Jak brzmi najszybsze auto elektryczne przy prędkości 300 km/h?

Coraz więcej producentów samochodów ma w swojej ofercie auta w pełni elektryczne lub hybrydowe. W tym segmencie trwa zażarty bój o klientów. Która marka może zaoferować najwięcej?
W kontekście prędkości maksymalnej osiąganej przez dopuszczony do ruchu ulicznego pojazd w pełni elektryczny króluje – o dziwo – nie Tesla, tylko Chevrolet Corvette Z06 z 2006 roku. Właśnie takim samochodem osiągnięto rekord prędkości. Zanim jednak do tego doszło, auto zostało poddane ogromnym modyfikacjom. Zastąpiono potężny silnik 7-litrowy silnik V8 generujący 512 KM jednostkami elektrycznymi oraz bateriami, dzięki którym moc wzrosła do 700 KM i 812 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Tak przerobiona Corvette’a zyskała także nowy przydomek – Genovation GXE. Już podczas pierwszego dnia testów w John F. Kennedy Space Center na Florydzie, zmodyfikowany Chevrolet osiągnął prędkość 300,6 km/h, pobijając poprzednio ustanowiony o prawie 22 km/h. Sukces ten udokumentowano na filmie:
W stosunku do oryginału, samochód mocno zyskał na wadze. Bazowa Corvette Z06 wyróżniała się masą własną oscylującą wokół 1420 kg. Wyprodukowane przez GM auto mogło poszczycić się sprintem ze startu zatrzymanego do 100 km/h w czasie 3,7 s. Na przejechanie 1/4 mili potrzebowało zaledwie 11,4 s i w tym czasie osiągało prędkość 202 km/h, przy czym maksymalnie było w stanie rozpędzić się do 319 km/h. Nadkola tego pojazdu wypełniały opony w rozmiarze 275/35R18 z przodu i 325/30ZR19 z tyłu. O wytracanie prędkości dbały tarcze hamulcowe o średnicy 355 mm z przodu i 340 mm z tyłu.
W 2005 roku Chevroletem Corvette C6 Z06 prowadzonym przez Jana Magnussena przejechano długą pętlę toru Nurburgring w czasie 7:42,9 minuty. Jeszcze bardziej spektakularny rezultat osiągnął Jim Mero w czerwcu 2011 roku – w Corvette Z06 w pakiecie Z07 i opcjonalnymi oponami Michelin Pilot Sport Cup Zero Pressure na dokonanie tego samego potrzebował 7:22,68 minuty. To z kolei stanowi lepszy czas niż te, które osiągały Porsche 911 GT2 RS, Nissan GT-R, Maserati MC12, Pagani Zonda F Clubsport, Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo, KTM X-Bow R, Porsche Carrera GT czy McLaren MP4-12C.
Waszym zdaniem zbezczeszczono Corvette Z06 czy może ją ulepszono?
Oceń artykuł