Pogoda
08.05.2020 12:58

Czarna dziura nad Ziemią. Orbitujące wokół niej gwiazdy można zobaczyć gołym okiem

Grupa astronomów z ESO dokonała przełomowego odkrycia. W odległości zaledwie 1000 lat świetlnych od Ziemi znajduje się czarna dziura.

Czarna dziura nad Ziemią
foto: Shutterstock (zdjęcie poglądowe)

Odkrycia czarnej dziury dokonano przy pomocy 2,2-metrowego teleskopu w Obserwatorium La Silla w Chile. Obiekt znajduje się na tyle blisko, że można zobaczyć orbitujące wokół niej gwiazdy gołym okiem.

Czarna dziura nad Ziemią

Europejskie Obserwatorium Południowe podało informację, że niedawno odkryta czarna dziura znajduje się w systemie potrójnym HD 6819, położonym 1000 lat świetlnych od nas. Niestety obserwacja obiektu z terenu Polski jest niemożliwa, gdyż czarna dziura znajduje się w konstelacji Lunety, widocznej tylko z półkuli południowej.

Kometa
Przeczytaj także W stronę Ziemi pędzi kometa. Obiekt już wkrótce rozświetli niebo. Koniec świata nie nastąpi
"

Obserwacje przy pomocy spektrografu FEROS na 2,2-metrowym teleskopie MPG/ESO w La Silla w Chile pokazały, że jedna z dwóch widocznych gwiazd krąży wokół niewidocznego obiektu z okresem 40 dni, a druga znajduje się w dużej odległości od tej wewnętrznej pary "

- czytamy w oficjalnym komunikacie ESO.

System HR 6819 obserwowano w ramach projektu badań układów podwójnych gwiazd. Naukowcom udało się ustalić, że patrzą na układ potrójny składający się z dwóch jasnych gwiazd i jednego niewidocznego składnika. Pierwsza wraz z niewykrywalnym obiektem obiega środek masy układu w ciągu 40 dni, a druga w sporej odległości obiega wewnętrzną parę. Badacze mają więc pewność, że niewidocznym obiektem jest czarna dziura.

"

Obserwacje potrzebne do ustalenia okresu 40 dni musiały być rozciągnięte na kilka miesięcy. Było to możliwe tylko dzięki pionierskiemu trybowi obserwacji serwisowych w ESO, w ramach którego obserwacje są wykonywane przez pracowników ESO na zlecenie naukowców, którzy ich potrzebują. "

- tłumaczy w publikacji ESO Dietrich Baade, emerytowany astronom i współautor badań.

"

Byliśmy całkowicie zaskoczeni, gdy uświadomiliśmy sobie, że to pierwszy system gwiazdowy z czarną dziurą, który można dostrzec nieuzbrojonym okiem. "

- dodaje Petr Hadrava, emerytowany naukowiec z Czeskiej Akademii Nauk w Pradze, który również brał udział w badaniach.

"

Odkrycie cichej, niewidocznej czarnej dziury w HR 6819 dostarcza wskazówek na temat tego, gdzie mogą znajdować się ukryte czarne dziury w Drodze Mlecznej "

- czytamy w oficjalnym komunikacie.

Do tej pory w naszej galaktyce wykryto zaledwie kilkadziesiąt czarnych dziur. Odkrycie pozwoli w przyszłości na dokładniejsze wyszukiwanie kolejnych tego typu obiektów.