń młodych, obiecujących osób podchodzi się na szczęście poważnie. Gdy na letnie praktyki zgłosił się 17-letni Wolf Cukier, otrzymał do weryfikacji część danych zarejestrowanych przez TESS, czyli Transiting Exoplanet Survey Satellite.

Ludzkie oko w dalszym ciągu bywa lepsze w wyszukiwaniu wzorów, niż algorytmy. Dlatego też stażyści NASA otrzymują do zweryfikowania dane, w których podejrzewa się śladów pozostawionych przez krążące wokół gwiazd planety.

Część z tych wskazań pochodzi od entuzjastów, którzy samodzielnie przeglądają dane z TESS i zgłaszają podejrzenie zaobserwowania tranzytów. Zadanie ich analizowania otrzymał stażysta Cukier.

Planeta krążąca wokół układu podwójnego odkryta przez 17-letniego stażystę NASA 3-go dnia praktyk

17-latek podsumował swoje odkrycie w dwóch krótkich zdaniach.

Przeszukiwałem dane zgłoszone przez ochotników, w których zaznaczyli okresowe zaćmienia w układzie dwóch gwiazd, które z naszego punktu widzenia nachodzą na siebie podczas każdej orbity. Trzeciego dnia praktyk zauważyłem sygnał z systemu TOI 1338. Na pierwszy rzut oka wyglądało to na zaćmienie słoneczne, ale nie zgadzał się czas, w jakim do tego doszło. Okazało się, że była to planeta.

Planeta TOI 1338b jest 6,9 razy większa od Ziemi, co oznacza, że pod względem masy plasuje się między Neptunem a Saturnem.

Wolf Cukier jest współautorem pracy naukowej, która przechodzi właśnie proces sprawdzania czasopiśmie naukowym. 17-latek zamierza kontynuować karierę naukowca specjalizującego się w egzoplanetach.

Zobacz także: Według „Wiadomości” TVP 1 „Księżyc to planeta”. Kosmiczna wpadka Danuty Holeckiej w programie [WIDEO]