Jesień zapasem, a więc idealny czas, żeby coraz dłuższe wieczory spędzić w domu z fajną planszówką lub karcianką. Prawdopodobnie z tego powodu wydawnictwo Egmont postanowiło dać polskim miłośnikom gier bez prądu i wszystkim fanom uniwersum DC nowy tytuł, który rozgrywa się w świecie superbohaterów i superłotrów znanym z komiksów. Do sprzedaży trafiła właśnie gra Wieczne zło DC oraz jej rozszerzenie - Łotrzy. Czy warto po nie sięgnąć?
Odpowiedź na to pytanie powinna być oczywista, jeśli postawi się je osobie, która kocha superboahterów, a szczególnie tych od DC Comics. W grze spotkamy bowiem nie tylko największych herosów pokroju Batmana, Supermana, Wonder Woman, Green Lanterna, Shazama czy Aquamana, ale przede wszystkim ich wrogów - Harley Quinn, Lexa Luthora, Sinestro, Bizarro, Black Adama lub Black Mantę. Nie brakuje też postaci drugoplanowych, miejsc, przedmiotów i mocy znanych z komiksów DC. No ale co z osobami, którym zależy przede wszystkim na rozgrywce i walor superbohaterski nie ma dla nich większego znaczenia?
Wieczne zło DC - dla kogo jest gra?
Zaczniemy od Wiecznego zła, które jest w pewnym sensie przeniesieniem komiksu o tym samym tytule autorstwa Geoffa Johnsa, Davida Fincha i Richarda Frienda na język gier planszowych. Komiksowa historia jest tylko pretekstem do stworzenia przez Cryptozoic Entertainment kolejnej pozycji w stylu deck buliding game - czyli typu gry, w której tworzymy własną talię z dostępnych w pudełku kart i próbujemy pokonać przeciwnika. Piszę kolejnej, ponieważ, Wieczne zło można traktować dwojako - w kategorii osobnej podstawy, jak i dodatku do pierwszej gry Cryptozoic z postaciami z kart DC - Pojedynek Superbohaterów, gdzie gracze wcielali się w największych herosów.
Żeby grać w Wieczne Zło, nie potrzebujemy jednak oryginalnej podstawy, ponieważ gra jest samoistnym tytułem, w którym na pierwszy plan wysuwają się najwięksi złoczyńcy komiksowego uniwersum. Może w niego zagrać od dwóch do pięciu graczy. Według producenta osoby zasiadające do tego tytułu powinny mieć co najmniej 14 lat. Średni czas na rozgrywkę to około 75 minut.
Wieczne zło DC - zasady gry i rodzaje kart
Wieczne Zło jest grą karcianą, co oznacza, że podobnie jak w przypadku Pojedynku Superbohaterów, w pudełku znajdziemy dużą ilość różnego rodzaju kart. Twórcy postanowili jednak nieco rozwinąć mechanikę oryginalnej podstawy, dodając między innymi żetony Punktów Zwycięstwa. W grze wyróżniamy kilka typów kart. Zestaw zawiera łącznie 206 kart: 106 kart talii głównej, 36 kart Ciosów, 16 kart Bezsilności, 16 kart Kopniaków, 12 kart Superbohaterów, 20 kart Słabości oraz 7 kart Superłotrów.Dodatkowo dodano 6 żetonów zamrażania i kilkadziesiąt żetonów Punktów Zwycięstwa podzielonych na nominały 1, 5 i 10.
Duże karty Superłotrów nie biorą bezpośredniego udziału w grze. Graczy wybierają lub losują postać, która będzie ich reprezentować w świecie gry i kładą przed sobą. Każdy ze złoczyńców ma unikatową cechę specjalną, która pozwala na wdrażanie jednej z kilku strategii. Na początku każdy z graczy dostaje po siedem kart Ciosów i trzy karty Bezsilności. Należą one do kart startowych i tworzą początkową talię. Chociaż mają wartość 0 i nie dają graczowi Punktów Zwycięstwa, na początku są bardzo ważne w zdobywaniu nowych kart. Karty należy potasować i podzielić na pół - pięć stanowi odwróconą rysunkiem do dołu talię do pobierania, a pozostałe pięć to karty, które znajdują się w ręce gracza.
Pozostałe karty należy odpowiednio podzielić według rodzaju, do którego należą. Karty Kopniaków stanowią lepszą wersję Ciosów, natomiast karty Słabości (odejmująca na końcu Punkty Zwycięstwa) to rozwinięcie Bezsilności. Warto wspomnieć, że kart talii głównej dzielą się dodatkowo na pięć różnych typów: Lokacje, Supermoce, Bohaterów, Łotrów i Ekwipunek. Cztery ostatnie karty mają rozmaite działania, ale w dużej mierze po prostu dodają graczowi punktów Mocy. Lokacje się natomiast różnią, bo w po ich zagraniu, zostają na stole do końca gry.
Są jeszcze karty Superbohaterów. To właśnie ich gracze muszą pokonać, by zakończyć grę. Rozgrywka kończy się, gdy ze stołu znikną wszyscy Superbohaterowie lub wyczerpią się karty ze stosu kart talii głównej.
Każda karta składa się z kilku elementów - nazwy (Flash), typu (Superbohater/Bohater), pola z opisem działania karty, liczby Punktów Zwycięstwa (w gwiazdce), wartości karty (duży symbol monety z cyfrą) oraz nazwy podstawy lub dodatku, z którego pochodzą.
Zobacz: "Batman – Detective Comics – Mitologia" Tom 1 - [RECENZJA]
Wieczne zło DC - jak grać w karciankę o superzłoczyńcach?
Przed rozpoczęciem gry, należy odkryć pięć wierzchnich kart ze stosu talii głównej, tworząc tym samym bank, z którego gracze będą kupować kolejne karty. Po odpowiednim ułożeniu wszystkich kart na stole następuje rozgrywka. Wybrany losowo gracz rozpoczyna swoją turę, używając kart z ręki. Aby kupić którąś z kart, należy mięć w ręce karty dające liczbę punktów Mocy równą lub większą liczbie kosztu danej karty. Gracz może zagrać dowolną ilość kart z ręki w dowolnej kolejności. Warto jednak mieć na uwadze, że w wielu przypadkach kolejność ma duże znaczenie.
Jeśli gracz ma odpowiednią ilość Mocy, może kupić karty z banku, albo ze stosu kart Kopniaków, zaatakować innego gracza (jeśli pozwala mu na to zagrana karta) lub pokonać Superbohatera. Walka z herosem wygląda podobnie do kupowania kart z banku - należy mieć odpowiednią sumę Mocy, by zdjąć danego bohatera ze stołu. Kupione karty, pokonaniu Superbohaterowie, podobnie jak wszystkie karty, które zostały zagrane i pozostały pod koniec tury w ręku trafiają na stos kart odrzuconych danego gracza. Następnie gracz dobiera ze swojej talii pięć nowych kart. W momencie, kiedy talia się wyczerpie, tasuje stos kart odrzuconych i tworzy nową talię.
Pokonanie Superbohatera przynosi znaczący skutek - na jego miejscu pojawia się kolejny obrońca dobra. Pomiędzy turą gracza, który pokonał herosa, a turą następnego gracza, następuje atak Superbohatera opisany jako Pierwsze pojawienie. Bohater atakuje wszystkich graczy, którzy muszą zastosować się do poleceń na karcie Superherosa. Jeśli ich nie spełnią, otrzymują zazwyczaj kartę Słabości.
Niepożądane karty można niszczyć. Wtedy trafiają one na stos kart zniszczonych i nie borą udziału w rozgrywce do samego końca ani nie wliczają się do punktacji. Z racji tego, że gramy złoczyńcami niszczenie kart może być niezwykle pomocne. Mechanika jest skonstruowana w taki sposób, że często warto opierać swoją strategię na pozbywaniu się kart z talii, by zdobyć więcej Punktów Zwycięstwa.
Tak mniej więcej wyglądają podstawowe zasady Wiecznego zła. Gracze po kolei wykonują swoje ruchy, głównie kupując kolejne karty i powiększając swoją talię, by w końcu pokonać wszystkich herosów, lub pozbyć się stosu kart uzupełniających bank. Kiedy gra się skończy, należy podliczyć Punkty Zwycięstwa (oznaczone gwiazdką oraz zbierane w trakcie rozgrywki żetony). Osoba, która ma ich najwięcej wygrywa.
Wieczne zło DC: Pojedynek Superbohaterów - czy gry można połączyć?
Jeśli graliście w Pojedynek Superbohaterów, reguły Wiecznego zła nie powinny stanowić dla Was trudności, bo są bardzo podobne. Zmieniło się jedynie kilka kwestii związanych z rozgrywką no i oczywiście dodano masę nowych kart. Wcześniej wspomniałem, że Wieczne zło to nie tylko podstawa, ale również swego rodzaju dodatek do Pojedynku Superbohaterów. I rzeczywiście tak jest, chociaż nie jest to typowe rozszerzenie polegające na włączeniu do talii wszystkich nowych kart.
Aby zagrać w Wieczne zło przy użyciu Pojedynku Superbohaterów, należy zastosować zasady wariantu rozgrywki nazwanego przez twórców Dobrzy vs Źli. Oprócz obu gier potrzebna jest parzysta liczba graczy. Z talii należy usunąć wyszczególnione w instrukcji karty, a następnie połączyć talie główne z dwóch tytułów, bądź stworzyć własną talię, zawierającą co najmniej 130 kart.
Gracze dzielą się na dwie drużyny - Dobrych i Złych. Tura każdej grupy następuje naprzemiennie. Jedna drużyna stara się zniszczyć karty Superłotrów, a druga Superbohaterów. Wygrywa ten team, który zdobędzie na koniec gry najwięcej Punktów Zwycięstwa.
DC Łotrzy - dla kogo jest gra?
Wraz z Wiecznym złem do sprzedaży trafiło równie złowieszcze rozszerzenie zatytułowane Łotrzy. Podobnie jak w powyższym przypadku Łotrzy nie są dodatkiem polegającym po prostu na wtasowaniu nowych kart do podstawowej talii. Założenie tej pozycji bazuje na złoczyńcach, którzy w komiksie niejednokrotnie starli się z Flashem. To właśnie ten heros jest główną osią, w której okół toczy się rozgrywka. Gracze mogą wcielić się bowiem w jednego z sześciu nowych Superłotrów, takich jak Captain Cold, Heat Wave, Trickster czy Weather Wizard. Natomiast wśród Superbohaterów do pokonania znajdziemy między innymi różne wersje Flasha - Jaya Garricka, Barta Allena Czy Wally'ego Westa. Pozostałe karty są powiązane z tymi złoczyńcami i herosami. Dla urealnienia rozgrywki można więc założyć, że akcja dzieje się w Central City.
W Łotrów podobnie jak w Wieczne zło może grać od dwóch do pięciu graczy. Limit wiekowy się nie zmienia. Inny jest natomiast średni czas gry - bo jedynie około 45 minut. Dodatek znacznie przyspiesza więc całą rozgrywkę.
Zobacz: "Detective Comics #1000" - [RECENZJA]
DC Łotrzy - jak grać w karciankę o superzłoczyńcach?
W malutkim, w porównaniu z dużym tekturowym boksem Wiecznego zła, pudełku znajdziemy sześć dużych kart Superłotrów, 8 kart Superbohaterów oraz 23 karty talii głównej.
Jeżeli chodzi zasady i rodzaje kart, sytuacja diametralnie się nie zmienia. Inaczej jednak wygląda samo przygotowanie gry i rozgrywka. Talię główną z podstawowej wersji gry (twórcy zalecają Wieczne zło, ale nic nie stoi na przeszkodzie wykorzystania Pojedynku Superbohaterów) trzeba potasować, a następnie podzielić na pół. Następnie należy wmieszać nowe karty talii głównej. Podczas gry z użyciem Łotrów konieczne jest korzystanie Superbohaterów z tego dodatku, których trzeba ułożyć na osobnym stosie od najsłabszego do najsilniejszego.
Chociaż dodatek na pierwszy rzut oka wydaje się niepozorny, całkowicie zmienia rozgrywkę za sprawą nowej mechaniki gry. Główną zmianą względem podstawy jest współdziałanie - gracz raz na turę może użyć wierzchniej karty z talii przeciwnika i zagrać ją jako swoją. Przeciwnik otrzymuje za to jeden żeton Punktu Zwycięstwa. Po zakończeniu tury karta wraca do swojego pierwotnego właściciela. Dzięki temu rozwiązaniu nie tylko przyspieszono rozgrywkę, ale wprowadzono też nową taktykę i o wiele bardziej wykorzystano dodane do Wiecznego zła żetony Punktów Zwycięstwa. Gra kończy się na takich samych zasadach jak w obu podstawach.
DC Wieczne zło i Łotrzy - jak wydano gry?
Osobne słowa należą się wydaniu Wiecznego zła i Łotrów oraz oprawie graficznej obu gier. Podstawa została zaprezentowana w typowym dla planszówek, ale bardzo funkcjonalnym pudełku, wewnątrz którego znajduje się plastikowa tacka z zagłębieniami, w których możemy trzymać karty i żetony. Dzięki temu łatwo posegregować poszczególne rodzaje kart, co znacznie pomaga podczas przygotowania nowej rozgrywki. Warto więc trzymać grę w oryginalnym pudełku, tym bardziej że zostało ozdobione rysunkami Finha i Frienda, więc powinno się pięknie prezentować na półce geeka zbierającego komiksy o superbpohaterach.
Żetony to również standard - grube tekturowe krążki, które przed pierwszym użyciem należy wycisnąć z ramki. Instrukcja jest krótka, klarownie napisana, a z tyłu umieszczono ściągawkę dotyczącą przebiegu gry i leksykon słów używanych na kartach. Bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które wracają do tytułu po dłuższej przerwie, albo jeszcze nie do końca opanowały wszystkie zasady.
Karty zostały wydrukowane na dość grubym papierze, jednak mam wrażenie, że częste eksploatowanie gry może doprowadzić do szybkiego zużycia kart. Szkoda, że nie są plastikowane, ale zdaję sobie sprawę, że znacznie zwiększyłoby to cenę gry. To tak naprawdę jedyny minus Wiecznego zła, ale zawsze można zalaminować swój zestaw na własną rękę.
Łotrzy w porównaniu z podstawą wyglądają dość skromnie, bo cały dodatek mieście się w pudełku, przywodzącym na myśl zwykłe karty do gry. Pudełko warto zachować, ponieważ można w nim przechowywać karty, kiedy gra się jedynie w podstawę. Standard kart nie odbiega od tego, co przygotowano w Wiecznym źle, więc jest całkiem dobrze.
Inna kwestia dotycząca kart to ich walor estetyczny. Ten aspekt najbardziej docenią komiksowi zapaleńcy. Karty zostały bowiem zilustrowane fragmentami komiksów DC, co powinno ucieszyć ich fanów. Są bardzo przejrzyście zaprojektowane, a każdy rodzaj został oznaczony odpowiednim kolorem. Graficznie gra stoi więc na bardzo wysokim poziomie.
DC Wieczne zło i Łotrzy - czy warto kupić te gry?
Oba tytuły to tytuły, które naprawdę potrafią dostarczyć sporo frajdy z grania, która rośnie wraz z większą ilością graczy. DC Wieczne zło to pozycja dla osób, które mają zdecydowanie więcej czasu na rozgrywkę. Łotrzy stanowią jej przyspieszoną alternatywę. Ilość kart, różnorodność ich zastosowania i możliwość tworzenia potężnych kombinacji sprawiają, że rozgrywka się nie nudzi i cały czas zaskakuje. Do zakończenia trudno też przewidzieć, który gracz prowadzi, więc tytuł trzyma w napięciu do samego końca. Chociaż zasady wydają się trudne i skomplikowane w rzeczywistości są proste, logiczne i bardzo przystępne w przyswojeniu. Wieczne Zło powinno więc spodobać się nie tylko miłośnikom DC, ale również osobom, lubiącym dobre karcianki, do których nie trzeba studiować opasłych tomów instrukcji.
Łotrzy to nietypowy dodatek, który nie tyle jest rozszerzeniem do podstawy, ile raczej jej bardzo ciekawym wariantem. Może nowych kart nie ma zbyt dużo, ale pozwalają na naprawdę spore zmiany w mechanice. Wykorzystywanie współdziałania zwiększa interakcję pomiędzy graczami, więc rozgrywka staje się bardziej emocjonująca, a osoby wcielające się w złoczyńców, mimo iż grają do różnych bramek, mogą rzeczywiście poczuć, że należą do grupy mającej wspólnych wrogów. W Łotrach większy nacisk położono na wykorzystywanie żetonów Punktów Zwycięstwa, co też jest miłą odmianą od Wiecznego Zła, w którym żetony te dostaje się sporadycznie. Dodatek może nie ułatwia rozgrywki, ale ją przyspiesza i sprawia, że staje się o wiele lżejsza.
Podsumowując, oba tytuły są warte polecenia. Nie tylko maniakom DC, ale przede wszystkim miłośnikom przyjemnych i niezobowiązujących karcianek, których partie można rozegrać przy piwie podczas miłego wieczoru. Bardzo ładnie wydana, przemyślana gra, której dodatek wprowadza znaczne zmiany wpływające na przebieg rozgrywki. Samo Wieczne zło powinno usatysfakcjonować graczy i dać im przyjemność na bardzo wiele wieczorów jednak o wiele większa frajda płynie z posiadania możliwości rozegrania szybszej wersji, stawiającej na wykorzystywanie bardziej ryzykownych strategii działania. W dwóch słowach: naprawdę warto!
Ocena:
Wieczne Zło - 8,5
Łotrzy - 7
Ocena łączna - 8
Oceń artykuł