Pogoda
09.07.2020 15:13

Kometa widoczna nad Polską 2020. Jak i kiedy można ją zobaczyć?

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) widoczna gołym okiem nad Polską. Kiedy i gdzie można ją zobaczyć?

Kometa widoczna nad Polską 2020
foto: MTI/Associated Press/East News

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) została odkryta w marcu 2020 roku. To najjaśniejsza kometa od 7 lat. W niektórych rejonach Polski będzie ją można wypatrzeć gołym okiem!

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) nad Polską

27 marca 2020 astronomowie przy pomocy teleskopu NEOWISE (Near Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer) odkryli obiekt, który został sklasyfikowany jako kometa C/2020 F3 (NEOWISE). Na samym początku obserwacja była znacznie utrudniona.

Superksiężyc 2018
Przeczytaj także Zaćmienie Księżyca 2019: Jak fotografować Superksiężyc w lutym 2019 i zrobić dobre zdjęcia? [PORADY FOTOGRAFA]

3 lipca 2020 obiekt przeszedł w odległości 43 milinów kilometrów przez peryhelium, czyli punkt na orbicie znajdujący się najbliżej Słońca. Kometa wyszła z tego potkania nietknięta i stała się na tyle jasna, by można ją było zobaczyć gołym okiem.
Najnowsze dane potwierdzają, że kometa rozwinęła drugi ogon. Pierwszy jest ogonem pyłowym, a drugi gazowym.

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE): Jak i kiedy oglądać?

Kometa znajdzie się najbliżej Ziemi 23 lipca 2020. Minie naszą planetę w odległości 103 milinów kilometrów. Obiekt już jest widoczny nisko nad horyzontem.

"

Kometę dosyć łatwo odnaleźć na niebie. Zobaczymy ją na północno-wschodnim horyzoncie. Wskazówką może być najjaśniejsza gwiazda w konstelacji Woźnicy, czyli Kapella. Kometę zobaczymy tuż pod tą gwiazdą. Najlepsza pora na jej obserwację to godzina 1.00-2.00 w nocy. Kometa będzie znajdować się 5-6 stopni nad horyzontem. Po 10 lipca może być trochę lepiej widoczne, bo znajdzie się ona wyżej, ale nie przekroczy 10 stopni nad horyzontem "

- mówi Lech Motyka, dyrektor Planetarium Śląskiego w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim.

Kometę najlepiej oglądać przez lornetkę lub lunetę. Zjawisko będzie widoczne na niebie nawet po 10 lipca. Obiekt będzie wtedy nieco wyżej, nie przekroczy jednak 10 stopni nad horyzontem.

Zobacz również: List w butelce z 1941 roku zamurowany w ścianie na dworcu kolejowym: "Życie też pisze czasem niewiarygodne historie"