Pogoda
15.01.2016 17:25

Jeszcze Motorola nie zginęła

Pogłoski o śmierci zasłużonej marki okazały się być trochę przesadzone. Nazwa Motorola nie będzie co prawda eksponowana w przekazach reklamowych, czeka ją jednak godna emerytura na... pudełkach smartfonów.

Jeszcze Motorola nie zginęła
foto: motorolapolska.pl

Lenovo, które jest właścicielem Motoroli, jasno zadeklarowało we wpisie na blogu, że nie zamierza porzucić „ikonicznej” marki. Zostanie ona tylko odsunięta w mocny cień.
Na oficjalnym blogu producent zapewnia fanów, że wszystko będzie dobrze.

"

(...) bogata historia ani skojarzenia z marką nie zostaną nigdy utracone. "

Lenovo zamierza skupić się na promowaniu linii smartfonów - można więc spodziewać się obecności w przekazach marketingowych nazw rodzin Moto oraz Vibe, ale bez podkreślania, że wywodzą się one z pracowni Motoroli. Nie zabraknie za to informacji, że za produktami stoi właściciel z Państwa Środka.

lenovo_smartfon_01

Zupełnie inne przejęcie

Chińczycy mają doświadczenie w „naturalizacji” przejmowanych linii produktowych. Dzięki odkupieniu od IBM działu produkującego komputery PC z przytupem zadomowili się na pozycji jednego z największych producentów IT na świecie. Początkowo ThinkPady oznaczane były podwójnym logo, szybko jednak  - jeszcze przed wygaśnięciem praw Chińczyków do oznaczania komputerów znakiem IBM - nazwa amerykańskiego przedsiębiorstwa zniknęła z obudów laptopów. 

Okres, w którym Lenovo mogło korzystać z nazwy IBM był ograniczony, z Motorolą sprawa ma się jednak inaczej: Chińczycy przejęli całość aktywów producenta smartfonów. Marka mogłaby więc zostać na telefonach wytwarzanych przez Lenovo, jeśli tylko istniałaby taka wola. Głównym powodem odkupienia od Google Motoroli była chęć zadebiutowania na europejskim i amerykańskim rynku - Lenovo produkowało już wcześnie smartfony i nawet pokazywało je nieoficjalnie w Polsce, jednak nie miało praw do wszystkich wykorzystywanych w nich rozwiązań, opracowanych przez konkurentów. 

Próba wprowadzenia ich do sprzedaży poskutkowałaby serią pozwów i koniecznością wypłacania dużych odszkodowań. Przyszłość Motoroli to nie tylko obecność na opakowaniach - z marką związanych jest wiele patentów i licencji niezbędnych do funkcjonowania na rynku smartfonów.

Co brzmi lepiej: Lenovo Moto X czy Motorola Moto X?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Mobile