Pogoda
20.04.2016 09:57

Facebook chce zająć się pieniędzmi użytkowników

Wygląda na to, że użytkownicy Facebooka będą mogli dać na słuszną sprawę coś więcej niż tylko „lajka” – serwis społecznościowy szykuje mechanizmy pozwalające przesyłać pieniądze.

Facebook chce zająć się pieniędzmi użytkowników
foto: materiały prasowe

Wybrani użytkownicy Facebooka otrzymali możliwość wypełnienia ankiety, w której mogą wskazać jakie opcje związane z monetyzacją obecności na serwisie podobają im się najbardziej. Nie podano co prawda informacji dotyczącej ram czasowych ewentualnego wprowadzenia nowych funkcji, jednak wcześniej rzecznik Facebooka przyznał, że trwają prace nad zwiększeniem atrakcyjności dla użytkowników.

"

Jesteśmy jeszcze na wczesnym etapie, ale pracujemy nad stworzeniem stałych, długoterminowych modeli zarabiania dla naszych partnerów i wsłuchujemy się w ich uwagi. "

Wśród proponowanych w ankiecie opcji znalazły się:

  • Tip jar – przycisk, który umożliwi zostawianie „napiwków” autorom postów
  • Branded content – opcja zarabiania na publikowaniu postów marek, z którymi podpisało się umowę sponsoringową
  • Sponsor marketplace – miejsce, w którym użytkownicy będą mogli zawierać umowy sponsoringowe
  • Donate – przycisk, który umożliwi bezpośrednie przesłanie pieniędzy na wskazany przez organizatora zbiórki cel
  • Przyciski „Call to action” – umożliwiające zaproponowanie czytelnikom wykonanie czynności, na przykład kupna biletów lub założenia konta
  • Revenue sharing – otrzymywanie części przychodów z reklam wyświetlanych w swoich postach

Obecnie Facebook nie daje możliwości zarabiania na publikowanych postach indywidualnym użytkownikom; takie opcje są dostępne dla wydawców, którzy mogą sprzedawać reklamy w formacie Instant Articles oraz publikować posty sponsorowane. Żeby skorzystać z tych możliwości, trzeba mieć zweryfikowane konto.

Akcje niesienia pomocy poszkodowanym przez wydarzenia losowe lub cierpiącym na uciążliwe choroby często pojawiają się na Facebooku. Apele o wpłatę pieniędzy na konta potrzebujących lub organizacji charytatywnych nie zawsze spotykały się z oczekiwanym przyjęciem – internauci zaczęli nawet nieco gorzko żartować, że najczęstszym przejawem „pomocy” jest polubienie posta o zbiórce.

Udostępnienie opcji przekazania pieniędzy bezpośrednio z poziomu posta proszącego o wparcie lub informującego o katastrofalnym wydarzeniu może skłonić większą część osób do wsparcia potrzebujących – szczególnie, jeśli pod postem pojawi się informacja o tym, kto użył przycisku „Donate”.

Serwis eksperymentował już z podobną opcją w 2013 roku, dzięki czemu organizacje charytatywne i non-profit mogą zbierać wpłaty bezpośrednio z wykorzystaniem opcji „Przekaż datek”.

Czy nowe funkcje Facebooka otworzą serca i portfele?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet Facebook