5 najlepszych konceptów Porsche

Niemiecki producent samochodów opublikował kolejny filmik z serii „top 5 wszech czasów”. Tym razem pod lupą znalazły się koncepty.
Porsche może pochwalić się bardzo barwną historią, którą naturalnie rzecz biorąc pielęgnuje. Przypomina światu o swoim dziedzictwie właśnie w publikowanych filmach. Niektóre spektakularne samochody koncepcyjne niestety nigdy nie ujrzały światła dziennego jako produkcyjne modele. Powody decyzji mogą być bardzo różne – z pewnością niektóre z nich mogły wręcz wyprzedzać swoją erę, w efekcie czego nie zostały tak entuzjastycznie przyjęte przez potencjalnych kupców.
Zobaczcie sami 5 najbardziej unikatowych koncepcyjnych modeli Porsche zaprezentowanych przez Petera Vargę, dyrektora ds. designu zewnętrznego oraz Ivo van Hultena, zajmującego się projektowaniem wnętrz niemieckich samochodów ze Stuttgartu:
Porsche Typ 754 jest oczywiście przodkiem „dziewięćsetjedenastki”. Możecie zapytać dlaczego. Wszystkie elementy designerskie znane z 911 zostały już zastosowane w tym modelu. Z przodu rozpoznamy między innymi okrągłe światła. jedyne czego brakuje, to uwydatnionych tylnych kół. W pewnym stopniu ciężko rozróżnić czy to wciąż Typ 754, czy już 911.
Na 4. miejscu na liście znalazł się Porsche 989 Concept z 1988 roku. Samochód wyprzedzał swoje czasy. Dla Niemców było to rozwinięcie bogatego już portfolio, zważywszy na fakt, że zaprojektowali sportowe auto z 4 siedzeniami po raz pierwszy. Marka ze Stuttgartu rozpoczęła seryjną produkcję, jednakże projekt został wycofany. Jak wszyscy wiemy, koncept sportowego auta z 4 siedzeniami powrócił do życia wraz z premierą Panamery w 2009 roku.
Na ostatnim miejscu podium w tym zestawieniu uplasował się Porsche Cayenne Cabriolet Concept zaprezentowany w 2002 roku. Oryginalny i odważny projekt był ogromnym zaskoczeniem dla świata. Był to bardzo dziwaczny koncept łączący w sobie SUV-a Cayenne z kabrioletem. Opadająca linia dachu nawiązywała do modeli Targa, która wciąż stanowi inspirację dla stylistów marki.
Druga pozycja w klasyfikacji powędrowała do Porsche 918 Spyder Concept, zaprezentowanego podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie w 2010 roku. Auto zostało zaprojektowane jako hybryda plug-in. Samochód był połączeniem tradycyjnych rozwiązań mających zapewnić jak najlepsze doznania z jazdy z niskim zużyciem paliwa. Podwozie zostało stworzone wyłącznie z włókna węglowego, czego odzwierciedlenie zobaczymy we wnętrzu. Do tego dostrzec można scalenie cyfrowych i analogowych elementów. Przedstawiciele Porsche nie ukrywają dumy z faktu, że produkcyjny model wyjechał na drogi publiczne w niemalże niezmienionej formie.
Jednak wszystkie wymienione wcześniej samochody muszą ustąpić miejsca Porsche Mission E – to odpowiedź na współczesne trendy. Auto napędzane jest silnikami elektrycznymi. Sporo pracy nad tym modelem mieli projektanci, którzy stworzyli design będący wzorem dla przyszłych samochodów o tym rodzaju napędu. Auto nawet w tej formie ma nawiązywać do tradycji, w efekcie czego ciężko pomylić to auto z jakimkolwiek innym producentem pojazdów. Mission E zdaniem przedstawicieli Porsche ma być znacznie lepsze od Tesli...
Oceń artykuł