Doradca ministra infrastruktury chce, by kierowcy powtarzali egzamin teoretyczny na prawo jazdy co 12 miesięcy [AKTUALIZACJA]
![Doradca ministra infrastruktury chce, by kierowcy powtarzali egzamin teoretyczny na prawo jazdy co 12 miesięcy [AKTUALIZACJA]](https://gfx.antyradio.pl/var/antyradio/storage/images/adrenalina/news/doradca-ministra-infrastruktury-chce-by-kierowcy-powtarzali-egzamin-teoretyczny-na-prawo-jazdy-co-12-miesiecy-15915/1105516-1-pol-PL/Doradca-ministra-infrastruktury-chce-by-kierowcy-powtarzali-egzamin-teoretyczny-na-prawo-jazdy-co-12-miesiecy_article.jpg)
Urzędnicy z resortu Andrzeja Adamczyka chcą wprowadzić zmiany w których proponują, by każdy kierowca co roku zdawał egzamin z wiedzy teoretycznej na prawo jazdy. Czy wprowadzenie takich przepisów zwiększy bezpieczeństwo na polskich drogach?
Podczas rozmowy na antenie TOK FM, Dariusz Chyćko będący egzaminatorem Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Lublinie oraz członkiem zespołu doradczego przy ministrze infrastruktury zdradził, że jednym z projektów nad którym obecnie pracują jest zmiana w uzyskiwaniu uprawnień do kierowania pojazdami.
Miałaby ona polegać na wprowadzeniu zapisu, że każdy kierowca ma obowiązek zdawać egzamin teoretyczny co 12 miesięcy a nie raz, jak to ma miejsce obecnie.
Według mnie, to bardzo słuszne rozwiązanie. Egzamin z teorii nie może być zdawany tylko raz i dożywotnio przez kandydata na kierowcę. Przepisy zbyt często się zmieniają, a przyszli kierowcy nie mają chęci czy czasu albo zapominają o tym, że trzeba na bieżąco śledzić zmiany tych przepisów. Od tego może zależeć ich życie.
Jak ustalił portal BRD24.pl zespół ekspertów podobno już od jakiegoś czasu pracuje nad poprawą szkoleń oraz egzaminowania podczas kursów na prawo jazdy a także egzaminów państwowych. Niestety nie byłaby to jedyna zmiana uderzająca w obecnych i przyszłych kierowców.
Chyćko zaznacza, że ograniczenie dostępu kierowców do zajęć e-learningowych, podczas których uczą się przepisów prawa o ruchu drogowym oraz zasad poruszania po drodze , bardzo często zawierają błędy lub są źle interpretowane przez kursantów.
Koledzy z zespołu przekonywali mnie do tego, że wirtualna nauka bez żadnej kontroli ze strony kogokolwiek pozostawia wiele do życzenia. Dlatego, być może ograniczenie teorii wyłącznie do kursów na terenie ośrodków to dobre rozwiązanie, bo wtedy jest pewna forma nadzoru ze strony osób szkolących.
Czy taki sposób kontroli wiedzy kierowców poprzez wymaganie od nich powtarzania egzaminów co roku byłby skuteczny? Możliwe, że tak biorąc pod uwagę szybkość zmian jakie zachodzą w przepisach. Jednak z drugiej strony, mamy wrażenie, że taka zmiana podyktowana będzie tylko względami finansowymi a jedyny jej skutek odczują kieszenie kierowców.
Do biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wysłaliśmy prośbę o oficjalne oświadczenie w tej sprawie.
W odpowiedzi przesłanej przez Rzecznika Prasowego MIB, Szymona Huptysia czytamy:
MIB nie pracuje nad propozycją egzaminu teoretycznego zdawanego co roku. Postulaty zgłaszane podczas prac zespołu doradczego przy ministrze infrastruktury będą najpierw dyskutowane w ramach tego zespołu. Dopiero wypracowane przez cały zespół opinie mogą stać się podstawą do podjęcia ewentualnych prac legislacyjnych.
Oceń artykuł