Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce zakazu wjazdu SUV-ów do centrów miast

18.02.2020 11:21
samochody w korku|undefined Fot. Shutterstock

W Unie Europejskiej funkcjonują już przepisy zabraniające poruszania się po ścisłych centrach miast pojazdów, które nie spełniają norm emisji spalin. ETSC chce poszerzenia zakazu także o samochody, które są najbardziej niebezpieczne dla pieszych w przypadku potrącenia: SUV-y.

Działania Unii Europejskiej często postrzegane są w Polsce jako nie do końca zrozumiałe. Tak było w przypadku wprowadzenia zakazu sprzedaży tradycyjnych żarówek i zastąpienia ich produktami energooszczędnymi. Większość konsumentów odebrała to jako narzucenie konieczności kupowania droższych produktów, nie zastanawiając się nad wynikającą z mniejszego zużycia energii elektrycznej redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Podobnie było w przypadku ograniczenia mocy maksymalnej nowych odkurzaczy, teraz zaś gorącym tematem jest proponowany UE podatek od mięsa, który ma uwzględniać koszta środowiskowe hodowli zwierząt. Generuje ona łącznie więcej dwutlenku węgla, niż cały transport.

Przeczytaj także

Pomysł Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu na poprawienie bezpieczeństwa pieszych i cyklistów w miastach może spotkać się z podobnym przyjęciem. ETSC chce, żeby UE zakazał SUV-ow wjazdu do ścisłych centrów miast.

Zakaz wjazdu SUV-ów do centrów miast. Powodem chęć zapewnienia bezpieczeństwa pieszym

SUV-y, samochody cieszące się w ostatnich latach największym zainteresowaniem ze strony klientów, zdaniem ETCS stanowią większe zagrożenie dla pieszych, niż mniejsze i dokładnie testowane pod względem interakcji z ciałami ludzi pojazdy.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu tłumaczy swoją propozycję faktem, że przez długi czas SUV-y nie musiały spełniać norm bezpieczeństwa dotyczących zderzeń z pieszymi (nie obowiązywały one aut o masie ponad 2,5 tony), a przeprowadzane testy wykazują, że osiągają w ochronie przechodniów zaledwie 60% maksymalnej oceny.

ECTS zaznaczyła, że SUV-y są sztywniejsze, mają zderzaki na wyższym poziomie i są cięższe niż tradycyjne auta. Sposobem na zmniejszenie liczby wypadków śmiertelnych z ich udziałem jest usunięcie ich z ulic w centrach miast, w których ruch pieszy i rowerowy jest największy.

Organizacja doradza Unii Europejskiej, nie ma jednak żadnego wiążącego wpływu na podejmowane przez Wspólnotę decyzję.

Zobacz także: Podatek od cukru w Polsce jednym z najwyższych na świecie. Obejmie też napoje bez cukru

 

Michał Tomaszkiewicz|undefined
Michał Tomaszkiewicz Redaktor antyradia
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.