Pogoda
30.07.2020 12:26

Bakterie sprzed 100 mln lat ożyły. Co o nich wiemy?

Badacze z Japońskiej Agencji Badań Morskich i Geologicznych odkryli pradawne bakterie na dnie morza. Gdy je "nakarmili", okazało się, że wciąż są żywe.

Bakterie sprzed 100 mln lat ożyły
foto: Shuttenstock (zdjęcie poglądowe)

Naukowcy znaleźli mikroorganizmy sprzed 100 mln lat. Bakterie znajdowały się na głębokości 6 km pod dnem morza. Odkrycia dokonano w rejonie Wiru Południowopacyficznego, który jest jednym z najuboższych w składniki pokarmowe miejsc w światowych oceanach.

Naukowcy ożywili bakterie sprzed 100 mln lat

Odkrycie zaskakuje, ponieważ są to bakterie tlenowe, a w osadach wydobytych z głębokości 5,7 km pod morskim dnem tlenu jest bardzo mało. Wyniki badań opublikowano na łamach czasopisma naukowego "Nature Communications".

"

Chcieliśmy przekonać się, czy organizmy żywe mogą przetrwać w takim z pozoru kompletnie pozbawionym życia miejscu. Byliśmy też ciekawi, jak długo mikroby mogą sobie poradzić bez dostępu do substancji pokarmowych "

– wyjaśnia dr Yuki Morono, główny autor badań.

Koniec świata
Przeczytaj także Koniec świata nadejdzie szybciej, niż myślimy. Trwa wymieranie holoceńskie

W 2017 roku zespół  dr Olivera Plümpera z Uniwersytetu w Utrechcie przebadał próbki z podwodnego wulkanu błotnego. Znaleziono w nim związki organiczne wyprodukowane przez bakterie. Badania wykazały, że mikroby w podmorskich osadach są w stanie przeżyć nawet 15 mln lat.

"

Możliwe, że bardzo bogata biosfera znajduje się pod dnem oceanów, w skałach "

– uważa dr Oliver Plümper.

zmiana koloru jeziora Lonar
Przeczytaj także Jezioro w jedną noc zmieniło kolor na różowy. Jak do tego doszło?

Próbki wydobyte przez japońskich uczonych pochodzą prawdopodobnie sprzed ponad 101 mln lat. W miejscu, gdzie je znaleziono, nie ma substancji, z których bakterie mogłyby czerpać energię. Naukowcy przypuszczają więc, że takie warunki mogły skrajnie spowolnić metabolizm bakterii i wprowadzić je w stan "hibernacji", dzięki czemu mogły przetrwać dziesiątki milionów lat.

Polskie jezioro o niespotykanie czystej i przeźroczystej wodzie
Przeczytaj także Polskie jezioro o niespotykanie czystej i przeźroczystej wodzie. Światło dociera na głębokość 14-15 metrów [WIDEO]

Starożytne drobnoustroje otrzymały zastrzyk tlenu i zostały nakarmione substratami zawierającymi węgiel i azot, po 18 miesiącach aż 99 proc. mikrobów powróciło do życia.
Nieco inną teorię ma współautor odkrycia dr Steve D’Hondt. Jego zdaniem bakterie mogły czerpać energię z innego źródła, np. z rozpadu pierwiastków radioaktywnych znajdujących się w osadach.

"

To brzmi jak szaleństwo, ale przez ten cały czas mogły się nie dzielić, ponieważ miały za mało materiału budulcowego dla nowych komórek "

– mówi współautor odkrycia dr Steve D’Hondt.

Cud natury na Dolnym Śląsku. Kolorowe Jeziorka
Przeczytaj także Cud natury na Dolnym Śląsku. Czegoś takiego nie znajdziecie w całej Polsce [WIDEO]

Po inkubacji naukowcy zajęli się katalogowaniem organizmów na podstawie ich genów. Przeważającą większość stanowiły bakterie, które po odpowiednich odżywianiu rozmnożyły się niemal 4-krotnie.

Zobacz również: Rekordowy wzrost zakażeń koronawirusem w Polsce. Zanotowano też kolejne zgony